برنج کاری بی رویه چرداولی ها در اوج خشکسالی و بی آبی!
31 تیر 1400 - 23:41
بازدید 453
6
کاشت بی رویه برنج و انتقال آب رودخانه ها به شالیزارها در شهرستان چرداول آن هم در اوج خشکسالی و بحران های آبی موجب آسیب رساندن به آبزیان و دیگر جانداران وابسته به آب شده است.
پ
پ

به گزارش گفتمان: برنج کاران شهرستان چرداول بدون توجه به وضعیت کم آبی حاصل از خشکسالی در امسال همانند سنوات گذشته اقدام به کاشت گسترده شالی در مزارع خود کرده اند.

سال زراعی جاری یکی از کم بارش ترین سالها در طی ۵۰ سال اخیر بوده است،آمار ‌بارندگی‌ها در کشور نسبت به متوسط بلند مدت (۵۰ سال اخیر) حدود ۴۲ درصد بود؛ پیش بینی های سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد که پاییز سال جاری نیز کم بارش خواهد بود. کمبود باران باعث شکل گیری خشکسالی در اکثر مناطق کشور شده است.

کشور با کمبود شدید منابع آبی مواجه است،همین کمبود منابع آبی به دلیل خشکسالی و البته برخی سومدیریتی ها در استان های مانند خوزستان و سیستان باعث بروز تنش های بسیار زیادی شده است. در این وضعیت کاشت محصولات آب محور مانند برنج در برخی مناطق کشور و استان ایلام توجیه عقلانی ندارند.

بخصوص در شهرستان چرداول برنجکاران برای تامین آب شالیزارهای خود از آب های روان و رودخانه های شهرستان چرداول استفاده می کنند. انتقال آب از رودخانه های پایین دست به شالیزارهای شهرستان چرداول باعث بروزمشکلات زیست محیطی زیادی برای آبزیان و دیگر جانداران در این شهرستان شده است.

برخی افراد سودجو تنها به منفعت شخصی خود می نگرند، این افراد بدون توجه به توان طبیعت با نهایت ظلم به استثمار آن می پردازند، در شرایط خشکسالی و کمبود آب، کاشت برنج موجب می شود منابع آبی که باید در خدمت حیات و زندگی آبزیان و دیگر جانداران وابسته به آب باشد، در شالیزارها از بین برود.

سازمان های ذیربط با نظارت و بازرسی قاطع و با ابزار قانون باید از کاشت بی رویه برنج در شهرستان چرداول جلوگیری بعمل می آوردند، سکوت و بی مسئولیتی این سازمانها علیرغم واضح بودن کمبود آب و خشکسالی  در برابر کشاورزانی که اقدام به کاشت برنج و انتقال آب رودخانه های چرداول به شالیزارها کرده اند موجب آسیب رسیدن به محیط زیست شهرستان و استان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
زنگ خطر کم آبی در استان ایلام به صدا درآمد
کشت برنج در اراضی کشاورزی چرداول ممنوع شد
اعلام ممنوعیت کشت برنج در شهرستان چرداول صحت ندارد

پایین بودن سطح اخلاق اجتماعی و مسئولیت مدنی و اجتماعی مردم در قبال جامعه، محیط زیست و آیندگان موجب شده است، کشاورز بدون اینکه به پیامدهای اخلاقی اجتماعی و زیست محیطی تصمیم خود بینشید و تنها بر اساس یک معیار آن هم حداکثر سود و منفعت شخصی با هر قیمتی اقدام به کاشت برنج محصولی آب محور در شرایط بحران آبی و خشکسالی می کند.

اگر برای مردم اخلاق اجتماعی معیار بود، یعنی خوب و بود امور و عواقب تصمیمات و اقدامات را بر اساس سود و منفعت جمعی و اجتماعی می سنجید هرگز اقدام به کاشت برنج در این شرایط نمی کرد. زیرا فردی که معیار تصمیم گیریش اخلاق اجتماعی که ریشه در منطق دارد باشد، هرگز اقدامی بر ضرر منافع جمعی و ملی نخواهد گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.