۲۰ آذر یادآور رشادت ایل بزرگ کلهر در عملیات مطلع الفجر
20 آذر 1400 - 11:51
بازدید 382
7
بیستم آذرماه یادآور رشادت‌ها و سلحشوری‌های شیر زنان و بزرگ مردان ایل بزرگ کلهر در دومین شهر مقاوم کشور (گیلانغرب) در عملیات بزرگ مطلع الفجر در سال ۱۳۶۰ با رمز مبارک یا مهدی (عج) است.
پ
پ

گفتمان: در عملیات پیروزمندانه مطلع الفجر در بیستم آذرماه سال ۱۳۶۰ در نتیجه تلاش، پایداری، مقاومت، اراده آهنین و پولادین مردم غیور در کنار نیروهای سلحشور مسلح بخشی از ارتفاعات مناطق گیلانغرب و سرپل‌ذهاب آزاد شد.

عملیات مطلع الفجر از جمله عملیات های بزرگ هشت سال دفاع مقدس در غرب کشور بود که در منطقه عملیاتی گیلانغرب اجرا شد.

در این عملیات نیروهای سلحشور سپاه پاسداران به همراه بسیجیان سرافراز و مردم غیور، ارتشیان و هوانیروز قهرمان از سه جبهه با وجود سرمای هوا و میدان‌های مین به دشمن بعثی با هدف آزادسازی ارتفاعات «چرمیان، سرتتان، دیزه کش، برآفتاب، تنگ کور، تنگ قاسم آباد، تنگ حاجیان، فریدون هوشیار، دشت گیلانغرب، روستاهای گمار، بورسوار و دشت گیلانغرب» حمله کردند.

آزادی سازی ارتفاعات مهم چغالوند و آوزین، ۳۰ کیلومتر از خاک کشورمان در دشت گیلانغرب و بازگشت ۳۰ روستای این شهرستان به آغوش کشور از دستاوردهای مهم عملیات مطلع الفجر است.

در این عملیات ۲ هزار و ۱۵۰ کشته، زخمی و اسیر از نیروهای متخاصم بعثی و غنیمت تجهیزات و ادوات نشان داد که همیشه ایمان و اراده بر کفر پیروز است.

اهداف مهم عملیات مطلع الفجر

از مهم ترین هدف های عملیات مهم مطلع الفجر می توان به انهدام قوای دشمن بعثی، آزادسازی قصرشیرین و نفت شهر و نزدیکی به شهر اشغال شده قصرشیرین اشاره کرد که در ۲ محور عمده سرپل ذهاب و گیلانغرب صورت گرفت.

محور سرپل ذهاب علاوه بر ارتفاعات متعدد از جمله برآفتاب، دارای تنگه های راهبردی حاجیان، کورک و قاسم آباد است که از طریق آنها جاده گیلانغرب – قصرشیرین و سایر خطوط مواصلاتی عقبه دشمن در دید و تیررس قرار داشت و در محور گیلانغرب که از وسعت بیشتری نسبت به محور سرپل ذهاب برخوردار است، ارتفاعاتی همچون شیاکوه، سرتتان، چرمیان، دیزه کش، بزنیلی و نیز چند قله دیگر وجود دارد.

حضور متحدانه نیروهای مسلح در عملیات مطلع الفجر

حضور ۱۱ گردان پیاده سپاه پاسداران، سه گردان تیپ ۵۸ ذوالفقار، گردان های ۲۱۱ و ۲۶۵ زرهی، یک گردان از گردان ۲۹۰ زرهی از ارتش و یک گردان ژاندارمری از کشورمان در عملیات مطلع الفجر حضور داشتند.

استعداد دشمن در این منطقه عملیاتی پیش از انجام آن حضور تیپ های ۲، ۵ و ۳۹ پیاده کوهستانی، یک گردان از تیپ ۲۲ پیاده کوهستانی، گردان تانک لشکر چهارم پیاده کوهستانی و یک گردان نیروی مخصوص و پس از عملیات نیز تیپ های ۴۲۵ و ۵۰۳ پیاده، یک گردان از تیپ ۴ پیاده کوهستانی، یک گردان از تیپ ۴۱۲ پیاده و پنج گروهان کماندویی، بود.

سه معبر اصلی برای این عملیات در نظر گرفته شده بود که یک معبر از ارتفاعات سنبله در جنوب پادگان ابوذر شروع شد و به ارتفاعات برآفتاب می رسید و در نهایت پس از قطع جاده گیلانغرب با قصرشیرین در منطقه سرتتان و تنگه قاسم آباد در محور گیلانغرب تلاقی می کرد.

گروه ضربت تیپ ۵۸ ذوالفقار در این عملیات تانک های دشمن در قاسم آباد را منهدم کرده و ضمن هموار کردن راه عبور تانک های خودی، جاده گیلانغرب به قصرشیرین را نیز مسدود کرد.

۲ معبر دیگر در منطقه عمومی غرب گیلانغرب انتخاب شده بود که هریک از معبرهای اصلی برای انجام این عملیات نیز چند معبر فرعی داشت و هدف های مستقلی را تامین می کرد.

سرداران شهید ابراهیم هادی داریوش ریزوندی و صفر خوشروان فرماندهی سه محور مهم در جبهه گیلانغرب را بر عهده داشتند.

کنترل و هدایت عملیات نیز توسط چهار پاسگاه فرماندهی انجام می شد که این پاسگاه های فرماندهی با نام های امام خمینی، شهید رجایی، شهید باهنر و شهید بهشتی انجام وظیفه می کردند و هدایت و کنترل کامل عملیات با مرکز فرماندهی امام خمینی (ره) بود.

شروع عملیات مطلع الفجر در ۲۰ آذر سال ۶۰

عملیات غرور آفرین مطلع الفجر در ۲۰ آذر سال ۶۰ شروع شد که با تسلط کافی دشمن بر این منطقه از پیشروی نیروهای خودی جلوگیری کرد ولی در محور سرپل ذهاب، قوای جمهوری اسلامی با وجود نداشتن توفیق در فتح تنگه کورک، تقاطی از ارتفاعات برآفتاب را به تصرف خود در آورده و جاده گیلانغرب – قصرشیرین را مسدود کردند.

در محور گیلانغرب درگیری به روشنایی روز کشیده شد و نیروهای عمل کننده در این محور موفق شدند با تقدیم تعدادی شهید و مجروح، ارتفاع شیاکوه را به تصرف خود در آورند.

در روز نخست عملیات تلاش رزمندگان اسلام در همین حد باقی ماند و نیروهای عراقی توانستند با بررسی اوضاع و شناسایی مواضع نیروهای ما، در شب دوم عملیات در محور شیاکوه پاتک کنند که با مقاومت و هوشیاری رزمندگان خنثی شد و نیروهای عراق بدون کسب نتیجه، عقب رانده شدند.

با گذشت سه روز از عملیات مطلع الفجر فقط ارتفاعات شیاکوه و برآفتاب در اختیار نیروهای خودی قرار داشت، پاتک های سنگین و متوالی دشمن از یک سو و امکان نداشتن پشتیبانی از نیرو به علت فاصله زیاد خط مقدم با عقبه از سوی دیگر موجب شد پس از ۱۷ روز مقاومت، ارتفاعات یادشده به طور مجدد به تصرف دشمن درآید.

روحیه ایثار و مقاومت رزمندگان

رزمندگان اسلام نتوانستند اهداف به دست آمده در این عملیات را تثبیت و نگه دارند، ولی موفق شدند در جریان ۱۷ روز درگیری ضمن وارد آوردن تلفات زیاد بر دشمن شامل ۲ هزار زخمی و ۱۴۰ اسیر، تجربه های گران سنگی را برای انجام عملیات های بعدی به دست آورند و مهم ترین دستاورد آن ایثار و مقاومت جانانه نیروهای سلحشور رزمنده ایران اسلامی در این عملیات بود.

در مناطق سخت گذر و کوهستانی، تدارک و پشتیبانی نیروهای عمل کننده امری بسیار حیاتی است که نیازمند آموزش و آمادگی خاص جسمی رزمندگان در کنار روحیه شهادت طلبی به ویژه در مناطق کوهستانی است که در نتیجه این عملیات به دست آمد.

عملیات مطلع الفجر سندی پر افتخار از رشادت های مردم گیلانغرب است

سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: عملیات مطلع الفجر به عنوان سندی پرافتخار از رشادت ها و حماسه آفرینی مردم غیور خطه گیلانغرب در دوران دفاع مقدس درتاریخ ایثارگری های ملت ایران باقی خواهد ماند.

«حشمت رضایی» افزود: در ادامه برگزاری کنگره سردار شهید صفر خوشروان و ۷۵۰ شهید شهرستان گیلانغرب مراسم سالگرد عملیات مطلع الفجر امروز شنبه ۲۰ آذر در محل یادمان این عملیات برگزار می شود.

وی اظهار داشت: حفظ دستاوردها ی ارزشمند دوران دفاع مقدس برای انتقال به نسل امروز و آینده باید مورد تاکید قرار گیرد.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: برنامه ریزی لازم برای صعود سه هزار نفری بسیجیان به ارتفاعات آوزین و محل اجرای عملیات غرورآفرین مطلع الفجر در صبح روز شنبه ۲۰ آذر در سالگرد این عملیات بزرگ خبر به عمل آمده و برنامه های ویژه ای در این رابطه در نظر گرفته شده است.

رضایی ادامه داد: برنامه گرامیداشت عملیات مطلع الفجر فردا بیستم آذرماه با پوشش گسترده و زنده رسانه ای و تلویزیونی در محل یادمان این عملیات همراه خواهد بود.

او اضافه کرد: ایجاد موکب و اجرای برنامه های ویژه فرهنگی  درمسیر راهپیمایی بسیحیان و برنامه های متنوع درمحل مراسم با حضور مقامات کشوری و لشگری  از جمله برنامه های پیش بینی شده است.

گیلانغرب با بیش از ۷۲ هزارتن جمعیت در غرب کرمانشاه که در دوران هشت سال دفاع مقدس ۷۵۰ شهید، ۲ هزار و ۲۰۰ جانباز و ۱۴۱ آزاده سرافراز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

کرمانشاه ۳۰ هزار ایثارگر دارد

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

بیشتر بخوانید:
۴ محوطه یادمانی دفاع مقدس در کرمانشاه ثبت ملی شد
استان ایلام نقشی انکار ناپذیر در دوران جنگ تحمیلی دارد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.