شورا و شهرداری را به حاشیه نکشانید
22 مرداد 1400 - 23:31
بازدید 260
5
بدیهی ترین انتظار از اعضای شورای شهر ،خصوصا اعضای اقلیت شورای شهر این است که به جای توسل به آبستراکسیون های مکرر برای از رسیمت انداحتن جلسات شورای شهر در راستای انتخاب شهردار جدید این شهر و جلوگیری از معطل ماندن شهر وشهروندان ،کشایندن مباحث به درون صحن شوراست.
نویسنده : علی اصغر اسدی
پ
پ

گفتمان علی اصغر اسدی ::براساس خبرهای دریافتی از سوی رسانه های استان ،اعضای اقلیت شورای شهر ایلام با امتناع از حضور در جلسه رسمی برای تعیین تکلیف شهردار این شهر ،جلسه را از رسیمت انداختند ،تا برای دومین بار در هفته جاری مانع از تشکیل جلسه شوند.

برون داد چنین رفتاری از سوی سه نفر از اعضای شورای شهر واکنش رسانه ها بعنوان نمایندگان افکار عمومی را در پی داشته است تا با پردازش این مساله وشناسایی ریشه های شکل گیری چنین شکاف بزرگی در روزهای آغازین فعالیت شورای ششم و واکاوی آن، مانع از به حاشیه  کشاینده شدن شورا و شهرداری ایلام شوند.

ناگفته پیداست که بازخورد چنین رفتاری از سوی بخشی از اعضای شورای شهر در بین افکار عمومی منجر به برجسته سازی شائبه استفاده ابزاری اعضای اقلیت شورای شهر از این نهاد مردمسالارانه در راستای مطامع قومی و قبیله ای خواهد شد ،موضوعی که از همین ابتدای راه اعتماد مردم به وکلایشان در شورای شهر را هدف قرار خواهد داد.

همانگونه که در دو مطلب پیشین به آن اشاره داشته ایم ،طبیعت ساختارهای مشورتی همچون مجلس شورای اسلامی و نهاد مردمی شوراهای شهر منشاء اقلیت و اکثریت در آنهاست و شکل گیری چنین تقسیم بندی در ساختارهای دمکراتیک را باید در راستای تضارب آراء واندیشه و مانع از حادث شدن تک صدایی در چنین ساختارهایی راباید به فال نیک گرفت .

از اینرو از ساختار مشورتی همچون شورا بعنوان تبلور مردمسالاری و واگذاری مدیریت شهری به نمایندگان شهروندان باید با پرهیز از جهت گیری های قومی و طایفه ای ،زمینه تحقق این هدف بزرگ یعنی مدیریت مردم بر ارکان شهر را فراهم آورند نه با بهره گیری از شیوه های مخرب مردمسالارانه، عملا مروج نگاههای طایفه ای در این نهاد مهم مدنی شوند.

بنابراین اعضای محترم شورای شهر باید بدانند با انتخاب آنان از سوی شهروندان ،در راستای احترام به روح دمکراتیک موجود در این نهاد مدنی و تمکین به خواست و اراده مردمی در انتخاب اعضای شورای شهر از پیله های قوم سالارانه خارج و خود را به فضای باز و گسترده مردمسالاری بسپارند ،چرا که با حرکت در این مسیر است که اهداف مستتر در شکل گیری نهاد شوراها محقق خواهد شد .

شوربختانه در سالهای اخیر فضای شکل گرفته در استان ایلام چه در حوزه شوراها وچه در انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی سمت و سویی قومی و طایفه ای به خود گرفته واین موضوع تا حدود بسیار زیادی بر فرآیندهای دمکراتیک برای بهره مندی مدیریت شهرها و سیستم های اجرایی از نیروهای توانمند فراقومی سایه سنگینی افکنده است .

از اینرو رسانه ها بعنوان رکن چهار دمکراسی و محقق کننده بستر لازم برای شکل گیری درست و اصولی مردمسالاری مصرح در قانون ،هرگز اجازه نخواهند داد تا چربش امیال و نیات قوم گرایانه ،دو نهاد مهم نمایندگان مجلس و شورای شهر را دستخوش دگردیسی به نفع نگاههای قومی و طایفه ای نماید.

بر پایه همین اصل مهم و در راستای تحقق اهداف دمکراتیک نهفته در بطن شورای شهر است که به دوستان شورای شهر هشدار می دهیم که با رفتارهای مخرب خود بستر پر کشیدن روح مردمسالاری از کالبد شورای شهر و جایگزین نمودن امیال قوم سالارانه را فراهم نیاورده و شورا و شهرداری را با این رفتارها به حاشیه نکشانند ،چرا که اصرار و سماجت بر این مشی غیر قابل قبول می تواند نقطه آغازینی بر دود شدن زودهنگام اعتماد شهروندان ایلامی باشد .

بدیهی ترین انتظار از اعضای شورای شهر ،خصوصا اعضای اقلیت شورای شهر این است که به جای توسل به آبستراکسیون های مکرر برای از رسیمت انداختن جلسات شورای شهر در راستای انتخاب شهردار جدید این شهر و جلوگیری از معطل ماندن شهر و شهروندان ،کشانیدن مباحث به درون صحن شوراست.

موفق ترین افراد در شوراها کسانی هستند که در بستر صحن شورای شهر بتوانند با رایزنی ،ایراد سخن علمی ،مستدل و مستند بتوانند باعث تغییر نظر مخالفین و شکل گیری اجماع در راستای یک موضوع خاص همچون انتخاب شهردار شوند ،نه اینکه با پی گرفتن یک طرفه آبستراکسیون ،منافع جمعی شهر را قربانی مطامع فردی و قومی خود نمایند.

کوتاه سخن اینکه استمرار این رفتارها از سوی اقلیت شورای شهر می تواند موفقیت ها و رضایتمندی شهروندان ایلامی از شهردار فعلی ایلام را که در آیین افتتاح زیر گذر شهید کشوری پیام خداحافظی تلویحی خویش را از شهرداری ایلام  اعلام نمود خدشه دار نماید ،رضایتمندی و محبوبیتی که می توان گفت امروز نقطه اوج آن است و کش دادن به این موضوع  می تواند رفته رفته آن را به درجات پایین تری کاهش دهد !

بیشتر بخوانید:
اقلیت شورا باز هم نارو زد !
آقایان شورا !به مسیر خدمت به مردم بازگردید
طالب صادقیان در دو راهی ماندن یا رفتن !/همه چیز به شورا ربط دارد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.