سریال “ایل دا” و روایتگری مخدوش از پیشنه فرهنگی و دفاع مقدس در ایلام!/ از مردم ایلام عذرخواهی کنید
08 مهر 1399 - 18:38
بازدید 90
1

در حالی کارگردان این سریال مدعی اشتراک فرهنگی مناطق مرزی کشور شده و تخیل وذهن نویسنده را مبنای تهیه این سریال می داند که بدون هیچگونه اطلاعاتی در خصوص فرهنگ وگویش مردم استان ایلام صحنه هایی را در این سریال خلق نموده است که هیچ شباهتی با مردم استان ایلام ندارد . گفتمان زاگرس:بررسی کارنامه […]

پ
پ

در حالی کارگردان این سریال مدعی اشتراک فرهنگی مناطق مرزی کشور شده و تخیل وذهن نویسنده را مبنای تهیه این سریال می داند که بدون هیچگونه اطلاعاتی در خصوص فرهنگ وگویش مردم استان ایلام صحنه هایی را در این سریال خلق نموده است که هیچ شباهتی با مردم استان ایلام ندارد .

گفتمان زاگرس:بررسی کارنامه دلاورمردی ها واستقامت مردم استان ایلام با مرز ۴۳۰کیلومتری در مقابل یورش ارتش تا بیخ دندان مسلح بعث عراق برکسی پوشیده نیست . مردان وزنانی که با رشادت مثال زدنی خود تابلویی زیبا از استقامت و رادمردی را در تاریخ دفاع هشت ساله کشور ترسیم ودر پیشگاه ایران وجهان به نمایش گذاشتند .

بی شک در عمق بررسی ها و واکاوی  تاریخ دفاع هشت ساله می توان زوایای تیره وتار برگرفته از تبعیض ودوگانگی را در روایت رادمردی ها و استقامت مردم نجیب استان ایلام نسبت به دیگر مناطق درگیر جنگ تحمیلی به عینه مشاهده کرد. 

تبعیض هایی از جنس جفای محرز در حق مردمانی کم توقع که تمامی داشته هایی خود را در کف دست گذاشتند تا مبادا حیثیت و شرف این کشور زیر پوتین ارتش بعث لگدمال شود ،تبعیض هایی از جنس دیده نشدن ،فراموشی و اینک روایتگری مغرضانه ومخدوش رشادتهای زنان ومردان و تحریف واقعیت های فرهنگی  این دیار که این روزها از قاب رسانه ملی واز جیب همین مردم به نمایش در می آید .

این روزها شاهد قرار گرفتن سریالی به نام “ایل دا” بر روی آنتن شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی هستیم ،سریالی است به کارگردانی راما قویدل و تهیه کنندگی سیدعلیرضا سبط احمدی که به موضوع دفاع عشایر مرزنشین استان های غربی در سالهای اولیه دفاع مقدس پرداخته است .نکته قابل تامل در این سریال  بخشی از ماجراهای مرتبط با دفاع مقدس در استان ایلام است که در استان لرستان ضبط شده و فرهنگ وگویش بازیگران آن هیچ شباهتی به مردم استان ایلام ندارد !

کارگردان ایل دا در توضیح این موضوع ضمن یادآوری اینکه در شروع هر قسمت از این سریال آورده شده که اتفاقات آن ساخته و پرداخته ذهن نویسنده است، می گوید: این داستان می بایست در مناطقی مانند ایلام و دهلران و مانند اینها رقم می خورد، اما کار کردن در این مناطق سخت بود و پیچیدگی های خاص خودش را داشت.

کارگردان این سریال در حالی سخت بودن وپیچیدگی خاص را دلیل عدم ضبط برنامه در استان ایلام عنوان کرده است که حاضر به تشریح این سختی ها وپیچیدگی های خاص آن نبوده است . اما در ذهن مخاطب این ابهام نقش می بندد که یا مردم استان ایلام بدلایلی به تیم تهیه کنندگی این سریال اجازه ضبط آن را نداده یا اینکه استان ایلام فاقد راه ،فرودگاه ،هتل یا ظرفیت مورد نیاز برای نقش آفرینی در این سریال بوده است .

از سویی نیز کارگردان این سریال برای توجیه ادعای خود عنوان کرده است که  اصل قصه در مناطق مرزی غرب کشور می گذرد، جایی در مرز مشترک ایران و عراق. منطقه غرب کشور تا حدودی زبان مشترک دارند، حالا در قسمت هایی کردی-لری و در قسمت هایی لری.

در حالی کارگردان این سریال مدعی اشتراک فرهنگی مناطق مرزی کشور شده و تخیل وذهن نویسنده را مبنای تهیه این سریال می داند که بدون هیچگونه اطلاعاتی در خصوص فرهنگ وگویش مردم استان ایلام صحنه هایی را در این سریال خلق نموده است که هیچ شباهتی با مردم استان ایلام ندارد .

این درحالیست که استان ایلام از حیث بهره مندی از ظرفیت های هنری در ردیف استانهای موفق کشور وغنی کشور قلمداد می شود و بازیگران وهنرمندان آن توانسته اند در حوزه هنری ونقش آفرینی خوش بدرخشند وبدون شک اگر کارگردان این سریال صرفنظر از اطلاعات حداقلی در خصوص فرهنگ وسنن مردم استان ،از کمترین اطلاعاتی در خصوص ظرفیت های هنری این استان آگاهی داشت ،قطعا این سریال حاوی صحنه های متفاوت وجذاب تری در نمایش هنرورزی مردم استان بود.

بدون تعارف باید گفت سریالی که هشت سال دفاع جانانه مردم استان را در یک نقشه کوچک الصاق شده بر دیوار یک پاسگاه مرزی خلاصه نموده وتمام فرهنگ وپیشینه ارزشمند مردان وزنان این دیار را در پوششی به نام ” گلونی ” خلاصه نموده است نه تنها روایتگر واقعیات مردم استان در دفاع مقدس نیست ،بلکه باید گفت به نوعی پیشینه فرهنگی ورشادت های مردم استان در دفاع هشت ساله را به سخره گرفته است.

کمترین انتظار مردم استان ایلام از تهیه کنندگان وتیم کارگردانی سریال ایل دا وهمچنین مسئولین رسانه ملی که باحیف ومیل بیت المال خالق صحنه های غیر واقعی شده وبا توهین فرهنگ وپیشینه مردم استان ،به نوعی رشادت ها وفرهنگ آنان را مخدوش نموده اند ،عذر خواهی از مردم فهیم استان ایلام است ولاغیر !

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.