پیش‌بینی آینده بازارهای سرمایه توسط یک کارشناس
21 شهریور 1400 - 23:07
بازدید 87
5
یک مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با بیان اینکه دو فاکتور انتظارات و ماهیت کلی اقتصاد کلان آینده بازارهای سرمایه را در کشور تعیین می‌کند، گفت: انتظارات زیاد یا کم سبب افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بازارهای مختلف سرمایه می‌شوند و اگر چرخ تولید رونق گرفته و شاخص‌های سرمایه بهبود پیدا کنند، اثر خود را بر بازار سرمایه خواهند گذاشت.
پ
پ

به گزارش گفتمان: بهمن قدمی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در روزهای آینده و در ابتدای شروع به کار دولت جدید، اظهار کرد: قیمت سهم‌ها و وضعیت کلی بازار ، دو زیر شاخه تشکیل‌دهنده این سوال از وضعیت این بازار به‌حساب می‌آیند.

وی با بیان اینکه قیمت سهم‌ها به چند عامل بستگی دارد، افزود: در فضای کشور همواره عوامل اقتصادی به‌نوعی متاثر از عوامل سیاسی بوده‌اند و متغیرهای اقتصادی از شاخص‌های مختلفی تاثیر می‌پذیرند، یعنی زمانی که تورم در اقتصاد رخ می‌دهد، علت‌های زیادی دارد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: آن‌چه که نقش اساسی را در بازار سرمایه ایفا می‌کند، بحث انتظارات است، یعنی افراد شناخت یا پیش‌بینی از آینده یک متغیر دارند، وقتی انتظارات در جامعه تغییر می‌کند شاخص‌ها و بازارها نیز به‌نوعی تغییر می‌کند، وقتی انتظار تورم در جامعه وجود دارد، این انتظار بر بازارهای مختلف تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: امسال دولت نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته و این کسری باید به‌نوعی تامین شود، تجربه نشان داده است که دولت برای جبران این کمبود، مجبور به قرض از بانک مرکزی بوده و یا اینکه اوراق منتشر کند، در شرایط حال حاضر کشور، انتشار اوراق جوابگو نیست، در نتیجه دولت مجبور به قرض گرفتن از بانک مرکزی و چاپ پول است، چاپ پول نیز سبب بروز نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم می‌شود.

قدمی خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد تورم تا پایان سال‌جاری به حدود ۴۰ درصد برسد، اگر چنین اتفاقی رخ دهد، در نتیجه قیمت‌ها در بازارهای همسو نیز افزایش پیدا می‌کند، نخستین بازاری که انتظارات تورمی را جذب می‌کند، بازار بورس است، این بازار طی روزهای اخیر جهش مثبتی داشته که ناشی از ماهیت اقتصاد نبوده و ریشه در انتظارات تورمی دارد.

وی اضافه کرد: پس از بورس به‌ترتیب نرخ ارز و طلا افزایش پیدا می‌کند و در نهایت این افزایش قیمت، مجدد وارد بازار بورس می‌شود، آن‌گاه مردم به سمت بازار بورس حرکت کرده و در نهایت این مردم هستند که افزایش قیمت‌ها را رقم خواهند زد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: اما اگر انتظارات در کشور، مدیریت شود، همه این پیش‌بینی‌ها برعکس شده و کاهش قیمت‌ها در پیش رو خواهد بود، البته به‌دلیل مسئله چسبندگی در اقتصاد، کاهش قیمت به‌اندازه افزایش قیمت اتفاق نمی‌افتد، بنابراین انتظارات زیاد یا کم، سبب افزایش یا کاهش قیمت‌ها در بازارهای مختلف سرمایه خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در پایان عامل تعیین‌کننده دیگر درباره پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه را، ماهیت کلی اقتصاد کلان دانست و افزود: اگر تولید رونق گرفته و شاخص‌های سرمایه بهبود پیدا کنند، اثر خود را بر بازار خواهند گذاشت، البته در ایران، عوامل غیر اقتصادی بیشتر اثرگذار هستند.

بیشتر بخوانید:
پالس مثبت مجلس به بازار سرمایه؛ منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم؟
وزیر اقتصاد: کسی که به بورس می‌آید، نوسان آن را پذیرفته است/دلیل اصلاح نشدن نظام بانکی، اختلاف بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیست

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.