بررسی مولفه های مدیریتی استاندار ایلام با نگاهی به انتظارات مردم /بالفعل سازی ظرفیت مرزی استان با بهره گیری از دیپلماسی همسایگی
17 خرداد 1401 - 11:21
بازدید 69
4
با واکاوی تلاش ها و پیگیری های استاندار ایلام در شش ماهه اول مدیریت ایشان ،اهتمام وی بر بکاربست ظرفیت مرزی بر پایه دیپلماسی همسایگی را باید اولین مولفه مثبت مدیریتی منطبق بر خواست مردم با نمره ممتاز قلمداد کرد .
نویسنده : علی اصغر اسدی
پ
پ

گفتمان، علی اصغر اسدی :: موضوع انتصاب استانداری دغدغه مند که با اشراف بر مزیت ها ، مشکلات و نارسایی استان ایلام بتواند در مسیر توسعه استان بر پایه توانمندی ها و ظرفیت های موجود در آن گام بردارد، خواسته هر ایلامی دارای دغدغه است .

شاید در زمان گرماگرم انتصاب استانداران عده قلیلی تک مولفه بومی گزینی را راه برون رفت استان از مشکلات بیشمارش قلمداد می کردند اما به یقین قاطبه دغدغه مندان استان با برشمردن مولفه های ممتاز مدیریتی ،رفع مشکلات استان را در مدیریت بهره مند از مولفه های ذیل  جستجو کرده اند.

۱-فردی که بتواند با تکیه بر توانمندی مدیریتی ،تجربه و تخصص خود ،باحذف پروتکل های پیچیده ملال آور مسیر را برای سرمایه گذاری هموار ساخته و با شناسایی دقیق ظرفیت های متعدد استان، تلفیقی کارساز در روند بالفعا سازی این ظرفیت ها ایجاد نماید .

۲-با حضور میدانی در بطن مشکلات و تصمیم‌گیری درصحنه ،شعار مدیریت جهادی را معنا بخشیده و با حذف پروتکل های دست و پاگیر حرکت انقلابی را به منصه ظهور رساند .

۳-استان سرشار از ظرفیت های خدادادی نفت و گاز ،مرز مشترک با کشور همسایه و استعداد بی نظیرش در حوزه کشاورزی و دامپروری را کارشناسانه بشناسد و با شناخت و چشمانی باز ،زمینه ساز ظرفیت سازی با نگاه به درون را معنا ببخشد .

اگر همین  دغدغه دوستداران ایلام را معیاری برای انطباق مدیریت فعلی استان و کارکرد آن در شش ماه حضور استاندار و تیم همراهش در استان قرار دهیم ،با واکاوی عملکرد وی می توان اینچنین ادعا کرد که استاندار ایلام در مدت کوتاه حضورش در مسند مدیریت استان در محور مطالبات مردم و دغدغه مندان استان قرار داشته است

صرفنطر از مدیریت میدانی استان در گسیل مدیران دستگاههای اجرایی به شهرستان ها و کشاندن نارسایی ها و مطالبات مردم به جلسات شورای اداری استان و تصمیم گیری برای رفع آنهاکه یقینا بعنوان صفحه درخشان کارکرد مدیریتی استاندار در کارنامه شش ماه اش خودنمایی می کند ،اما دیپلماسی همسایگی استاندار را باید نقطه عطف کارنامه مدیریتی وی در استان نام نهاد

بی شک مرز۴۳۰کیلومتری ایلام با کشور عراق را باید یکی از بی نظیر ترین و در عین حال کم هزینه ترین ظرفیت اقتصادی استان نامگذاری کرد که اهتمام و تمرکز بر بالفعل سازی آن می تواند با کمترین هزینه بیشترین ارزش افزوده را برای استان و حتی کشور همراه داشته باشد .

استاندار ایلام به درستی نقش این مزیت بالقوه با تاثیری گذاری کلان بر اقتصاد را ارزیابی و با چشمانی باز در مسیر بالفعل سازی آن گام برداشته است .

مدیر ارشد استان در چند ماهه اخیر فعلیت بخشیدن به دیپلماسی همسایگی در مختصات استانی را در دستور کار قرار داد و با نقش آفرینی شایسته ، در قاموس یک دیپلمات ،بخشی از راهبردهای دیپلماسی نگاه به همسایگان دولت سیزدهم را عینیت بخشیده است .

اینکه معاون اقتصادی وزیر خارجه با حضور در استان ایلام با قدردانی از تلاش ها و پیگیری های استاندار ایلام در اهتمام به عینیت بخشی به دیپلماسی همسایگی آن را در مسیر خواست و اهداف دولت سیزدهم قلمداد کرده است معنایی جز دغدغه مندی ایشان برای بکار بست ظرفیت های استان در خروج آن از انزوای اقتصادی و توسعه ای به همراه ندارد .

کسب رتبه نخست مرز تجاری مهران در بین مرزهای تجاری دوازده گانه که با تلاش شبانه روزی گمرکات استان حاصل شده است نشان داد که استاندار ایلام بی دلیل بر فعال سازی مرزهای هلاله شمالی ،چیلات و چنگوله متمرکز نشده و با علم به تأثیرگذاری و نقش آفرینی آتی این مرزها بر اقتصاد استان و کشور به میدان دیپلماسی همسایگی پای نهاده است

امروز ظرفیت ها و مزیت های بی نظیر استان در حوزه مرزی می‌تواند به نقطه عطف اقتصاد مبتنی بر مراودات مرزی و گریزگاه مهمی در دوران سخت تحریم های اقتصادی کشور مبدل شود .

ظرفیتی که استاندار ایلام در مدت کوتاه مدیریت خود به درستی آن را شناخته و در مسیر تعالی استان بکار بسته است تا در دراز مدت به پیشران توسعه استان و منبعی ارزشمند برای ارز آوری کشور در دوران سخت و نفس گیر تحریم های اقتصادی تبدیل شود

شاید برخی از زاویه ای دیگر این مطلب را تحلیل و تفسیر نمایند اما آنچه که مهم است منافع مردم استان است که در پرتو مدیریت توسعه گرا قابل تحقق است .

از اینرو با واکاوی تلاش ها و پیگیری های استاندار ایلام در شش ماهه اول مدیریت ایشان ،اهتمام وی بر بکاربست ظرفیت مرزی بر پایه دیپلماسی همسایگی را باید اولین مولفه مثبت مدیریتی منطبق بر خواست مردم با نمره ممتاز قلمداد کرد .مولفه ای که در کنار تامین منافع استان وی تواند روح امید را به جامعه یخ زده از ناکارآمدی ها و گرفتار در چنبره مشکلات متعدد تزریق نماید .

بنا داریم در سایه مطالب آتی  به مرور به دیگر مولفه های مدیریتی استاندار و میزان انطباق آن با خواست و انتظار مردم استان خواهیم بپردازیم ،مولفه هایی که تاثیر و شتاب دهی آن به روند توسعه استان بر کسی پوشیده نیست .

بیشتر بخوانید:
چرا باید به استاندار ایلام کمک کنیم ؟!
استاندار ایلام و حضور در عمق مشکلات مردم /مردمی بودن دولت چگونه معنا می یابد ؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.