توسعه شبکه بهداشت راهکاری برای ارتقای سلامت مرزنشینان استان کرمانشاه
07 مهر 1400 - 10:39
بازدید 189
8
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و ۳۷۱ کیلومتر مرز با کشور عراق دارای جمعیتی پراکنده در سطح مناطق عشایری و روستایی در نقاط مرزی است و دولت در راستای تامین سلامت ساکنان این مناطق توسعه شبکه‌های بهداشت را به منظور خدمات رسانی بهتر و بیشتر به این افراد در دستور کار قرار داده است.
پ
پ

به گزارش گفتمان: توسعه شبکه بهداشت استانی که بهداشت شهری و روستایی را شامل می‌شود و ارتقای سلامت جامعه را به ارمغان دارد از اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که این مهم در استان کرمانشاه با ارائه برنامه‌های مثمرثمری دنبال می‌شود.

توسعه شبکه بهداشت استانی در سلامت افراد جامعه نقش بارزی دارد و بهداشت روستایی در فرآیند برنامه ریزی های توسعه روستایی و مدیریت این مجموعه ضروری است و در سال های اخیر با توسعه خانه های بهداشت، تربیت بیشتر بهورزان و گسترش مشارکت مردم رسیدن به این هدف بیش از گذشته پررنگ شد.

رسیدگی بهتر و سریعتر به وضعیت شبکه بهداشت استانی یکی از مهم ترین اهداف دولت سیزدهم است که مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی شهر و روستا در راس آن قرار دارد.

تسریع در واکسیناسیون عمومی، اجرای پروتکل های بهداشتی و ارتقا سطح درمان از دیگر اهداف این دولت در بخش بهداشت و درمان است که از سوی رییس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی به آن تاکید شد.

توسعه کانکس های بهداشت عشایری، تسریع در واکسیناسیون علیه پاندمی کرونا، ارائه خدمات پیشگیرانه واکسیناسیون، بهداشت باروری، تامین اعتبارات لازم در حوزه معاونت بهداشت برای توسعه و تجهیز خانه‌های بهداشت روستایی بخشی از مهمترین سیاست‌های پیش روی بهداشتی در این دولت است.

کرمانشاه ۶۲۹ خانه بهداشت روستایی دارد

از همین رو رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از وجود ۶۲۹ خانه بهداشت روستایی با بیش از یک هزار و ۱۰۰ بهورز در استان خبر داد.

دکتر «ابراهیم شکیبا» گفت: برنامه جدیدی که در دست وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد این است که خانه بهداشت های عشایری به صورت کانکس های سیار با امکانات کافی برای ارائه خدمات به عشایر را راه اندازی کند که در برخی از مناطق این طرح اجرایی شده است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی خدمات بهداشتی به موقع و در زمان مناسب ارائه می شود و این چنین نبوده که مسئله بهداشت عشایر رها شده باشد ولی اکنون به موقع و دقیق تر به آن رسیدگی می شود.

این مسوول با بیان اینکه اکنون یک خانه بهداشت عشایری در شهرستان دالاهو دایر است، ادامه داد: درصدد گسترش این خانه ها تا پایان امسال هستیم که تعداد آن به تصمیم وزارتخانه قرار دارد.

شکیبا با بیان اینکه واکسیناسیون همگانی علیه ویروس همگانی کرونا، یکی از مهم ترین برنامه این روزهای وزارتخانه است، ادامه داد: با توجه به محموله های تدارک دیده شده، سرعت واکسیناسیون در حال افزایش است و نزدیک دوماه است که واکسیناسیون عشایری و روستایی با جمعیت ۱۸سال به بالا در دست انجام است.

۴۵درصد جامعه هدف استان دُز اول را دریافت کردند

شکیبا با بیان اینکه جمعیت ۳۰سال به بالا در حال واکسینه شدن هستند، اضافه کرد: تا تاریخ ۲۰ شهریور جاری اکنون ۴۵ درصد جمعیت جامعه هدف استان دوز اول و ۲۴ درصد دوز دوم واکسن را دریافت کرده اند.

به گفته شکیبا، استان کرمانشاه در بین کلانشهرها در زمینه میزان واکسیناسیون رتبه نخست، و در بین دانشگاه های علوم پزشکی رتبه سوم را کسب کرده است.

نظام بهداشتی دسترسی همه به خدمات را دنبال می کند

در ادامه معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار داشت: از نیمه اول دهه ۶۰، نظام شبکه بهداشتی پیاده شده است که دسترسی همه آحاد جامعه به خدمات بهداشتی اولیه را دنبال می کند و خدماتی همچون بهداشت آب و فاضلاب، بهداشت مادر و کودک، واکسیناسیون، آموزش بهداشت را دنبال می کند.

«سارا شاه آبادی» افزود: نظام شبکه بهداشت به این صورت است که در دورترین مناطق خانه های بهداشت دایر می شود و به صورت  اقماری، خانه های روستایی را تحت پوشش در می آورد و این خدمات توسط بهورزان ارائه می شود.

وی یادآور شد، خانه های بهداشت زیرنظر مراکز بهداشتی درمانی روستایی بودند که اکنون به مراکز خدمات جامع سلامت روستایی تغییر نام پیدا کرده است، در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی پزشک و کارشناسان بهداشتی وظایفی برعهده دارند که می توان به هدایت، راهنمایی، آموزش و کنترل فعالیت خانه های بهداشتی و بررسی عملکرد بهورزان اشاره کرد.

بهورز نیروی خط مقدم برای مبارزه با کرونا است

وی از بهورزان به عنوان نیروهای خط مقدم در زمینه کنترل بیماری کرونا یاد کرد و گفت: این افراد هم باکسبه و هم با مردم در روستاها در ارتباط هستند و بهورز شناخته ترین فرد سلامت و بهداشت در روستا است که از ارتباط مناسبی با مردم برخوردار است.

شاه آبادی افزود: در قسمت شهر، مراکزی با نام بهداشتی، درمانی و شهری وجود داشت که اکنون به مراکز خدمات جامع سلامت شهری تغییر نام پیدا کرده است که پایگاه های سلامت زیرمجموعه آن است، این پایگاه ها در مناطق مختلف شهری خدمات مشابه مراکز روستایی را ارائه می دهند.

تمرکز وزارت بهداشت برای توسعه و تقویت زیرساخت های برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در دوره جدید، انجام واکسیناسیون کووید ۱۹ در اسرع وقت از تاکیدات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان اولین وزیر و دولتمرد دولت سیزدهم است.

تعیین نیازهای بهداشتی و شناسایی عوامل و خطراتی که سلامت فرد و جامعه را تهدید کند، اولویت بندی نیازها، تعیین سیاستها و برنامه ها و اقدام برای پاسخ به نیاز مربوطه ارزشیابی وضعیت بهداشتی جامعه و یافتن نقاط قوت و ضعف آن، تعیین سیاستها و برنامه های کوتاه و درازمدت و هماهنگ با تدابیر سازمان جهانی بهداشت برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت فرد و جامعه و تامین منابع و امکانات و تربیت نیروی انسانی، جامعه ای سالم و مترقی را به دنبال خواهد داشت.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

بیشتر بخوانید:
بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر کرمانشاه همسان‌سازی شد
مرکز واکسیناسیون خودرویی در پاوه راه اندازی می شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.