بازی دشوار یا دربی سرنوشت ساز  مسأله این است؟!
25 اسفند 1400 - 11:52
بازدید 105
3
دو تیم استقلال و پرسپولیس در آستانه دربی ۹۸قرار دارند و قرار است ساعت۱۷:۳۰عصر آخرین پنجشنبه قرن به قضاوت سید مهدی سید علی در ورزشگاه آزادی به مصاف هم بروند.
نویسنده : طاهر جمشید زاده
پ
پ

گفتمان: دو تیم استقلال و پرسپولیس در آستانه دربی ۹۸قرار دارند و قرار است ساعت۱۷:۳۰عصر آخرین پنجشنبه قرن به قضاوت سید مهدی سید علی در ورزشگاه آزادی به مصاف هم بروند؛نکته جالب رقابت برای قهرمانی  این دو تیم است در سری مسابقاتی که دو تیم تا به اینجای لیگ انجام داده‌اند، استقلال در وضعیت بهتری قرار دارد. بزرگترین گواه این موضوع فاصله شش امتیازی دو تیم است و استقلال بدون باخت پیش می‌رود، پس روند روحی روانی بهتری را طی می‌کند.

اما نکته مهم راجع به بازی استقلال تزلزل در خط میانی و دفاعی آنها در چند بازی اخیر بوده و شاید اگر کم دقتی مهاجمان حریف و یا اشتباهات داوری واضح چند بازی گذشته نبود شاید نتایج این تیم به گونه دیگری رقم می خورد.

اما پرسپولیس، این تیم در چند بازی اخیر در یک دیدار شکست خورده (مقابل صنعت نفت آبادان)‌ و این نشان می‌دهد روند یکنواخت در این تیم دچار مشکل شده است. پس اگر بخواهیم در مورد مسیر و رویه  بازی صحبت کنیم؛ می‌توانیم کمی امتیاز بیشتری به استقلال بدهیم. یعنی در این روند قدرت همیشگی و ثبات داشتند؛ هرچند در بازی واگذاری نتیجه به صنعت نفت آبادان هم توپ و هم میدان در اختیار پرسپولیس بود و فرصت سوزی و کم دقتی مهاجمان مزید بر علت شکست شد‌.

مسئله دوم بخش روحی و روانی و انگیزشی ماجراست در ظاهر این‌بار که دو تیم مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، استقلال از نظر امتیاز جلوتر است و این موضوع نسبت به تیمی که پایین‌تر است، تولید انگیزه روحی و روانی می‌کند. و بار روانی بر تیم پایین تر بیشتر می شود همیشه وقتی دو تیم در داربی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند امتیاز هر تیمی بالاتر باشد امتیاز روحی‌اش هم بالاتر خواهد رفت.

اما انگیزه و جنگندگی تیم پایین تر هم بالاتر است؛

نکته بعدی به بازیکنان درون میدان برمی‌گردد. باید قبول کنیم پرسپولیس پس از رفتن خلیل‌زاده، کنعانی‌زادگان و نوراللهی، نتوانست حفره ایجاد شده در این منطقه از تیمش را ترمیم کند. خصوصاً در بازی با صنعت نفت گل‌هایی که این تیم دریافت کرد دقیقاً از همین حفره مثلث عقب بود و اکثر اتفاقات در این منطقه می‌افتد. این یک اشکال است که اگر یحیی گل‌محمدی نتواند فکر استراتژیکی کند، در آن نقطه آسیب‌پذیر خواهد بود.

در سوی مقابل اتفاقی که برای استقلال افتاده دقیقاً در همین نقطه و در عمق خط دفاعی و زون اصلی دفاعی این تیم است. مرادمند و سیاوش یزدانی از قلب خط دفاع کم شدند و استقلال برای ترمیم آن چند فکر کرده است. یکی از این تدابیر که می‌تواند این مشکل را بدتر کند این است که با موافقت کادرفنی و بویژه گابریله پین مربی ایتالیایی روزبه چشمی را از خط میانه به دفاع وسط برده است و با این کار، هم میانه زمین را آسیب‌پذیر کردند و هم این که وقتی بازیکن از خط میانه به دفاع برمی‌گردد؛‌ مقداری با این پست غریبه می‌شود، چون در پست دفاع وسط خطا کردن مساوی است با پنالتی و ضربه کاشته برای تیم حریف؛ بنابراین از این نظر هر دو تیم در این منطقه از زمین آسیب‌پذیر هستند و دستکاری شده‌اند. پس از لحاظ استراتژی دو تیم در نقطه مقابل هم دچار اشکال هستند. حالا باید ببینم کدام تیم این مشکل را برای دربی بهتر حل می‌کند.

تنها راه این است که سیستم‌های دیگری وجود دارد که این مشکل را پوشش می‌دهد؛ به عنوان مثال با سیستم سه دفاع مرکزی بازی کنند، مثل تیم‌های مورینیو یا پوچتینو

مورد بعد بازیکنانی هستند که می‌خواهند مخالف یکدیگر از حفره مورد اشاره استفاده کنند. یامگا بازیکن ارزشمند و با حرکات ریزی است و از حفره‌ای که به آن اشاره کردم ضربه خواهد زد.مهدی ترابی و پهلوان و امیری خط آتش پرسپولیس در میانه میدان هستند از آن طرف مهدی عبدی رشد کرده و وضعیت خوبی دارد. عبدی هم از همان حفره استقلال می‌تواند استفاده کند. در نتیجه اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم؛ بازی گل خواهد داشت و «صفر – صفر» نمی‌شود؛ چون در هر دو نقطه‌ای که گل تولید می‌شود؛ مهاجمان خوب و مدافعان دست خورده هستند.

 سایر قسمت‌های دو تیم تفاوت چندانی با هم ندارند. در میانه زمین کاملاً قدرت بازیکنان و شکل بازی‌ها مثل هم است. تاکنون وضعیت دفاع، هافبک و حمله گفته شد و حالا نوبت گلرهای دو تیم است. مدتی است که دروازه‌بان پرسپولیس تمرکز لازم را ندارد و روی توپ‌هایی که مهار آن نیاز به خلاقیت دارد، کم فکری می‌شود.

با این وضعیت ممکن است یکی از پاشنه‌ آشیل‌های پرسپولیس خط دروازه این تیم باشد ولی تیم استقلال به لحاظ دروازه تا حدود زیادی خیالش آسوده است و اگرچه سیدحسین حسینی که مرد شماره یک استقلال در دربی۹۸ است این هفته ها دچار یک روند سینوسی شده و افول کرده است و گلی که مقابل گل گهر از تبریزی دریافت کرد نشان می دهد که این مسأله برای خط آتش مهاجمان پرسپولیس بوسیله کادرفنی این تیم به صورت ویژه و شوت های پشت باکس۱۸قدم استقلال در دستور کار قرار دارد تا موازنه متعادل شود.

به هر حال شرایط دربی فرق می کند و بجز مسائل روحی روانی آمادگی همان روز بازیکنان،

آرامش کادر فنی و بازیکنان و همچنین نداشتن استرس که حلقه مفقوده این بازی دشوار است شاید برگ برنده این بازی باشد و اما در روی کاغذ و بنا به شرایط ویژه و حساس پرسپولیس با توجه به فاصله شش امتیازی با رقیب سنتی دیرینه اگر می خواهد در زمین و نه روی کاغذ برنده این ماراتن نفس گیر باشد بایستی فاکتورها و آیتم های مهم و فوق العاده که در ادامه ذکر خواهد شد مدنظر کادرفنی پرسپولیس برای پیروزی قرار گیرد:

۱- پرسپولیس باید سعی کند قبل از رقیب گل بزند و به محض گل زدن باید مواظب حمله تلافی جویانه رقیب خود باشد، ۱۰دقیقه حملات رقیب را کنترل کنند بازی متعادل خواهد شد و باز دوباره پرسپولیس بایدطراحی حمله کند و گل دوم را بزند چرا که اختلاف یک گل خطر تساوی دارد  و این برای پرسپولیس اصلا خوب نیست.

۲- پرسپولیس باید رقیب را پرس کند تا رقیب مجال شوت زدن نداشته باشد چون دوسه نفر رقیب شوت زن هستند.

۳-قبل از رسیدن مهاجمان رقیب به محوطه جریمه باید متوقف شوند زیرا در منطقه جریمه باید مواظب تمارض پنالتی باشند که یامگا مهاجم فنی استقلال کامل به این مسأله و گرفتن پنالتی آشنا است.

۴- و اما دروازه بان باید در مهار پاس های روبه عقب خودی تعلل نکند و آنی اقدام به دفع توپ کند با توجه به اینکه رقیب دوسه بازیکن شوت زن دارد گلر پرسپولیس بایستی در زمان نرمال بازی مراقب شوت های آنی باشد و از محوطه دروازه فاصله زیادی نداشته باشد‌.

۵- آخرین توصیه به بازیکنان این است که با توجه به اینکه فوتبال یک بازی و بویژه یک ورزش گروهی است از حرکات نمایشی جدا خودداری کرده  و با پاس کاری ممتد،خلاقیت و ابتکار عمل میانه میدان را دردست داشته باشند.

بیشتر بخوانید:
اپرای گلات سرخ پوشان زیر باران
تاریخ سازی و نقش کاریزماتیک شهریار

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.