دهم تیر ماه سالروز آزاد سازی مهران و اهمیتی که هرگز به آن داده نشد!
11 تیر 1400 - 15:35
بازدید 248
6
دهم تیر ماه سالروز آزاد سازی مهران یکی از روزهای افتخار آفرینی ایرانیان و برگ زرینی در تاریخ کهن ایران است، اما متاسفانه آنچنان که شایسته این عملیات بزرگ و روز تاریخی است برای مردم بازگویی و صحبت نشده است.
پ
پ

به گزارش گفتمان: عملیات کربلای یک و آزاد سازی شهر مهران در ساعت ۲۲:۳۰ شب نهم تیرماه ۱۳۶۵ با هدف بازپس ‌گیری مهران و تصرف ارتفاعات مهم و استراتژیک قلاویزان و با رمز یا ابوالفضل العباس ادرکنی آغاز شد.  جان بر کفان وطن در اغلب محورها خطوط دشمن را شکسته و توانستند با از هم گسیختگی نیروهای دشمن، عملیات را بدون وقفه ادامه دادند و علاوه بر آزاد سازی شهر مهران ارتفاعات اشغال شده در نقاط مختلف این شهر را نیز از چنگان رژیم متجاوز بعثی آزاد کنند و حماسه دیگری را مانند فتح خرمشهر رقم بزنند.

این پیروزی برای ایرانیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود تا جایی که  امام راحل هم در خصوص آزاد سازی شهر مهران گفت: مهران را هم خدا آزاد کرد افتخار آفرینی‌های ایرانیان در آزادسازی مهران از چنگال بعثی در نهم تیرماه ۱۳۶۵ طی عملیات کربلای یک، هرگز از ذهن ملت ما و از صفحات درخشان تاریخ پاک نخواهد شد. این عملیات که منجر به آزادسازی شهر مهران و ارتفاعات فوق استراتژیک قلاویزان و چندین منطقه دیگر شده بود، با رشادت ها، جانبازی ها  و سلحشوری های جان بر کفان میهن بدست آمد و هرگز ارزش و اهمیتی کمتر از آزادسازی خرمشهر نداشت.

در این عملیات ۱۰ هزار نفر از نیروهای عراقی کشته و زخمی و هزار و ۲۱۰ نفر اسیر شدند. همچنین تعداد ۱۱۰ دستگاه تانک و نفربر و تعداد زیادی ادوات و خودرو منهدم گردید و ۶۹ تانک و نفربر،هشت۸ دستگاه مهندسی، ۶۱ قبضه ادوات و ۶۴ خودرو به غنیمت گرفته شد.

مهران آنچنان برای صدام مهم بود که به فرمانده لشکر ۱۷ خود پس از تصرف این شهر مدال اعطا کرد، این عملیات در منطقه مهران به آزادسازی ۱۷۵ کیلومترمربع از خاک ایران و عراق، از جمله جاده دهلران مهران ایلام، شهر مهران و بیش از هشت روستای اطراف آن، ارتفاعات حساس و سرکوب قلاویزان و حمرین خصوصاً بلندترین قلّه منطقه (قلّه ۲۲۳) و ۲ پاسگاه مرزی منجر شد. همچنین عقبه‌های دشمن از جمله شهرهای بدره و زرباطیه در دید و تیر نیروهای ایرانی قرار گرفت در این عملیات ۷۰۰ نفر از نیروهای خودی شهید و چهار هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شدند.

هر چه از ارزش و اهمیت این عملیات و رشادت های آن گفته شود کم است، حتی یک وجب از خاک ایران ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارد و آزاد سازی آن برای ما ایرانیان از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

علمیات آزادسازی مهران به عنوان یکی از شهرهای مهم مرزی کشور کم از عملیات آزادسازی خرمشهر نداشته است. طی سالهای پس از جنگ دستگاه رسانه ای کشور نسبت به عملیات آزادسازی مهران بی تفاوت است؛ بدون شک آزادسازی خرمشهر از افتخارات ایرانیان در تاریخ است و هر آنچه در مورد آن بازگویی شود و به آن پرداخته شود حق است و باید این چنین باشد. اما سوالی که همواره در ذهن مردم شهر مهران و استان ایلام وجود دارد این است که چرا برای مسئولین کشور، دولت و دستگاه رسانه ای وابسته به دولت و و دیگر رسانه های کشور سالروز آزاد سازی مهران جایگاه واقعی خود را ندارد؟! چرا مسئولین برای آزادسازی خرمشهر ارزش و اهمیت قائل هستند اما این ارزش و اهمیت را برای مهران قائل نیستند؟! مگر امام راحل نفرموده اند که مهران را هم خدا آزاد کرد! آن بزرگوار به خوبی ارزش و اهمیت مهران و آزادسازی آن را گوشزد کرده بود، چرا  مسئولین  و رسانه های داخل کشور پس از ایشان متوجه این اهمیت نشده اند!

بیشتر بخوانید:
جایگاه استان ایلام در حوزه فیلم و هنر دفاع مقدس مغفول مانده است
سریال “ایل دا” و روایتگری مخدوش از پیشنه فرهنگی و دفاع مقدس در ایلام!/ از مردم ایلام عذرخواهی کنید

در خصوص عملیات کربلای یک و سالروز آزادسازی مهران به اندازه ای که در شان این عملیات مهم و ارزنده و پر افتخار است برای مردم صحبت نشده است. باید به مسئولین نظام و رسانه های مرکز نشین گوشزد کنیم که خاک، خاک است هر نقطه ای از خاک ایران هر وجبی از این خاک با اهمیت  و ارزشمند است، رشادت ها و حماسه های آزادسازی خاک ایران هر کجا اتفاق افتاده است اهمیت دارد آن شهر مهران باشد یا خرمشهر نباید تفاوتی بین آنها وجود داشته باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.