خدمت در تعطیلات نوروزی ،راهبردی برای عینیت بخشی به شعارهای دولت /اقدام عملی نسخه شفا بخش بازگشت اعتماد عمومی
04 فروردین 1401 - 20:49
بازدید 100
6
بررسی اخبار دولت در سطح کلان و دیگر استان های سطح کشور که اقدامی مشابه مدیران استان ایلام را به نمایش می گذارد ،نشان از راهبردیست که دولت در راستای خدمت به مردم و رفع مشکلات موجود کشور و مهم تر از همه مردمی بودن دولت در دستور کار خود قرار داده است .
نویسنده : علی اصغر اسدی
پ
پ

گفتمان علی اصغر اسدی:: آنگونه که در اخبار رسانه های استان نیز آمده است، از ابتدای سال جاری با وجود تعطیلی رسمی نوروز، اما امسال برخلاف رویه جاری تعطیلی برای استاندار، فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی استان معنا نداشت.

همزمان با تحویل سال نو استاندار و جمعی از معاونین وی، زمان تحویل سال را در یک مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست در شهر ایلام سپری کردند.

متعاقب آن نیز هر روز حضور استاندار و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی در یک شهرستان شاهد بوده ایم، حضوری که با سرکشی و بازدید از طرح های صنعتی و تولیدی و بررسی مشکلات آن همراه شده است.

امروز نیز نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان های هلیلان و چرداول، مشکلات شهرستان های یاد شده و موضوع بودجه و اعتبارات تخصیص یافته به این دو شهرستان را به بحث گذاشتند.

برآیند بررسی نادیده گرفتن تعطیلات از سوی استاندار، فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی استان بیانگر واقعیت غیرقابل انکار اهتمام دولت جدید به معنا نمودن شعار کار و اقدام جهادی در میدان عمل است.

بررسی اخبار دولت در سطح کلان و دیگر استان های سطح کشور که اقدامی مشابه مدیران استان ایلام را به نمایش می گذارد، نشان از راهبردیست که دولت در راستای خدمت به مردم و رفع مشکلات موجود کشور و مهمتر از همه مردمی بودن دولت در دستور کار خود قرار داده است .

اگر چه این اقدام دولت یعنی حضور میدانی در بین مردم بدون توجه به تعطیلات رسمی کشور از قابلیت کافی برای جلب اعتماد مردم و کاهش نارضایتی های عمومی از بخش های مختلف حاکمیتی را در مقطعی به همراه خواهد داشت، اما اهتمام به یک نکته مهم بعنوان مکمل راهبرد عملیاتی دولت ضروری به نظر می رسد.

بی تردید در طول سالیان اخیر. فاصله دولت های پیشین از مردم، نادیده گرفتن حقوق رای دهندگان بعنوان بیس و شاکله اصلی دولت مردمی، بی توجهی به خواست های آنان و شکل گیری شکاف طبقاتی بین مردم و‌ مسئولین بعنوان چالشی جدی در مسیر اعتماد عمومی به دولت بعنوان نماد حاکمیت ظهور و بروز نموده است.

شاید بتوان راهبرد اخیر دولت یعنی حضور در بین مردم و حضور مدیران ارشد استانی و شهرستانی در روزهای تعطیل را گامی مهم در مسیر کاهش این بی اعتمادی قلمداد کرد، اما به یقین این اقدام زمانی تاثیر گذاری واقعی را بر جای خواهد گذاشت که مردم در عمل تاثیر این راهبرد را در معیشت خود لمس نمایند.

بدیهی است در سالیان گذشته تعریف و کلنگ زنی طرح های متعدد تولیدی خدماتی، صنعتی، کشاورزی زیادی بعنوان محصول تصمیمات بدون پشتوانه علمی و مالی را در سطح استان شاهدیم، موضوعی که به تنهایی از قابلیت لازم برای تشدید بی اعتمادی ها از اقدامات و تصمیمات دولتها برخوردار بوده است.

از این رو ارائه برنامه از سوی مدیران استانی و شهرستانی با پیوست جدول زمان بندی اجرا و چشم انداز مشخص در راستای گره گشایی از معیشت مردم، رفع مشکلات واحدهای تولیدی با اتخاذ تصمیمات هدفمند و تزریق اعتبارات در مسیر اشتغالزایی و کاهش بیکاری، بازدیدهای صنفی با ارایه راهکار عملی در کنترل گرانی می تواند بعنوان مکمل این راهبرد از توانایی لازم برای اثرگذاری بر وضعیت زندگی مردم برخوردار خواهد شد.

بنابراین این نکته مهم و اساسی باید مدنظر مدیران استان و شهرستان و حتی در سطح کلان دولت مردان قرار گیرد که حضور مستمر در بین مردم و بررسی مشکلات و گرفتاری های مردم در جای خود اقدامی قابل تحسین با قابلیت نمایش تفاوت این دولت یا دولت های پیشین مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت و در کوتاه مدت از توان لازم برای افزایش اعتماد عمومی برخوردار بود، اماچنانچه بعد عملی آن مورد توجه قرار نگیرد، می تواند همچون چاقویی دو لبه به زیان دولت فعلی نیز تمام شود.

پس ضرورت دارد همسویی حضور در بین مردم و نمایش بعد مردمی بودن دولت با برنامه ریزی عملی برای رفع مشکلات مردم در حوزه های متعدد بصورت توأمان در دستور کار مدیران استانی و شهرستانی بعنوان یک راهبرد منطقی مدنظر قرار گیرد که قطعا این همسویی از قدرت مضاعف برای بازگشت اعتماد عمومی و جلب رضایتمندی از دولت و حاکمیت برخوردار است، موضوعی که این سالها به شکل کاهش مشارکت عمومی در حوزه های سیاسی نمود یافته است.

بیشتر بخوانید:
مدیری می تواند ادعای خدمت به مردم کند که برنامه داشته باشد
خدمت به مردم بدون باندبازی سیاسی باید در اولویت همه خدمتگزاران باشد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.