وزیر نیرو از طرح آبرسانی به همدان بازدید کرد
27 مهر 1400 - 11:44
بازدید 120
6
وزیر نیرو امروز به همراه جمعی از مسئولان استان همدان از طرح آبرسانی به شهر همدان بازدید کرد.
پ
پ

به گزارش گفتمان: علی اکبر محرابیان وزیر نیرو صبح امروز از طرح آبرسانی به همدان و سد تالوار و دیگر طرح‌های مربوط به همدان بازدید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در حاشیه این بازدید درباره طرح آبرسانی به شهر همدان اظهار داشت: محل اجرای این طرح‌ها شهرستان‌های همدان، بهار و کبودراهنگ است.

وی  بیان کرد: این طرح از سال ۱۳۸۰ آغاز شده و طبق برنامه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.

ستوده میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام این طرح را  ۱۲ هزار میلیارد ریال  اعلام کرد و گفت:  این پروژه شامل ۱۳۸ کیلومتر خط انتقال به قطر ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیمتر و با دبی طراحی ۳.۷۵ مترمکعب در ثانیه، تصفیه‌خانه به ظرفیت ۳.۷۱ مترمکعب در ثانیه، تلمبه‌خانه‌ها (سه واحد) به ارتفاع پمپاژ در مجموع ۵۷۶ متر، تعداد ۶ مخزن با حجم مخازن ذخیره، تعدیل به ظرفیت ۱۵۰ هزار مترمکعب و طول جاده دسترسی ۱۴۰ کیلومتر است.

وی عنوان کرد: با اجرای این طرح ۵۶ میلیون مترمکعب آب درازمدت ۱۲ شهر (همدان، جورقان، مریانج، بهار، صالح آباد، لالجین، مهاجران، قهاوند، فامنین، کبودراهنگ، گل تپه و شیرین سو و ۱۵۹ روستا و پایگاه شهید نوژه تامین می‌شود.

این مقام مسئول درباره وضعیت اجرایی این پروژه نیز امه داد: این پروژه دارای ۱۳۸ کیلومتر لوله‌‌گذاری است که تاکنون ۱۲۲ کیلومتر آن لوله‌گذاری شده است، حجم عملیات خاکبرداری و سنگبرداری تاکنون ۵.۵ میلیون مترمکعب، حجم عملیات خاکریزی ۳۳۰ هزار مترمکعب و حجم بتن‌ریزی انجام شده ۹۳ هزار مترمکعب است.

ستوده با اشاره به اینکه احداث مخازن ۳۰ هزار و ۱۰ هزار تعادلی و ایستگاه پمپاژ نیز در این راستا پی گرفته شد، مطرح کرد: در این زمینه احداث مخزن ۳۰ هزار مترمکعبی کیتو (سایت شماره ۴) به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح اضطراری تامین آب شرب شهر همدان از محل چاه‌های منطقه خالقوردی و از طریق خط لوله انتقال آب تالوار به حجم ۲۰۰ لیتر در ثانیه در مردادماه امسال به اتمام و بهره‌برداری رسید گفت: عملیات اجرایی این طرح از سال ۱۳۸۰ با برآورد اولیه ۴۸۰ میلیارد ریالی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان توضیح داد: به دلیل روند کند تزریق اعتبارات مصوب و تخصیص ۳ هزار و ۲۳ میلیارد ریال برای طرح هزینه و پیش‌بینی سنوات آتی طرح در قانون بودجه بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: این موضوع در حالی است که با برآوردهای به روز شده مشاور طرح، مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل عملیات اجرایی مورد نیاز است.

ستوده اظهار داشت: حجم تخصیص آب طرح از محل سد تالوار در ابتدای شروع عملیات اجرایی ۱۰۸ میلیون مترمکعب بوده است که در سال‌های بعد به حجم ۶۳ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در اردیبهشت‌ماه سال امسال این میزان به حجم ۱۶ میلیون مترمکعب با اطمینان پذیری تامین حجمی و زمانی به ترتیب ۸۸ و ۷۳ درصد کاهش داشته است.

این مقام مسئول مطرح کرد: مابقی کمبود آب شرب و بهداشت استان همدان نیز از طریق منابع آب میان حوضه سد آزاد تا سد نی‌آباد و پس از آن انتقال و تنظیم در سد قوچم تامین خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
همدان رتبه برتر کشور را در تدوین برنامه ایمنی آب کسب کرد
۳۰ روستای همدان با حضور وزیر نیرو آبرسانی شد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.