بازگشایی قدیمی‌ترین مرز کرمانشاه در گرو موافقت مسئولان عراقی
06 فروردین 1401 - 10:55
بازدید 92
4
بازگشایی مرز خسروی به عنوان قدیمی‌ترین و کوتاهترین مسافت با عتبات عالیات بار دیگر کرمانشاه را دروازه عتبات کرده که این مهم با رایزنی صورت گرفته در گرو موافقت مسئولان عراقی است.
پ
پ

به گزارش گفتمان: استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که نتیجه این هم مرزی وجود پنج مرز رسمی فعال است.

شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد؛ مرز خسروی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و مرز پرویزخان هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

بخشی از جایگاه کنونی کرمانشاه در زمینه صادرات به سبب موقعیت ژئوپولتیک استان و هم مرزی همزمان با هر ۲ بخش اقلیم کردستان و دولت مرکزی کشور عراق است و این ظرفیت را می‌توان به نقطه قوتی برای رونق تجارت در استان کرمانشاه تبدیل کرد.

مرز خسروی واقع در مسیر تاریخی «راه ابریشم» در شهرستان قصرشیرین، نزدیکتریننقطه ایران به بغداد پایتخت عراق به عنوان یک پایانه بین‌الملل فعالیتش از سال ۱۳۷۷ آغاز و در سال ۱۳۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

جایگاه چهارم استان کرمانشاه در صادرات کل کشور و قرار گرفتن بین استان‌های غیر بندری صادر کننده نشان دهنده ظرفیت بالای مرزها در استان کرمانشاه است.

اما آنچه به غیر از صادرات بر ظرفیت‌های مرز خسروی می‌افزاید این است که این مرز از دیرباز مسیر عزیمت زائران ایرانی به عتبات عالیات بوده و اصالت مسیر کربلا متعلق به این مرز است؛ از طرفی نیز مسافت پایتخت عراق با این مرز سبب شد نخستین گروه آزادگان از جنگ ایران و عراق در تاریخ ۲۶ مرداد ماه سال ۱۳۶۹ از طریق مرز خسروی وارد ایران شدند و در تاریخ انقلاب و پیش از آن اتفاقات خاص معنوی و سیاسی در این مرز اتفاق افتاده است.

کوتاه‌ترین مسافت با عتبات عالیات سبب شده این مرز از دیرباز مورد توجه زائران ایرانی برای تردد به کشور عراق قرار گیرد و در همین راستا شیعیان عراقی نیز از دیرباز این مرزرا برای ورود به کشور و زیارت امام هشتم انتخاب می‌کردند.

مرز خسروی با حمله داعش به کشور عراق از سال ۹۲ تا چهاردهم شهریورماه ۹۸ برای تردد کاروانی و گروهی زائران عتبات عالیات بسته بود و در ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ این مرز بازگشایی شد، در واپسین روزهای اسفند ماه سال ۹۸ با شیوع بیماری کرونا یک بار دیگر مرز خسروی به روی زائران هر ۲ کشور بسته شد.

بیشتر بخوانید:
رسیدن قطار به مرز خسروی تا سه سال دیگر
تردد زائر و مسافر از مرزهای خسروی و پرویزخان ممنوع است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.