دفع سنتی زباله‌ها در لرستان/ کم‌کاری شهرداری‌ها
29 مرداد 1399 - 6:59
بازدید 251
2

شیوه‌های نامناسب دفع زباله در لرستان همواره محل انتقاد فعالان محیط زیست و مردم بوده است تا در برخی مواقع شاهد کوهی از زباله‌ها باشیم که علاوه بر آلوده کردن آب و خاک، سلامت مردم را نیز به مخاطره انداخته است. به گزارش گفتمان زاگرس به نقل از خبرگزاری مهر :چالش محل دفع زباله‌ها در […]

پ
پ

شیوه‌های نامناسب دفع زباله در لرستان همواره محل انتقاد فعالان محیط زیست و مردم بوده است تا در برخی مواقع شاهد کوهی از زباله‌ها باشیم که علاوه بر آلوده کردن آب و خاک، سلامت مردم را نیز به مخاطره انداخته است.

به گزارش گفتمان زاگرس به نقل از خبرگزاری مهر :چالش محل دفع زباله‌ها در شهرهای لرستان، بحران زباله‌ها در روستاها و مناطق گردشگری استان و … هر کدام پرده‌ای از رنجی است که طلای کثیف به جان محیط زیست این دیار انداخته است.

دفع سنتی زباله‌ها در لرستان

این وضعیت مخاطره آمیز در حالی رخ می‌دهد که در عمده کشورهای توسعه یافته دنیا و طی سال‌های اخیر در استان‌های مختلف کشورمان از زباله‌های بازیافتی درآمدهای کلانی به جیب زده می‌شود تا ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست این سرمایه به چرخه تولید نیز بازگردد.

ایده‌های مختلف در زمینه استفاده از زباله چه برای تولید محصولات جدید و چه برای احداث کارخانجات کمپوست و حتی ایده استفاده از زباله برای تولید برق همه و همه خلاقیت‌هایی است که بشر امروز در مواجهه با مخاطرات انبوه زباله‌ها به فکر آنها افتاده و دانش حرکت در این مسیر را به دست آورده است.

با این تفاسیر همچنان در استان لرستان دفع زباله‌های به صورت سنتی صورت می‌گیرد و کمتر منطقه‌ای از شهرهای این استان را می‌توان پیدا کرد که دست کم کار تفکیک زباله‌ها از مبدا صورت گیرد.

شهرداری‌ها مدیریت پسماندها در اولویت کارشان نیست

الهام برنا معاون محیط زیست لرستان در سخنانی با اشاره به وضعیت شهرهای لرستان و عدم ساماندهی و بازیافت مطلوب زباله‌ها اظهار داشت: طبق قانون از سال ۹۲، نباید پسماندها از سوی شهرداری‌ها دفع شوند و نهایتاً باید ۲۰ درصد آنها به محل دفع برود.

وی با تاکید بر اینکه مابقی این پسماندها و زباله‌ها باید بازیافت شوند عنوان کرد: تنها بعضی شهرها مانند بروجرد، ازنا و یا الیگودرز به صورت موردی توسط پیمانکاران و داوطلبان محیط زیست با مراجعه به درب منازل این کار صورت می‌گیرد.

معاون محیط زیست لرستان بیان داشت: اما با آنچه که قانون در رابطه با بازیافت زباله‌ها تصویب کرده ما فاصله زیادی داریم.

برنا با تاکید بر اینکه بازیافت زباله‌ها به صورت سنتی و غیر مدیریت شده توسط «زباله گردها» انجام می‌شود افزود: زباله‌ها در مراکز غیر مجاز درون شهرها دپو می‌شوند و اینها همه مشکل ساز است.

وی با بیان اینکه متأسفانه شهرداری‌ها قضیه مدیریت پسماندها در اولویت کارشان نیست گفت: در این رابطه حرکت مطلوب و اثر گذاری از سوی شهرداری‌های استان مشاهده نمی‌کنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.