بی‌سوادی تا سال ۱۴۰۱ در استان کرمانشاه ریشه‌کن می‌شود
03 اسفند 1399 - 21:06
بازدید 213
4
استاندار کرمانشاه گفت:ریشه کن کردن بی سوادی نیازمند اجماع استانی است و همه باید به تحقق آن کمک کنند.
پ
پ

به گزارش گفتمان: هوشنگ بازوند روز یکشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه، طرح «پیوند سوادآموزی با زندگی» را ارزشمند توصیف کرد و گفت:‌ ریشه کن کردن بی سوادی نیازمند اجماع استانی است و همه باید به تحقق آن کمک کنند.

طبق گزارش هرمز نوروزی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کرمانشاه حدود ۳۰ هزار نفر بی سواد ۱۰ تا ۴۹ سال با نرخ ۳.۲ درصد در استان وجود دارد.

این در حالی است که به گفته وی،  در سال ۹۵، تعداد بی سوادان کرمانشاه ۷۰ هزار نفر بوده است.

نوروزی همچنین میانگین کشوری سطح سواد ۱۰ تا ۴۹ سال را ۹۶.۶ درصد اعلام کرد و گفت: این میانگین برای کرمانشاه ۹۶.۸ درصد است.

استاندار کرمانشاه همچنین در ادامه این جلسه از عملکرد اداره کل نوسازی مدارس استان ابراز رضایت کرد و افزود: ‌بعد از زلزله ساختن هزار و ۲۰۰ کلاس درس در کمتر از هزار و ۲۰۰ روز کار سختی بوده که انجام شده است.

وی در عین حال استفاده برخی از مدارس از بخاری نفتی را نقطه ضعف و مایه نگرانی دانست که باید زودتر جمع آوری شود.

بازوند با اشاره به عقد قرارداد اصلاح سیستم گرمایشی مدارس، ابراز امیدواری کرد که در نیمه اول سال ۱۴۰۰ دیگر هیچ مدرسه ای در استان از بخاری نفتی استفاده نکند.

بیشتر بخوانید:
آموزش و پرورش کرمانشاه برای پاسخگویی به اولیای دانش‌آموزان ۲ خط تلفن راه‌اندازی کرد
هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز در شهرستان کرمانشاه از تحصیل جا مانده‌اند

آنگونه که مرزبان نظری مدیرکل نوسازی مدارس استان گزارش داد: بعد از زلزله برنامه ساخت هزار کلاس درس در هزار روز اجرا و روزانه ۱۱۰ متر فضای آموزشی در استان ساخته شده است.

او افزود: زلزله فرصت عظیمی برای ساخت و ساز فراهم کرد به گونه ای که میانگین سرانه فضای آموزشی در استان را به ۶.۴۱ درصد رساند در حالی که این میانگین در کشور ۵.۷ درصد است.

نظری تاکید کرد که در حالت عادی این رشد سرانه فضای آموزشی ۱۲ سال زمان لازم دارد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به مدارس دارای بخاری نفتی اشاره کرد و گفت:‌ حدود ۷۰۰ کلاس درس از بخاری نفتی استفاده می کنند که قرارداد تبدیل سیستم گرمایشی این کلاس ها منعقد شده که نیازمند اعتبار است.

در ادامه استاندار کرمانشاه به آسیب مراکز آموزشی خصوصی از کرونا نیز اشاره کرد و از اداره کار خواست تا در خصوص یارانه دستمزد و مشوق های بیمه ای به این مراکز کمک کند.

بازوند همچنین دستور داد تا موضوع معافیت مالیاتی این مراکز در ستاد کرونا مطرح و مجوز لازم اخذ شود.

طبق گزارشی هم که خلیل شیروانی رییس شورای هماهنگی مراکز آموزشی غیردولتی داد، در استان کرمانشاه ۷۰۰ آموزشگاه مجوزدار غیردولتی علمی، آزاد و زبان های خارجی وجود دارد که از این تعداد ۵۲۵ مرکز فعال هستند.

او البته گفت: به دلیل کرونا ۲۰ درصد مراکز تعطیل و ۴۰ درصد دیگر نیز در آستانه تعطیلی هستند.

شیروانی با اشاره به اشتغال سه هزار و ۵۵۰ دانش آموخته دانشگاهی در آموزشگاه های غیردولتی استان، هشدار داد اگر وضعیت جامعه به خاطر کرونا تغییری نکند تا ۸۰ درصد مراکز آموزشی غیر دولتی تعطیل و تعداد زیادی بیکار می شوند.

در پایان این جلسه استاندار کرمانشاه اشاره ای نیز به جذب بیش از پنج هزار نیرو از سال ۹۶ تا ۹۹ در آموزش و پروش استان داشت و آن را کار بزرگی توصیف کرد.

طبق گزارشی که مجید یزدان پناه مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه داد:‌ در مجموع بیش از پنج هزار و ۳۳۹ نیرو از سال ۹۶ تاکنون به جمعیت آموزش و پرورش استان اضافه شده است.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، ۳۶۵ هزار دانش ‌آموز در چهار هزار و ۶۰۰  مدرسه تحصیل می کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.