جزییات طرح چرای دام در استان کردستان
31 فروردین 1401 - 20:25
بازدید 200
5
کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی بی سابقه در استان ایلام بخش مولد(دامداری) استان را با چالش و مخاطراتی مواجه کرد که این وضعیت بحرانی باعث شد تا متولیان امر برای رهایی قشر دامدار استان از این وضعیت تصمیمات و تمهیداتی بیاندیشند که می توان به اخذ مجوز چرای دام استان در استان کردستان اشاره کرد.
نویسنده : بهروز مردانی
پ
پ

به گزارش گفتمان: کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی بی سابقه در استان ایلام بخش مولد(دامداری) استان را با چالش و مخاطراتی مواجه کرد که این وضعیت بحرانی باعث شد تا متولیان امر برای رهایی قشر دامدار استان از این وضعیت تصمیمات و تمهیداتی بیاندیشند که می توان به اخذ مجوز چرای دام استان در استان کردستان اشاره کرد.

مدیرکل امور عشایری استان در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص می گوید در پی دستور موکد استاندار در نشست کاهش مخاطرات آثار خشکسالی و برای جلوگیری از آسیب های ناشی از خشکسالی به قشر دامدار استان تصمیماتی اخذ شد که یکی از این موارد اخذ مجوز تعلیف دام استان در استان کردستان بود.

فرشاد یاسمی با اشاره به این تصمیم مهم اظهار میدارد با توجه به مراتع مازاد استان کردستان و نیز از بین رفتن مراتع استان بر اثر خشکسالی طی هماهنگی و توافقات به عمل آمده با متولیان این استان تصمیم بر این شد که جهت تعلیف دام استان مجوز صدور دام به این خطه گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه دولت فقط مجوز صدور دام جهت تعلیف را گرفته می افزاید از آنجا که مراتع معمولا دارای مالک و پروانه چرا هستند لذا دامداران به شیوه های معمول و مرسوم خود جهت در اختیار گرفتن چراگاه در مناطق مختلف استان کردستان اقدام می نمایند و دولت در این خصوص هیچ دخل و تصرفی ندارد. 

یاسمی یادآور شد تهیه نهاده دامی اضافه بر سهم استان به مقدار ۲۰۰۰ تن از طریق جهاد کشاورزی و همچنین خرید ۲۵ درصد دام مازاد استان که قیمت گذاری آن از طریق پشتیبانی امور دام استان در حال انجام است از دیگر تصمیمات کارگروه مشترک مدیریت بحران خشکسالی است که عملیاتی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
۹۷.۵ درصد مساحت ایلام دچار خشکسالی ۱۰ ساله است
خسارت ۲۱ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به کشاورزی کردستان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.