استاندار: کرمانشاه مسیر اصلی زوار اربعین و عتبات عالیات است
28 اردیبهشت 1401 - 17:10
بازدید 79
3
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه قرن‌ها به عنوان نزدیک‌ترین و اصلی‌ترین راه مسیر زیارت عتبات عالیات مطرح بوده است، گفت: در سالیان اخیر در مراسم تردد زوار اربعین به استان کرمانشاه بی‌توجهی شده است.
پ
پ

به گزارش گفتمان: «بهمن امیری‌مقدم» روز چهارشنبه در جلسه کمیته زیرساخت‌های مراسم اربعین که با حضور معاونان عمرانی استان های همدان، کردستان و گیلان، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی و نمایندگان وزارت نیرو، هلال احمر و بنیاد مستضعفان در استانداری کرمانشاه برگزار شد، افزود: مردم کرمانشاه سالهاست به میزبانی زوار عتبات عالیات افتخار داشتند و مقام معظم رهبری در سفر سال ۹۰ خود به استان فرمودند: «کرمانشاه قرن های متمادی مسیر ملی و دروازه اصلی کشور سفر به عتبات عالیات بوده و مردم این دیار به این  میزبانی افتخار کردند».

وی آرزوی شهدای هشت سال جنگ تحمیلی را هموار کردن راه زیارت عتبات عالیات دانست و گفت: امروز به لطف شهدایی مانند شهید سلیمانی این راه باز شده و هر سال میلیون ها نفر به عتبات عالیات به ویژه در مراسم اربعین شرف یاب می شوند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه در سالیان گذشته در ستاد اربعین به کرمانشاه بی توجه شده و بیشتر به فراهم کردن زیرساخت های استان ایلام تمرکز کردند، اظهار کرد: این در حالی است که استان کرمانشاه تمام زیرساخت های جاده ای، فرودگاه، راه آهن، مهمان سرا و هتل، اتوبوس بین جاده ای و نزدیک ترین مسیر را داشته است.

وی در ادامه به دیدار خود با استاندار استان دیاله عراق اشاره کرد و افزود: به قول استاندار دیاله آن طرف مرز برای تردد زوار هیچ مشکلی وجود ندارد و امیدواریم امسال به دلیل پتانسیل های مرز خسروی به عنوان مسیر ملی زیارتی زوار به عتبات عالیات در مراسم اربعین مورد توجه  قرار گیرد.

امیری مقدم همچنین ابراز امیداوری کرد امسال از مسیر مرز رسمی سومار کرمانشاه نیز زوار اربعین ترد کنند.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه در ادامه از ستاد اربعین کشور، آستان قدس رضوی و بنیاد مستعضفان، خواست به اجرای پروژه های عمرانی کرمانشاه در بحث زیرساخت های خدمت رسانی به زوار اربعین توجه ای ویژه ای داشته باشند.

وی بیان داشت: وظایف همه مدیران دستگاه های اجرایی در این خصوص مشخص شده و از آنان خواسته شده تمام  توان خود را برای فراهم کردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز مراسم اربعین جمع بندی و از وزارتخانه های مطبوع خود اعتبار و سهم استان را اخذ کنند و هر هفته روند اجرای برنامه ها خود را به استانداری منعکس کنند.

وی پیش بینی کرد ۲ و نیم میلیون نفر از مسیر استان کرمانشاه به عتبات عالیات سفر کنند و از معاونت عمرانی خواست در کوتاه ترین زمان اجرای پروژه ها عمرانی اربیعن مانند تدابیر تسهیل در روانی ترافیک جاده ای، مکان یابی ایجاد موکب های بین راهی، احداث پارکینگ خودروهاه، تامین  آب، برق، گاز و روشنایی در مسیرها را آغاز کنند.

استاندار کرمانشاه همچنین از شهرداری های استان در مسیر عتبات عالیات خواست با کمک شهرداران دیگر نقاط کشور برای تسهیل در امور ترافیکی، احداث و جانمایی پارکینگ خودرو زوار، موکب ها و خدمات به زوار اربعین استان تدابیر لازم را بیندیشند.

امیری مقدم همچنین از پلیس راه و هلال احمر خواست بنا بر نظر کارشناسی خود تدابیر لازم را برای مدیریت ترافیک بین جاده ای و شهری و ارایه خدمات بهتر به زوار اقدام کنند.

وی در پایان از شرکت گاز استان خواست گاز رسانی به مرز خسروی را سرعت ببخشد، همچنین شرکت آب و فاضلاب به آبرسانی به مرز سومار و ایجاد کارخانه آب مبادرت کند و در پایان از وزارت نیرو خواست پست ۶۳ کیلو وات قصرشیرین را تقویت و یا احداث کند.

به گزارش ایرنا؛ قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که  این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  – منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاه با شهرهای مذهبی و زیارتی عراق همواره اهمیت به خصوصی برای ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق دارد.

بیشتر بخوانید:
مرزهای خسروی و پرویزخان برای تردد زائرین اربعین بسته است
مراسم اربعین با اعلام رسمی دولت عراق منتفی شد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.