موضع رئیس دولت و ضرورت همسو سازی تیم سیاست خارجی با آن !
16 مرداد 1400 - 0:04
بازدید 168
7
تحلیلی بر موضع رئیس دولت جدید در خصوص حمایت از طرحهای دیپلماتیک برای رفع تحریم ها؛ ابراهیم رئیسی رییس جدید دولت جمهوری اسلامی ایران در اولین موضع در تبيين سیاست خارجی دولت متبوع خود در خصوص تحریم های بین المللی گفت:تحریم ها علیه ملت ایران باید لغو شوند و هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند مورد حمایت ماست.
نویسنده : علی اصغر اسدی
پ
پ

گفتمان علی اصغر اسدی: ابراهیم رئیسی رییس جدید دولت جمهوری اسلامی ایران در اولین موضع در تبیین سیاست خارجی دولت متبوع خود در خصوص تحریم های بین المللی گفت:تحریم ها علیه ملت ایران باید لغو شوند و هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند مورد حمایت ماست.

بر هر فردی که حتی از کمترین دانش سیاسی و اقتصادی بهره مند باشد روشن است که تحریم های اقتصادی همچون بختکی بر اقتصاد کشور سایه افکنده است.

تحریم های بانکی و تجاری ،نه تنها مسیر فروش نفت بعنوان مهمترین منبع تامین منابع مالی کشور را سد کرده است، بلکه عدم امکان انتقال منابع ارزی به درون کشور و بلوکه شدن مقادیر زیادی از آن در برخی کشورها مشکلات جدی بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است.موضوعی که در اشکال گوناگون تاثیر بالقوه ای بر حوزه های متعدد اقتصادی، معیشتی و اشتغال در کشور بر جای گذاشته است 

هرچند دولت پیشین با شناسایی درست راه رفع مشکلات اقتصادی کشور گامهای بزرگی برای رفع تحریم های اقتصادی برداشت و با انعقاد برجام به نقطه نهایی برای حصول نتیجه ای مهم برای بازگشایی گره های کور موجود در اقتصاد رسید.اما بروز برخی رفتارهای غیر متعارف از سوی جریانات قدرت در درون و همنوایی با مخالفین خارجی برجام باعث شد ایران نتواند آنچنان باید و شاید از مواهب اقتصادی این معاهده چندجانبه بین المللی بهره مند شود.

همسویی تلاش ها برای عدم انتفاع ایران از عواید برجام از سوی مخالفین سیاسی برجام با نگاه به قدرت در دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری سیزدهم و همزمانی آن با روی کارآمدن ترامپ در ایالات متحده و خروج وی از برجام نه تنها مانع از بهره مندی ایران از این معاهده شد بلکه تشدید تحریم های بی سابقه از سوی دولت ترامپ بطور کل اقتصاد آسیب پذیر متکی به نفت ایران را در سراشیبی سقوط قرار داد.

این اتفاقات به مستمسکی برای تشدید حملات جریان سیاسی رقیب دولت روحانی مبنی بر بی نتیجه بودن مذاکرات با غرب شد به گونه ای که با روی کار آمدن مجلس یازدهم، تلاش ها بمنظور  عقیم نمودن  طرح های مذاکره ای دولت دوازدهم شدن گرفت، تصویب طرح صیانت از منافع ملت ایران با محوریت خروج تدریجی ایران از برخی تعهدات هسته ای و پادمان ها نقطه اوج این تلاش ها قلمداد می شود.

هر چند در طول چهار سال گذشته جریان رقیب دولت از هیچ کوششی برای تحت شعاع قرار دادن تلاش های دیپلماتیک دولت روحانی فر گذار نماند اما این جریان با استفاده گسترده از جریان رسانه ای و شبکه های در هم تنیده اجتماعی، با کوبیدن بر طبل عدم مذاکره و یاد کردن از آن بعنوان اقدامی رذیلانه، آن را طرحی برخلاف اهداف انقلاب قلمداد کردند.

استمرار مخالفت ها با هرگونه مذاکره و تلاش برای تصویب آن در مجلس را باید نقطه اوج مجاهدت شبانه روزی جریان مخالف دولت در راستای عملی شدن هر گونه مذاکره منجر به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و تغییر نگرش مردم به جریان مستقر در پاستور به حساب آورد.

دنبال نمودن این خط در مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری خرداد ماه اخیر نیز کاملا مشهود بود،چرا که مخالفین دولت با برجسته سازی عدم انتفاع کشور از  مواهب اقتصادی برجام ،آن را در خدمت تضعیف جریان حاکم بکار بسته و گره زدن مشکلات جاری کشور به مذاکرات را عامل تمامی مصائب و گرفتاری های کشور معرفی نمودند.

اینک که دولت سیزدهم توانست به مدد نارضایتی های اقتصادی و معیشتی مردم و معرفی جریان سیاسی حاکم بعنوان بانی مشکلات موجود مسیر رقابت های انتخاباتی را به نفع خود تغییر دهد ،موضع اخیر رئیس دولت می تواند چالش سیاسی جدی برای مخالفین داخلی مذاکره با غرب و احیای برجام ایجاد نماید.

هر چند بر این باوریم که دولت سیزدهم دولت تمامی ملت ایران محسوب و از هر گونه رویکرد آن در راستای رفع موانع اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم حمایت کرد، اما مواجهه مخالفین برجام وتلاش های احتمالی دیپلماتیک دولت رئیسی برای رفع تحریم ها دیدنی تر خواهد بود.

اگر چه بر خلاف تصورات ،مواضع اخیر رئیسی در خصوص حمایت وی از تلاش های دیپلماتیک برای رفع تحریم ها امید را برای بهبود تعامل کشور با دیگر کشورها افزایش داده و دیدگاه متعادل ابراهیم رئیسی در خصوص مسائل خارجی را به نمایش گذاشته است ، اما رئیس دولت باید به این گزاره اهتمام داشته باشند که صرف دیدگاه خاص رئیس دولت به مسائل بین المللی کافی نبوده و نمی تواند در حوزه دیپلماتیک کارگشا باشد.

از این‌ رو بی توجهی رئیس دولت به چینش تیم سیاست خارجی و انتخاب همکاران همسو و همراه با مواضع رئیس دولت در سیاست خارجی می تواند برنامه  ریزی های دیپلماتیک دولت برای رفع تحریم های اقتصادی دولت را به حاشیه براند ،البته اگر مواضع اخیر رئیس دولت با اتاق های فکر و جریان قدرت در جمهوری اسلامی هماهنگ شده باشد !

بیشتر بخوانید:
بیانیه ابراهیم رئیسی: مردم عزیز ایران؛ به پشتوانه آراء بالا و اعتماد کم‌نظیر شما، دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد تشکیل می دهم
روز بزرگ تاریخ سیاسی جدید کشور

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.