آیا بخشنامه بخشودگی وام‌های کشاورزی اجرایی می شود؟
24 شهریور 1400 - 21:23
بازدید 987
5
در راستای مدیریت خشکسالی و رفع مشکلات کشاورزان ناشی از کاهش چشمگیر ریزش های جوی در سال آبی جاری نسبت به میانگین دوره های مشابه گذشته هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ کارگروه موضوع بند (خ) ماده (۳۳) مبنی بر اختصاص اعتبار، امهال و اعطای تسهیلات برای خسارت دیدگان بخش کشاورزی مصوب کرد.
نویسنده : بهروز مردانی
پ
پ

گفتمان: در راستای مدیریت خشکسالی و رفع مشکلات کشاورزان ناشی از کاهش چشمگیر ریزش های جوی در سال آبی جاری نسبت به میانگین دوره های مشابه گذشته هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰ کارگروه موضوع بند (خ) ماده (۳۳) مبنی بر اختصاص اعتبار، امهال و اعطای تسهیلات برای خسارت دیدگان بخش کشاورزی مصوب کرد.

بر اساس این بخشنامه ستاد بحران شهرستان ها موظف شدند کشاورزانی را که در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته جهت بهره‌مندی از امهال تسهیلات موضوع این تصویب نامه به بانک های عامل معرفی کند.

به همین منظور مدیرکل بحران استانداری ایلام در تاریخ ۱۹ مرداد ماه خبر از ابلاغ بخشنامه امهال تسهیلات خسارت دیدگان بخش کشاورزی این استان به کارگروه بند خ ماده ۳۳ داد و گفت: بانک های عامل موظف هستند بر طبق این بخشنامه ضمن بخشودگی سود، کارمزد و جرائم تسهیلات دریافتی خسارت دیدگان بخش کشاورزی که در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ دچار خشکسالی شده اند و سررسید بدهی آنها در سال ۱۴۰۰ است اصل تسهیلات دریافتی را به مدت سه سال امهال نمایند.

شیوه نامه ای که با گذشت چندین ماه از تصویب آن و ابلاغ به بانکها هنوز بانک مرکزی آن را ابلاغ نکرده و وام گیرندگان هر روز با اخطار، پیگیری و حتی صدور اجراییه مواجه هستند بطوریکه باعث سرگردانی بدهکاران بانکی و کلافگی بانکداران و ضامنین شده است.

مدیرکل بحران استان طی گفتگویی در این خصوص می گوید موضوع مصوبه هیات وزیران در خصوص بند خ ماده ۳۳ در همان بدو تصویب در دستور کار ستاد بحران استان قرار و به تمامی بانکهای عامل استان ابلاغ گردید.

آیت قیصر بیگی ادامه میدهد اجرای این بخشنامه از طرف بانکها منوط به ابلاغ از جانب بانک مرکزی است که با توجه به جابجایی دولت و تغییر تحولات مدیریتی در سطح کلان کشور این پروسه مسکوت مانده است.

قیصر بیگی خاطرنشان می کند خشکسالی در استان ایلام پایین تر از نرم کشوری بوده و کشاورزان عزیز از این بابت به شدت آسیب دیده و اجرای این مصوبه کمکی به این قشر خواهد بود که امیدوارم هر چه زودتر عملیاتی گردد.

موضوع را از طریق نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیری که خبر از اجرای این مصوبه طی هفته های آتی می دهد.

بهزاد علیزاده در این خصوص اظهار میدارد در کمسیون کشاورزی که روز سه شنبه هفته جاری برگزار شد موضوع را از طریق وزیر جهاد کشاورزی پیگیری و قول مساعد دادند که طی دو هفته آینده این مصوبه اجرایی خواهد شد.

وی یادآور می شود در جلسه ای که روز یکشنبه گذشته نیز با مدیرعامل بانک کشاورزی داشتم موضوع وامهایی که سررسید آنها گذشته و وام گیرندگان پرداخت نمونده اند را مطرح و پیشنهاد کردم این مصوبه نیز شامل آنها گردد.

بیشتر بخوانید:
کشت برنج در اراضی کشاورزی چرداول ممنوع شد
سه هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ایلام با طرح احیای قنات قدیمی آبی می شوند

ثبت دیدگاه

1 دیدگاه برای “آیا بخشنامه بخشودگی وام‌های کشاورزی اجرایی می شود؟”
  1. باسلام لطفا به داد این کشاورز هاى بد بخت برسین کشاورزى که وام گرفته بزر خریدارى کرده و پول کاشت و ادوات و داده بعد به امید برداشت ۵هکتار زمین حتى ۵کیلو گندم هم ازش برداشت نشده ایا نیاز به حمایت ندارد خواهش دارررم ازتون حرف دل یک مشت بد بخت بیچاره رو به گوش مسعولین برسانیدبانک هاى کشاورزى هر روز ابلاغیه براى ظامن و اجرایه و زنگ خواهش میکنم پیگیرى بفرماید.

    پاسخ
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.