مطلوب ایلام ؛استاندار بومی اما فرا ایلی !
17 مهر 1400 - 10:28
بازدید 263
4
اگر قرار است یک فرد بومی سکاندار قدرت در استان شود ،قبل از بررسی مولفه های مورد نظر مدیریتی باید این گزاره را به اثبات برساند که نگاه وی به مدیریت استان عادلانه بوده و انتظارات ایلی هرگز نمی تواند بر تصمیمات وی در حوزه های گوناگون مدیریتی وتوسعه ای اثیر گذار باشد .
نویسنده : علی اصغر اسدی
پ
پ

گفتمان علی اصغر اسدی::هر هفته که آغاز می شود ،گمانه زنی هایی از معرفی استاندار جدید ایلام در جلسه هفتگی هیات دولت بر خروجی رسانه های استان نقش می بندد ،اما پس از جلسه هیات دولت غیر واقعی بودن این خبرها و ماندن آن در حد گمانه زنی، بیشتر خود نمایی می کند.

به هر حال طبیعی است ،دولت که عوض می شود آن هم با روی کار آمدن دیدگاه جدید سیاسی ،تغییرات عمیق تری در لایه های مدیریتی را می طلبد ،همسان سازی تفکرات مدیریتی لایه های پایینی با راس هرم قدرت اجرایی امری بدیهی و رایج است.

نکته دیگر اینکه تغییر قدرت در ایران در دو حوزه مجلس و ریاست جمهوری منشاء شکل گیری انتظارات جدیدی خواهد بود ،انتظاراتی از جنس سهیم شدن در قدرت و بهره مندی از مواهب آن به هر طریق ممکن ! مرکز این انتظارات هم فعالین ستادهای انتخاباتی جریان پیروز انتخابات است و حق هم دارند !

این روزها که این تغییر قدرت به شکل عمیقی لایه های مدیریت را در نوردیده است ،تحرکات برای استفاده بهینه از شرایط در استان ما نیز آغاز شده است ،جریان سیاسی همراه قدرت ،فعالین ستادهای انتخاباتی ،نمایندگان مجلس و چهره های شاخص سیاسی  هر کدام به نحوی سعی دارند تاثیرات خود را به نحوی برجای گذارند تا از کیک قدرت سهم بیشتری را برداشته و یا نزدیکان خود را از آن منتفع نمایند !

همین نوع نگاه به قدرت ،شکل گیری چند صدایی در استان را رقم زده است ،موضوعی که قطعا به نفع جریان قدرت در استان خاتمه نخواهد یافت ،چرا که تجربه نشان داده است با عدم اجماع و چند صدایی در استان ،این دولت است که راسا برای استان ها تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد کرد. تصمیمی از جنس غالب نمودن مدیری که هرگز با خواست و مطالبات مردم و نخبگان استان همسو نخواهد بود .

بنابراین موضعگیری اخیر فعالین ستادهای انتخاباتی رییسی در استان ایلام مبنی بر اجماع نمایندگان وتاثیرگذاران سیاسی حول محور  نماینده ولی فقیه در استان را به فال نیک می گیریم ،هرچند از مواضع برخی بوی سهم خواهی ومنفعت طلبی به نفع خود و اعوانشان به مشام می رسد ،ولی با این حال از اجماع به نفع نخبگان استان حمایت می کنیم .

با وجود اینکه دکتر کریمی تبار نماینده محترم ولی فقیه در مواضع اخیر خود دائر بر عدم مداخله در مسائل اجرایی تاکید ورزیده اند و این موضوع از شناخت  عمیق ایشان به مسائل سیاسی و اجرایی استان و کشور نشات می گیرد ،اما با این حال نماینده ولی فقیه بعنوان بزرگ و میدان دار همه جریانات سیاسی و قدرت در استان می تواند نقش تاثیرگذار خود را در این حوزه برجای گذارد .

موضع اخیر نماینده ولی فقیه در استان در خصوص اینکه چه کسی سکان استانداری ایلام را در دست بگیرد را می توان منطقی ترین موضع در این خصوص به حساب آورد ،” اولویت با گزینه بوی قوی ،کارآمد و با برنامه و در صورت نبود نیروی بومی برخوردار از مولفه های مورد نظر ،استفاده از نیروی غیربومی قوی و در تراز وزیر برای استان ایلام !”

استان ایلام استان ایلات و طوایف متعدد است ،همین استان در برهه های گوناگون نشان داده که نگاه به قدرت در آن به شدت متاثر از طوایف وایلات آن است .نماینده های آن و استاندار بومی اسبق و مدیران کل منتسب به ایلات نشان داده اند که به شدت مرعوب بزرگان ایل خود بوده  و هرگز نتوانسته اند خود را از نگاه متعصبانه ایلی رهایی بخشند .

پس اگر قرار است یک فرد بومی سکاندار قدرت در استان شود ،قبل از بررسی مولفه های مورد نظر مدیریتی باید این گزاره را به اثبات برساند که نگاه وی به مدیریت استان عادلانه بوده و انتظارات ایلی هرگز نمی تواند بر تصمیمات وی در حوزه های گوناگون مدیریتی و توسعه ای اثیر گذار باشد.

اگر چنین فردی در میان گزینه های مطرح شده وجود داشت که صد البته امکان پذیر هم نیست !چه بهتر که فرزندان ایلام مدیریت منابع خود را عهده دار شوند ،اما اگر بناست که استاندار ایلام نماینده یک ایل و یک طایفه باشد و با رفتار قبیله ای خود برای دیگر مناطق استان چالش آفرینی نماید ،همان بهتر که یک فرد غیر بومی رُل مدیریت استان را در دست گیرد که خیر و صلاح آن به مراتب بیشتر از یک استاندار بومی ایلی خواهد بود !

بیشتر بخوانید:
استاندار بومی یا غیر بومی؟ملاک توانمندی است!
ضرورت انتصاب استاندار توسعه نگر /مشکلات امروز مردم ،پیش نیاز انتصاب استاندار

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.