گرانی و دستور ؟!
09 خرداد 1401 - 10:30
بازدید 135
2
درحالی که یک سال از عمر‌ دولت انقلابی ابراهیم‌ رئیسی می گذرد، وضعیت اقتصادی هرروز نسبت به روز قبل نامناسبتر شده و گرانی لحظه به لحظه روندی افزایشی را سیر می کند.
نویسنده : امیر حسین فتاحی
پ
پ

گفتمان؛ امیرحسین فتاحی:: افزایش بی حساب و‌ کتاب و سرسام آور قیمت ها باعث شده است که قدرت خرید مردم کاهش یابد و سفره آنان کوچکتر شود.

درحالی که یک سال از عمر‌ دولت انقلابی ابراهیم‌ رئیسی می گذرد، وضعیت اقتصادی هرروز نسبت به روز قبل  نامناسبتر شده و گرانی لحظه به لحظه روندی افزایشی را سیر می کند. 

این‌ در حالی است که رئیس دولت سیزدهم، وزرا و تیم اقتصادی دولت در تمام نقاط کشور مدام فرمان ارزان شدن اجناس و جلوگیری از گرانی را صادر می کنند.

با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها به بهانه جلوگیری از قاچاق، کاهش فاصله طبقات اجتماعی،توزیع ناعادلانه ثروت و از بین بردن فقر مطلق ،ماهانه مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به حساب هر نفر از دهک‌های اول تا دهم واریز می شود که البته مبلغ ۴۵۵۰۰ تومان و همچنین حدود ۵۰ هزار تومان کمک هزینه معیشتی خانوارها(به ازای هر نفر) که قبلا هر ماه به حساب خانوارها واریز می شد نیز جز همین مبلغ یارانه های جدید است، یعنی مبلغ حدود ۱۰۰ هزار تومان از این یارانه های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی مربوط به یارانه قبلی کمک هزینه معیشتی است و فقط به ازای هر نفر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومن به دهک های اول تا دهم اضافه شده است.

با این حال ۴ قلم کالای اساسی(مرغ٫تخم مرغ٫ لبنیات، و روغن نباتی)هر کدام چندین برابر افزایش قیمت داشته و قبل از اجرای این طرح نیز تمامی کالاها برای چندین بار افزایش قیمت را تجربه کرده اند.

در واقع گرانی شامل تمام اجناس و کالاهای موجود شده و روز به روز بعد از پرداخت یارانه های ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی ،تعرفه ها و کالاهای دیگری  که در طرح هدفمندسازی یارانه ها قرار نداشته اند  نیز با افزایش قیمت های باور نکردنی و رویایی مواجه شده اند و از سویی یارانه ای هم به آنها تعلق نمیگیرد.

اما در ازای این افزایش قیمت ها، دولتمردان دولت سیزدهم به صورت مکرر و پیاپی به گرانی دستور توقف می دهند!!گویی گرانی چشم و‌ گوش دارد و باید خود را پایین بکشد و کاهش دهد!

رئیس جمهور، وزیر کشور و مدیران اقتصادی و تمامی دستگاه های مربوطه و اجرایی با لحنی تعجب انگیز و حیرت آور، خود به وضعیت گرانی معترض هستند؛

به نظر می رسد فراموش کرده اند وظیفه مهار گرانی ها و این بازار آشفته بر عهده خود آنهاست.

بیشتر بخوانید:
اعتراض نمایندگان مجلس به گرانی کالا‌های اساسی، اینترنت و دارو و تذکر به دولت در مورد وضعیت معیشتی مردم / «دولتمردان مانع از بروز فاجعه معیشتی و اقتصادی در سال ۱۴۰۱ شوند»
برای مدتی مدیریت کشور را وا گذارید یقینا مشکل تورم ،گرانی و بیکاری و… حل می شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.