عشایر از کوچ زودهنگام خودداری کنند/ وضعیت مراتع مناسب نیست
21 اسفند 1400 - 16:41
بازدید 94
3
معاون عمرانی اداره کل امور عشایر خوزستان: معاون عمرانی اداره کل امور عشایر خوزستان با اشاره به اینکه وضعیت مراتع به دلیل خشکسالی مناسب نیست، گفت: حساسیت کوچ زودهنگام عشایر از این جهت است که در صورت بروز این اتفاق مراتع آمادگی پذیرش دام عشایر را ندارند و تحت آسیب قرار می‌گیرند، بنابراین لزوم رعایت تقویم کوچ برای عشایر و حفظ مراتع، امری مهم است.
پ
پ

به گزارش گفتمان: وی با بیان اینکه عمده کوچ عشایر خوزستان از نیمه فروردین ماه آغاز می‌شود، افزود: بخش زیادی از کوچ عشایر (حدود ۴۰ درصد) ماشینی شده است اما در برخی از مناطق، سنت‌های قدیمی کوچ پابرجا است و عشایر، راه را به صورت پیمایشی طی می‌کنند و اگر مسیر طولانی باشد کوچ را با فاصله زمانی و در دومرحله‌ انجام می‌دهند.

معاون عمرانی اداره کل امور عشایر خوزستان گفت: کل عشایر خوزستان، حدود ۳۳ هزار خانوار هستند که ۶ هزار خانوار از این تعداد، درون کوچ هستند و از استان خارج نمی‌شوند و ۲۷ هزار خانوار باقی مانده نیز، به ۷ استان کوچ انجام می‌دهند.

شهبازی ادامه داد: طبق روال هر سال، یکسری هماهنگی‌های بین دستگاهی بر اساس تقویم کوچ و با محوریت کنترل کوچ، توسط استانداری و یا اداره کل منابع طبیعی برای کوچ عشایر صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بهداشت بین راهی، واکسیناسیون دام، آبرسانی سیار به عشایر، جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر برای حفظ مراتع و توزیع آرد از اقداماتی است که در فصل کوچ عشایر انجام می‌شود.

معاون عمرانی اداره کل امور عشایر خوزستان عنوان کرد: حساسیت کوچ زودهنگام عشایر از این جهت است که در صورت بروز این اتفاق، مراتع آمادگی پذیرش دام عشایر را ندارند و تحت آسیب قرار می‌گیرند. بنابراین، لزوم رعایت تقویم کوچ برای عشایر و حفظ مراتع، امری مهم است.

شهبازی با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی، شرایط مراتع مساعد نیست، بیان کرد: در سال جاری با توجه به شرایط خشکسالی، علاوه بر آبرسانی سیار و توزیع آرد برای عشایر، برای تامین علوفه دام عشایر نیز کمک رسانی کردیم و درصدد هستیم که توزیع علوفه را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بحث خشکسالی قطعا به عشایر آسیب‌هایی وارد کرده است و بخش زیادی از علوفه دامی که از طریق مراتع در اختیار عشایر قرار می‌گرفت، تامین نشد و در سال جاری مجبور به خرید این علوفه‌ها شدند و این موضوع قطعا در معیشت عشایر تاثیرگذار بود.

معاون عمرانی اداره کل امور عشایر خوزستان گفت: تلاش کردیم از طریق تسهیلات و دامدار کارت، در زمینه مشکل علوفه عشایر کمک کنیم تا عشایر تحت فشار قرار نگیرند.

شهبازی ادامه داد: دامدارکارت از حدود یک ماه گذشته در اختیار عشایر قرار گرفته است که با این کارت متناسب با میزان دام، تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی افزود: عشایر از طریق دامدارکارت می‌توانند از فروشگاه‌های مجاز توزیع علوفه و یا شرکت‌های تعاونی عشایری، علوفه خریداری کنند.

معاون عمرانی اداره کل امور عشایر خوزستان در خصوص آبرسانی به عشایر اظهار کرد: این موضوع به دو صورت سیار و دائم انجام می‌شود. بخشی از عشایر که چادرنشین هستند، منابع آبی در اطرافشان وجود ندارد و تاکنون امکان تامین آب ثابت برای آن‌ها به وجود نیامده است و ناچارا به صورت سیار، آبرسانی می‌شوند.

شهبازی ادامه داد: برای بخش دیگری از عشایر که منابع آبی در نزدیکی آن‌ها قرار دارد، در سال‌های اخیر و به خصوص در ۳ سال اخیر، پروژه‌های خیلی خوبی در راستای تامین آب شرب آن‌ها به صورت دائم و لوله‌کشی انجام شد و مابقی نیز بر اساس اعتبارات، در برنامه‌های آینده برای آبرسانی دائم قرار دارند.

بیشتر بخوانید:
استاندار خوزستان خواستار صدور مجوز اخذ تصمیمات محلی برای کنترل بیماری شد
۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی با آموزش عشایر محقق شد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.