استان ایلام شرکت سهامی نمایندگان نیست!دخالت در انتصابات متوقف شود
03 شهریور 1399 - 15:13
بازدید 168
5

علی اصغراسدی:استان ایلام یک استان کوچک با بافت قبیله ایست ،به رغم برخورداری از ظرفیت ها ومزیت های اقتصادی بی نظیر اما همچنان در ردیف استانهای کمتر توسعه یافته یا همان “محروم ” قرار دارد. صرفنظر از تاثیر گذاری متغیرهای متعدد بر چرایی توسعه یافتگی استان ،می توان نگاه ضد توسعه ای مدیران ونخبگان را […]

پ
پ

علی اصغراسدی:استان ایلام یک استان کوچک با بافت قبیله ایست ،به رغم برخورداری از ظرفیت ها ومزیت های اقتصادی بی نظیر اما همچنان در ردیف استانهای کمتر توسعه یافته یا همان “محروم ” قرار دارد. صرفنظر از تاثیر گذاری متغیرهای متعدد بر چرایی توسعه یافتگی استان ،می توان نگاه ضد توسعه ای مدیران ونخبگان را عامل موثر بر عدم توسعه متوازن آن نام نهاد .

نگاه عمدتا متاثر از وابستگی ها قومی در پروسه انتخاب مدیران موثر در روند توسعه استان از انتخابات مجلس شورای اسلامی گرفته تا انتصاب مدیران در طول سالهای گذشته ،این استان را به شرکت سهامی خاصی برای مدیران ایل سالار استان مبدل کرده است ،همین نگاه به مقوله مدیریت برای استان محرومی همچون ایلام کفایت می کند تا نتواند بابهره گیری اصولی از مزیت های اقتصادی وتوسعه ای از زیر بار سنگین محرومیت وتوسعه نیافتگی رهایی یابد .

بررسی پیشینه مدیریت در استان نشان می دهد که بخش اعظم سایه سنگین این نگاه ضد توسعه ای در استان از دریچه انتخابات مجلس ،انتظارات غیر واقعی مردم از نمایندگان و نمایندگان ایل سالار نشات گرفته است ،نمایندگانی که به رغم پُز روشنفکری،شعارهای فراایلی در انتخابات اما در خفا نتوانسته اند خود را از چنبره تفکرات ایلی وقبیله ای رهایی بخشند.

هر چند در انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی ،کاندیداهای این دوره در ترسیم خط مشی رفتار ها و برنامه های خود ،بیشتر ین سهم را به آسیب نگاههای قوم مدارانه و ورود نمایندگان به مباحث خارج از وظیفه نمایندگی همچون دخالت در عزل ونصب ها ،سوء استفاده از قدرت به نفع نزدیکان وحلقه های اول انتخاباتی و اعوان وانصارشان و پای کردن در کفش سیستم اجرایی کشور واستان اختصاص داده اما در خفا با بهره گیری از احساسات قبیله ای و سوء استفاده از امکانات شبه دولتی توانستند برصندلی های وکالت مردم تکیه زنند ،اما در کمتر از سه ماه از نمایندگی مجلس نشان دادند که آنان هم نمی توانند در معادلات قدرت و برقراری توازن قدرت وثروت به نفع ایل وتبارشان در جای پای اسلافشان پای نگذارند .

 برخلاف ادوار قبل که از سالهای اول ودوم آثار دخالت نمایندگان در حوزه اجرایی ومدیریتی نمایان می گشت ،اما در حالیکه عمر نمایندگان مجلس یازدهم به سه ماه نرسیده است ،دخالت بی حد وحصر آنان در حوزه اجرایی ،خصوصا تلاش برای واگذاری مناصب مدیریتی به نزدیکان وهم تبارانشان شدت یافته است .

در حالیکه در یکسال پایانی عمر دولت تدبیر وامید وتمرکز بر اجرای طرح ها وبرنامه های یکساله اخیر ،جابجایی گسترده مدیران استان به حداقل رسیده است ،اما بررسی هفت مدیر جابجا شده در یکی دوماه اخیر ووابستگی آنان به زادگاه دو نماینده استان بیانگر واقعیت تلخ دخالت بی اندازه آنان در امورات اجرایی مخصوصا مقوله جابجایی های مدیران است .

شاید بدلیل واکنش های پیشین مدیریت ارشد استان به دخالت نمایندگان در حوزه اجرایی و حاشیه های ایجاد شده با نمایندگان دوره پیشین ،هرگونه دخالت وکلای مردم استان در عزل ونصب های صورت گرفته در ماههای اخیر رد شود ،اما نمی توان ادعا کرد که انتصاب سه مدیر کل و چهار مدیر ومعاون از زادگاه دو نماینده فعلی استان امری غیر ارادی و اتفاقی بوده است !

هم استاندار ایلام و هم نمایندگان باید به این موضوع مهم اهتمام ورزند که استان ایلام شرکت سهامی خاص نمایندگان مجلس نیست که آنان بخواهند همانگونه که خودشان می خواهند برای امور مدیریت این شرکت تصمیم گیری نمایند ! استان ایلام ملک اختصاصی هیج فرد ،قبیله یا قومی نیست که تمامی عرصه واعیانش را یکجا به نام خود ونزدیکان واعوان وانصارشان سند بزنند ،به یقین نخبگان دلسوز ورسانه های مستقل در برابر این تمامیت خواهی نمایندگان سکوت نخواهند کرد .

استان ایلام متشکل از ایلات ،طوایف ،اقوام وشهرستانهای متعددیست ،اگر بناست همچنان برمدار قوم وانحصار ایل ،امور مدیریت استان پیش برود ،پس باید تمامی قبیله ها وایلات در مدیریت آن سهیم باشند ،اگر برخلاف این باشد و بناست امور بر پایه شایسته سالاری مدیریت شود ،پس این همه دخالت نمایندگان در عزل ونصب ها برای چیست ؟یعنی در هیچ جای شهرستانهای یازده گانه استان ،به جز دو منطقه منتسب به نمایندگان، فرد موجه و شایسته ای برای مدیریت دستگاههای اجرایی پیدا نمی شود ؟!

استاندار ایلام که همواره در مواجهه با ادعای دخالت نمایندگان دوره پیشین در عرل ونصب ها گارد می گرفت و حوزه مدیریت اجرایی را کامل وتمام در حوزه قدرت خود تعریف می کرد ،چرا باید در مواجهه با نمایندگان فعلی سکوت پیشه نمایند ؟! چرا باید به گونه ای مدیریت ها در بین بستگان وهم تباران این دو نماینده توزیع شود که انگار این استان فقط دارای دو منطقه جغرافیایی باشد ؟!پس تکلیف توازن منطقه ای در حوزه قدرت وتوسعه چه می شود؟!

خلاصه کلام اینکه چنانچه نمایندگان بخواهند با همین دست وفرمان پیش رفته ومنافع استان را قربانی منافع فردی وایلی نموده و از سویی تمام جهد خود را بر اقتاع نزدیکان وفعالین ستادهای انتخاباتی خود متمرکز نمایند باید بگوییم کلاه مردم ایلام پس معرکه است و البته بهای کلاه گشادی که آنان بر سر مردم حوزه انتخابیه نهادند را به زودی خواهند پرداخت !بهایی از جنس بی اعتمادی و قرار دادن نام آنان در ردیف نمایندگان یکبار مصرف !ودست رد به سینه آنان زودتر از زمانی که خود تصور می کردند !

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.