۱۰ برابر بیش از ظرفیت مراتع، دام عشایر وارد استان همدان می‌شود
07 اردیبهشت 1401 - 11:33
بازدید 89
3
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: تعداد دام مجاز عشایری برای ورود به استان ۴۵۵ هزار واحد دامی است اما حدود ۱۰ برابر بیش از ظرفیت مراتع وارد این استان می شود.
پ
پ

به گزارش گفتمان: اسفندیار خزایی با بیان اینکه ۵۵ سامان برای استقرار عشایر در این استان پیش بینی شده است خاطرنشان کرد: کل دام موجود و مجاز در سامان های عرفی استان همدان چهار برابر حد مجاز است بنابراین برای مدیریت چرا جلساتی با محوریت استانداری همدان تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: ۶ تیم ثابت در ورودی های استان همدان مستقر شدند که نسبت به کنترل دام، توجیه دامداران، صدور اخطاریه، انسداد راه هایی که کوچ رو نیستند و پیشگیری از بروز تنش بین عشایر و کشاورزان اقدام می کنند.

خزائی محدودیت در منابع و عرصه های طبیعی، وجود خانوارهای عشایری بدون پروانه، نبود اعتبارات استانی و ملی برای سامان دادن به مسیرها را از چالش های کوچ زودهنگام دانست.

وی خواستار شناسایی دامداران متخلف پیشاهنگ در شروع کوچ زود هنگام توسط استان های مبدا و میان بند و برخورد با آنها، ایجاد اتراق گاه های موقت، تامین علوفه مورد نیاز دامداران ، افزایش اعتبارات استانی و ملی برای حفظ و احیای مراتع شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: این استان با یک میلیون و  ۹۴۹ هزار هکتار وسعت دارای ۶۹۹ هزار هکتار منابع ملی است که ۹۹ درصد این اراضی در ۱۰ شهرستان کاداستر شده اند.

خزائی اظهار داشت: همچنین ۶۵۵ هزار هکتار از اراضی ملی به شکل مرتع بوده و این بدان معناست که همدان جزو استان های کم جنگل و بیشتر مرتعی است که یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در همدان شناسایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: همدان دارای یک هزار و ۱۶۸ سامان عرفی ممیزی شده بوده که ۴۴۲ مورد دارای قرارداد مرتعداری هستند و ۶۳ هزار مرتعدار با ۵۳۰ هزار واحد دامی در این استان وجود دارد.

خزائی درباره تولید علوفه نیز گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی میزان تولید علوفه با حدود ۴۰ درصد کاهش از ۵۹ هزار تن تولید نرمال به ۳۵ هزار تن در سال جاری می رسد.

بیشتر بخوانید:
عشایر کوچرو از کوچ زود هنگام و استقرار در نوار مرزی دهلران خودداری کنند
زنگ خطر فرسایش خاک در همدان به صدا درآمد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.