سخنی با مدیران میراث فرهنگی
22 اسفند 1400 - 13:13
بازدید 147
3
میراث گذشتگان درشهرستان آبدانان به نوعی دچار فراموشی مطلق شده اند ،بطوریکه طی چندسال گذشته هیچ برنامه فرهنگی جهت معرفی آثار به جوانان امروزی برای شناخت بهتر صورت نگرفته است .
نویسنده : امین دانیالی
پ
پ

گفتمان: پیشینه تاریخی وفرهنگی هرکشوری ازافتخارات و هویت ملی آن کشور و دیار است.

این آثار که عظمت گذشتگان ،  معاصران وامید آیندگانند باید باجان ودل حفظ وحراست ونگهداری شوند .

رها کردن ،تخریب وبی تفاوتی نسبت به این هویت و میراث ماندگار جامعه باعث نگرانی وبی تفاوتی وفراموشی پیشینه تاریخی در نسل امروز ماست .

شهرستان آبدانان با دارا بودن ده ها اثر ارزشمندازدوره  های پیش ازتاریخ ودوران تاریخی واسلامی و همچنین چشم انداز های جذاب طبیعی و خدادادی ازدریاچه ها وآبشارها گرفته تا میراث مذهبی وچشم اندازهای جنگلی ومرتعی سال هاست آنطور که باید وشاید مورد توجه مدیران قرار نگرفته واین موضوع انسان را متاثر می کند.  زیرا طراوت وشادابی لازم در میراث فرهنگی دیده نمی شود تا شاهدکاوش، بازیابی ، تعمیر ومرمت آثار و برنامه ای برای بهتر دیده شدن این مفاخر انجام صورت گیرد .

میراث گذشتگان در شهرستان آبدانان به نوعی دچار فراموشی مطلق شده اند ،بطوریکه طی چندسال گذشته هیچ برنامه فرهنگی جهت معرفی آثار به جوانان امروزی برای شناخت بهتر صورت نگرفته است .

مگر آثار تاریخی این شهرستان فقط قلعه پشت قلعه ویا هزاردر است که جلوی چشم عموم باشند و ببینند. آیا از آثاری دیگر برخوردار نیستم ؟جای بسی تاسف است که چندسالی است حتی درحد گزارش چند خطی درخصوص چگونگی وضعیت و تصاویری از آثار تاریخی شهرستان درهیچ جایی دیده نشده و بارگذاری نشده است .

آیا این عزیزان که در اداره میراث فرهنگی مشغولند تا بحال برنامه ای برای نگهداری ،مرمت ،شناسایی و معرفی این آثار صورت داده اند؟

این که پس ازسال ها یک آبشار را ثبت ملی کردن و آن هم طبق برنامه سالانه و سراسری کشوری است دردی از میراث فراموش شده شهرستان دوا نمی کند وآقایان نباید آن را به نام خود تمام کنند .

آنچه که ازسر صدق و دلسوزی بیان شده بدون هیچ غرض ورزی است ، چرا باید نهادی که رسالت ذاتیش حفظ هویت تاریخی و ملی و توسعه گردشگری در یک شهرستان است اینقدر بی روح و فرسوده باشد که  درطول سال شاهد یک برنامه جدید ازاین گروه نباشیم برای معرفی آثار تاریخی و ملی ؟

چرا باید ازاین سال تا سال دیگر فعالیت  آنها در حد چند روز تعطیلی نوروز و بقیه سال درسکوت مطلق سپری شود . آیا از این که حقوقی می گیرید که بابت آن فعالیتی انجام نمی دهید آیا وجدان کاریتان بیدار و ناراحت نمی شود؟

لطفا تکانی به خودتان بدهید و شهرستان های اطراف خود را نگاه کنید آنگاه خواهید دید که در کجای کار قرار دارید .

 فعالیت شغلی وصنعتی در شهرستان آبدانان صفر است، منابع ملی و طبیعی، زمین ، آب و جنگل ها و حتی زندگی دامپروری بشدت درحال تحلیل است لااقل نگذاریم  آثار فرهنگی و تاریخی به دست فراموشی سپرده شود.

جناب نماینده مجلس، استاندار محترم  و فرماندار آبدانان، این شهرستان صاحب نام اما مظلوم و خفته، چرا مدیران به رسالت قانونی و شرعی خود عمل نمیکنند و بر عملکرد زیر مجموعه های اداری نظارتی نیست ؟اجرای عدالت و تقسیم امکانات بطور مساوی در بین شهرستان ها وظیفه شما است.

آیا تاکنون به این رکود و سکوت غم انگیز حاکم بر تشکیلات میراث فرهنگی آبدانان اندیشدیده اند؟  روند امور چگونه پیش میرود و می چرخد؟

بیشتر بخوانید:
شناسایی ۲ هزار اثر تاریخی در استان ایلام
با ایجاد ۴ طرح گردشگری و بوم‌گردی در استان ایلام موافقت شد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.