ایجاد منطقه آزاد مشترک با اقلیم کردستان عراق پیگیری می‌شود
08 اسفند 1400 - 12:19
بازدید 187
3
دبیر شورای عالی مناطق آزاد: دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مکاتباتی به صورت رسمی با دولت عراق انجام شده تا اقدام به راه اندازی منطقه آزاد مشترک کنیم و کشور همسایه نیز بخشی از اراضی خود را برای ایجاد این منطقه اختصاص دهد.
پ
پ

به گزارش گفتمان: سعید محمد روز یکشنبه در جلسه شورای اداری استان کردستان در سنندج اظهار داشت: با اختصاص زمین در داخل خاک عراق برای ایجاد منطقه آزاد مشترک، شاهد رونق اقتصادی خوبی در ۲ کشور به ویژه کردستان و اقلیم خواهیم بود.

وی ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، به مشتاق بودن سرمایه‌گذاران اقلیم برای فعالیت در مناطق آزاد بانه و مریوان اشاره کرد و گفت: کردستان به دلیل موقعیت جعرافیایی و ظرفیت‌هایی که در خود دارد، بسیار مستعد است و باید حداکثر استفاده را از این موقعیت برای بهبود معیشت مردم ببریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی یادآور شد: امنیتی بودن کردستان در سال‌های گذشته، بر استان سایه انداخته و مشکلاتی را به وجود آورد و مانع پیشرفت و توسعه منطقه شد که همین امنیتی بودن، باعث شد سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در استان نداشته باشند.

محمد ادامه داد: این در صورتی است که کردستان با توجه به اینکه مردم غیور و صبوری دارد و در طول تاریخ همواره پرچم اعتلای کشور و امنیت کامل منطقه را برقرار کردند جا دارد رویکرد جدیدی نسبت به کردستان داشته باشیم.

وی به تلاش دشمن برای ضربه زدن به مناطق مختلف کشور و ایجاد ناامنی اشاره کرد و گفت: نباید اجازه دهیم توطئه‌های دشمنان باعث توقف توسعه در کشور به ویژه کردستان شود و این مهم با همکاری مردم و دولت قابل تحقق است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اشاره ای به تصویب ایجاد هفت منطقه آزاد از بین ۸۰ منطقه پیشنهادی به مجلس داشت و گفت: منطقه آزاد کردستان یکی از مناطقی است که پیش بینی می شود براساس آن می توان حرکت خوب اقتصادی پایه ریزی و برنامه ریزی کرد تا کمکی به کل اقتصاد استان باشد.

محمد مناطق آزاد را موتور پیشران اقتصاد در بسیاری از کشورها دانست و افزود: باید مشوق های لازم از جمله معافیت های گمرکی و مالیاتی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شود که امیدواریم مجلس در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد.

وی به وجود هفت نسل منطقه آزاد در جهان اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه بیش از ۳۰ سال از عمر مناطق آزاد در ایران می گذرد هنوز در نسل اول هستیم توسعه چندانی در نسل های مختلفی این مناطق اتفاق نیفتاده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی علت اصلی توسعه نیافتگی مناطق آزاد تجاری ایران را عدم درک صحیح مسوولان نسبت به این مناطق دانست و اضافه کرد: از نمایندگان مجلس درخواست داریم قواعد مناطق آزاد را رعایت و به جذب اشتغال و رونق معیشت مردم کمک کنند.

محمد با بیان اینکه به خاطر انحرافات وقوع یافته در برخی مناطق آزاد نباید معافیت های گمرکی و مالیاتی این مناطق را محدود کرد، افزود: پیگیر هستیم از همه ظرفیت‌های مناطق آزاد برای توسعه این مناطق استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در مجموع پنج هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای ایجاد مناطق آزاد بانه و مریوان اختصاص یافته است، یادآور شد: با توجه به اینکه مرز باشماق با ۶.۹ میلیارد دلار مبادلات تجاری در سال دارای ظرفیت بالایی بوده است این پتانسیل مزیتی بسیار خوب برای منطقه آزاد تجاری است.

محمد، دسترسی ارزان سرمایه گذاران به انرژی در مرز باشماق، رفع مشکلات معیشتی، رفع کولبری و فراهم شدن زمینه برای ایجاد توریسم درمانی و توریسم علمی و فناوری را از جمله مزیت های ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان عنوان کرد و اظهار داشت: اولین گام برای اجرای این منطقه، طرح جامع است که باید با مطالعاتی دقیق انجام شود.

وی بر لزوم ایجاد واحدهای صنعتی در این مناطق براساس ظرفیت های استان تاکید کرد و گفت: در بودجه سال آینده برای توسعه زیرساخت ها، ۵.۵ میلیارد دلار از تهاتر نفت اختصاص یافته که بخشی از آن نیز به مناطق آزاد تخصیص خواهد یافت.

سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی امروز به منظور شرکت در آیین آغاز عملیات اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان به کردستان سفر کرده است.

سفر به شهرستان های بانه و مریوان از جمله برنامه های سفر ٢ روزه سعید محمد به کردستان است.

بیشتر بخوانید:
استاندار کردستان: دولت عراق با رسمی شدن مرز سیرانبند موافقت کرد
منطقه آزاد بانه به قطب تولیدی و صنعتی در غرب کشور تبدیل می شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.