فوتبال کرمانشاه نفس تازه می‌خواهد
28 اسفند 1400 - 11:32
بازدید 143
8
فوتبال امروز به عنوان پرطرفدارترین رشته ورزشی در اکثر کشورهای جهان به شمار می رود و خیلی‌ها حتی برای رونق اقتصادی کشور و جامعه خود نگاهی ویژه به این ورزش دارند.
پ
پ

به گزارش گفتمان: زمانی که در سده نوزدهم میلادی بنای رشته فوتبال گذاشته شد شاید کمتر کسی فکر می کرد این رشته ورزشی به یکی از مهیج ترین ورزش های دنیا تبدیل شود و روزی برسد که خیلی از کشورها رونق اقتصادی خود را بر پایه فوتبال بنا کنند.

امروز فوتبال به صنعتی بزرگ تبدیل شده که علاوه بر جنبه های ورزشی و روحیه نشاطی که به جامعه تزریق می کند محلی هم برای کسب درآمدهای سرشار شده است به گونه ای که رقابت تنگاتنگی برای کسب میزبانی رقابت های مختلف این ورزش میان کشورها وجود دارد.

در این میان میزبانی رویدادی مثل جام جهانی به قدری مهم است که کشورهای بسیاری از سال ها قبل برای کسب آن تدارک دیده و با فراهم کردن زیرساخت های لازم و حتی صرف هزینه های هنگفت به دنبال برگزاری مهمترین رویداد ورزشی جهان پس از المپیک هستند تا در قبال آن ها ده ها برابر آنچه هزینه کرده اند به جیب بزنند.

این ها همه مقدمه ای بود برای اهمیت رشته ای مثل فوتبال، فوتبالی که امروز به رویای میلیون ها جوان و نوجوان و حتی کودک در اقصی نقاط جهان تبدیل شده است، موضوعی که در کشور ما هم به خوبی مشاهده می شود و جمعیت قابل توجهی این رشته مهیج را دنبال می کنند.

در کشورمان هم استان های زیادی هستند که روی فوتبال سرمایه گذاری زیادی کرده و با تشکیل تیم هایی قدرتمند در سطح لیگ برتر و لیگ دسته اول، علاوه بر فراهم کردن شرایطی برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی، زمینه درآمدزایی در استان و شهرهای خود را هم فراهم کرده اند.

با نگاهی به ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر باشگاه های کشور متوجه می شویم ۹ استان در بالاترین سطح فوتبال نماینده دارند و استانی مانند خوزستان با سه سهمیه از شهرستان های مختلف خود در اهواز، آبادان و مسجد سلیمان و کرمان با ۲ سهمیه از شهرستان های سیرجان و رفسنجان تنوع خوبی را ایجاد کرده اند.

در رقابت های لیگ دسته اول هم که ۱۸ تیم حضور دارند بیش از ۱۳ استان صاحب نماینده هستند تا عملا فوتبال به بخشی از زندگی مردمان این استان ها تبدیل و حتی خیلی ها به واسطه همین حضور تیم ها چه در لیگ برتر و چه دسته اول درآمد زایی کنند.

امروز حتی شهرهای کوچک و کم جمعیتی مانند خرم آباد، همدان، مسجد سلیمان، سیرجان، ساوه، شهر بابک، آستارا و دیگر شهرها هم روی فوتبال سرمایه گذاری کرده اند و در لیگ برتر و دسته اول تیمداری می کنند ولی در میان این همه شهر نامی از کلانشهر کرمانشاه به چشم نمی خورد.

شاید از همان روزی که راهیان کرمانشاه با تصمیم عجیب فدراسیون در فصل ۹۳-۹۴ به لیگ دسته دوم سقوط کرد فوتبال با کرمانشاه غریبه شد، هرچند در سال های اخیر شاهد تلاش های چندساله بعثت کرمانشاه در لیگ دسته دوم برای صعود به رقابت های لیگ آزادگان هم بودیم اما این تلاش ها افاقه ای نکرد و با سقوط به لیگ دسته سوم عملا فوتبال این استان به دست فراموشی سپرده شد.

البته در این میان نباید تلاش های متولیان اداره کل ورزش و جوانان و هیات فوتبال استان که حداقل در سطح پایه اقدامات خوبی را انجام داده اند به دست فراموشی سپرد اما باید پذیرفت تا وقتی در لیگ های برتر و دسته اول کشور حضور نداشته باشیم گرد و غبار فراموشی بر روی اسم فوتبال کرمانشاه باقی خواهد ماند.

بدون تردید حضور در مسابقات لیگ برتر و دسته یک مزایای زیادی برای ورزش استان خواهد داشت که حداقل آن ایجاد شور و نشاط بین جوانان و معرفی هرچه بیشتر استان در سطح کشور است که در ابعاد مختلف موجب ایجاد درآمد و شغل و جذب گردشگر می شود.

هرچند بحث در مورد اینکه چرا فوتبال کرمانشاه نباید در سال های اخیر دارای حداقل یک تیم در لیگ دسته اول می بود در این مقال نمی گنجد اما چه خوب است که به جای پیدا کردن مقصر و دنبال بهانه گشتن به فکر آینده ای باشیم که از راه خواهد رسید.

امروز ما همان آینده دیروزی است که برایش برنامه و هدفی نداشتیم ولی خوب است که برای فردایی که آینده امروزمان است طرح و نقشه و برنامه ای داشته باشیم تا در سال آینده حداقل شاهد حضور نماینده ای به اسم راهیان در لیگ آزادگان باشیم.

«سلمان کریمی» یکی از مدیران ورزشی این استان است که پس از سقوط ناحق تیم راهیان از لیگ دسته اول به دسته دوم، یک تنه برای بازگشت تنها نماینده فوتبال استان جنگید و با وجود نامهری های زیاد از پا ننشست تا اینکه توانست غیرقانونی بودن سقوط این تیم را به اثبات برساند و مجوز دوباره بازگشت به لیگ دسته اول را بگیرد.

دستگاه قضایی و دیوان عالی کشور ۲ مرجع و نهاد حاکمیتی هستند که قضات و مسئولان عالیرتبه آن ها پس از هفته ها و بلکه ماه ها بررسی دقیق پرونده به ابطلال رای فدراسیون فوتبال حکم داده و اعلام کردند با توجه به مستندات موجود، تیم راهیان باید به رقابت های لیگ دسته اول کشور بازگردد و فدراسیون مکلف به اجرای قانون و فراهم کردن زمینه بازگشت نماینده فوتبال کرمانشاه به رقابت های لیگ دسته اول است.

با این حال فدراسیون نشین ها در لجاجتی غیرمنطقی و در حالی که تاکنون میلیون ها تومان خسارت به باشگاه راهیان نیز پرداخت کرده اند همچنان از اجرای احکام قانونی صادر شده سرباز می زنند.

در چنین شرایطی به نظر می رسد وقت آن فرا رسیده یک بار برای همیشه مسئولان ارشد استان مانند استاندار، مجمع نمایندگان استان، اداره کل ورزش و جوانان و دیگر متولیان امر، متحد و همصدا با هم به حمایت از تنها نماینده فوتبال استان پرداخته و اجازه ندهند برخی فدراسیون نشین ها با لجاجت بیهوده بیش از این حق مردم کرمانشاه را پایمال کنند.

شاید به جرات بتوان ادعا کرد امروز بازگشت راهیان کرمانشاه به رقابت های لیگ دسته اول باشگاه های کشور، جدی ترین مطالبه مردم کرمانشاه از مسئولان استان در حوزه ورزش است و انتظار هم دارند برای فصل پیش رو (۱۴۰۱-۱۴۰۲) عملیاتی شود.

فوتبال به عنوان پرطرفدارترین رشته ورزشی می تواند مزایای زیادی برای استانمان به همراه داشته باشد، مزایایی که بیشترین نفع را از آن مردم کرمانشاه و جوانان این شهر خواهند برد.

بیشتر بخوانید:
ورزش فقط مختص مرکز استان نیست
از قطب‌های ورزش ایران هستیم

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.