صیانت از منافع ملت ایران با توسل به دیپلماسی نظامی !/کشتی توقیف کنید
09 خرداد 1401 - 9:59
بازدید 98
5
پس از آنکه دولت یونان در عمل به درخواست ایالات متحده آمریکا یک کشتی حامل نفت ملت ایران را بر پایه قانون من درآوردی تحریم های ثانویه توقیف کرد ،نیروی دریایی سپاه دو کشتی یونانی را در آبهای خلیج فارس توقیف کرد.
نویسنده : علی اصغر اسدی
پ
پ

گفتمان، علی اصغر اسدی:: پس از آنکه دولت یونان در عمل به درخواست ایالات متحده آمریکا یک کشتی حامل نفت ملت ایران را بر پایه قانون من درآوردی تحریم های ثانویه توقیف کرد ،نیروی دریایی سپاه دو کشتی یونانی را در آبهای خلیج فارس توقیف کرد.

گرچه بهانه توقیف این دوکشتی یونانی تخلفات دریایی در آبهای ایران عنوان شده است اما کیست که نداند توقیف این کشتی ها در پاسخ به خوش رقصی های دولت یونان برای ایالات متحده آمریکا در تعدی به منافع ملت ایران صورت گرفته است .

بدیهی است واکنش متناسب نیروی دریایی سپاه به اقدام دولت یونان در دست درازی آشکار دولت این کشور به منافع مردم ایران می تواند در آینده از برخی اقدامات مشابه از سوی حامیان و همراهان دولت آمریکا در تعرض به منافع مردم ما جلوگیری به عمل آورد .

نکته مهمی که در خصوص صیانت از منافع کشور ما در اقدامات فراقانونی ایالات متحده آمریکا در ضربه زدن به منافع کشور باید مورد توجه قرار گیرد ،اقدام مشابه با کشورهاییست که از طریق همسویی با اقدامات آمریکا ،منافع کشور در بیرون از مرزها را در معرض تهدید قرار داده است

دولت ایالات متحده آمریکا در سالهای اخیر به بهانه فعالیت های هسته ای صلح آمیز و موشکی متعارف کشورمان برخلاف رویه بین المللی و خارج از عرف و قواعد سازمان ملل تحریمهایی را تحت عنوان تحریم های ثانویه به مرحله اجرا درآورده است

براساس قوانین و مقررات بین المللی کشورها زمانی می توانند کشوری را در معرض تحریم های اقتصادی قرار دهند که آن کشور مشمول تحریم های از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد شده باشد .

در صورت چنین تحریم هایی است که کشور‌ها براساس قوانین مصرح با تبعیت از مقررات اعلامی تحریم‌های صورت گرفته ،تحربم هایی را برعلیه کشور مورد نظر به مرحله اجرا در آورده و در حوزه سرزمینی خود منافع اقتصادی کشور در معرض تحریم را ثبت و ضبط می نمایند

اقدام اخیر دولت یونان در توقیف نفت ملت ایران که بر پایه تحریم های ثانویه برخلاف رویه بین الملل و مغایر با حقوق بین الملل صورت گرفته را باید مصداق یک راهزنی دریایی به حساب آوریم که اقدام سپاه را می تواند توجیه نماید 

در طول سالهای اخیر برخی کشورهای متحد آمریکا نظیر کره جنوبی با تبعیت از قانون تحریم های ثانویه آمریکا که تضاد آن  با حقوق بین الملل کاملا محرز است ،نسبت به بلوکه نمودن منابع ارزی  ناشی از فروش نفت کشور مبادرت ورزیده است .

حال که کشورها حقوق بین الملل را صرفا ابزاری در راستای منافع خود تعبیر نموده و گاها نیز برخلاف مقررات و قوانین اعلامی رفتاری را در پیش می گیرند که تضمین کننده منافع خود و از بین برنده منافع دیگر کشورهاست ،باید رفتاری همسو با برخی کشورهای بر هم زننده حقوق بین الملل در پیش گرفته شود ‌

در شرایطی که پی گرفتن دیپلماسی فعال و تعامل گرایانه کشور تاکنون نتوانسته است  مسیری پیش رونده در  احقاق حقوق در معرض تضییع ملت ایران و رفع انسداد از دارایی بلوکه شده ما در کشورهای همسو با آمریکا را به نمایش بگذارد ،لاجرم باید با تغییر ریل پیگیری ها دیگر مسیرها را برای صیانت از حقوق ملت ایران پی گرفت .

همانگونه که تاکنون در مواجهه با برخی رفتارهای متباین با منافع ملت ایران در دریاها استفاده از دیپلماسی نظامی توقیف کشتی ها رجحان خود را نسبت به دیگر مسیرهای دیپلماتیک نشان داده است ،تغیبر ریل پیگیری منافع مردم ایران از مسیر توقیف بهترین شیوه ایست که در حال حاضر به سرعت جواب داده است.

بنابراین پیشنهاد می گردد در کنار نمایش دیپلماسی تعامل گرایانه با کشورهایی که با تبعیت از دولت آمریکا منافع مردم ما را در معرض تهدید قرار داده اند ،تنگه هرمز را بعنوان پایگاه دیپلماسی صیانت از منافع کشور از سوی راهزنان حامی ایالات متحده آمریکا قرار دهیم .

از اینرو پیشنهاد می شود نیروی دریایی جمهوری اسلامی با هماهنگی دستگاه دیپلماسی کشور در گام دوم صیانت از حقوق مردم ایران ،معادل ارزهای مسدود شده ایران در کره جنوبی یا هر کشور دیگری ،نسبت به توقیف کشتی های آنان مبادرت نماید .

بدیهی است رفتار آمریکا در اعمال تحریم های ثانویه رفتاری قانون مدارانه مبتنی بر حقوق بین الملل نبوده و اقدامات اخیر جمهوری اسلامی را نیز باید رفتاری همطراز با اقدامات خصمانه این کشور بر علیه منافع ملت ایران به حساب آورد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.