نشاط اجتماعی حلقه مفقودی دستگاههای برنامه ریز در آبدانان
24 خرداد 1401 - 20:37
بازدید 118
4
نشاط اجتماعی از اصلی ترین نیازهای جامعه شهری است که در پرتو برنامه ریزی های مدون و اصولی و در قالب زیبایی بافت شهری، اجرای ویژه برنامه های شاد، اجرای کنسرت موسیقی و دیگر برنامه های نشاط آور و مفرح امکان پذیر است. بطوریکه افراد جامعه احساس رضایت داشته و پویایی اجتماعی شکل گیرد .
نویسنده : بهروز مردانی
پ
پ

گفتمان، بهروز مردانی: نشاط اجتماعی از اصلی ترین نیازهای جامعه شهری است که در پرتو برنامه ریزی های مدون و اصولی و در قالب زیبایی بافت شهری، اجرای ویژه برنامه های شاد، اجرای کنسرت موسیقی و دیگر برنامه های نشاط آور و مفرح امکان پذیر است. بطوریکه افراد جامعه احساس رضایت داشته و پویایی اجتماعی شکل گیرد .

در حقیقت نشاط اجتماعی موتور محرک توسعه، موثر در برقراری و گسترش روابط اجتماعی و گسترش مشارکت‌های مردمی بوده و از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی جلوگیری می کند.

از عوامل مهم و موثر در کاهش نشاط اجتماعی می توان به سطح درآمد پایین جامعه، کمبود وسایل تفریحی و رفاهی و نیز کمبود جلوه های زیبایی شهری اشاره کرد که موارد فوق در شهرستان آبدانان نمود عینی داشته و نشاط اجتماعی جای خود را به افسردگی و ناامیدی داده است.

این شهرستان به دلیل ضعف ساختاری و بنیه ضعیف اقتصادی اقشار جامعه از سطح درآمد پایینی برخوردارند و در حوزه زیبایی شهری نیز به سبب عدم درامد پایدار شهرداری نتوانسته اقدامات قابل درخوری در بخش مبلمان صورت و سیمای شهر از جذابیت‌های لازم بهره مند نیست.

می ماند اجرای ویژه برنامه های عمومی مثل برگزاری کنسرت‌ها، تئاتر خیابانی و جشنهای مناسبتی که در نشاط اجتماعی تاثیر مستقیم داشته و اجرای عمومی اینگونه برنامه ها در مناسبت‌ها و فصلهای مختلف سال در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی موثر می باشد.

ولیکن ویروس کرونا طی دو سال اخیر و عدم توجه متولیان به مقوله نشاط اجتماعی در این شهرستان تقریبا آن را به محاق برده و مدتهاست رنگ شادی از این شهر رخت برداشته است.

اینک در آستانه اعیاد مبارکه قربان و غدیر می طلبد مسئولان شهرستان و متولیان فرهنگ با برنامه ریزی و دعوت از چهره های هنر و موسیقی زمینه را برای برگزاری مراسماتی شاد و مفرح ایجاد تا خانواده ها ساعاتی از روز را در کنار هم به شادی و خوشی سپری و بخشی از افول نشاط اجتماعی را کاهش دهند.

و در آخر اینکه هرگاه مردم جامعه‌ای از نشاط اجتماعی برخوردار باشند، وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، تعاملات اجتماعی مطلوب، رضایت از زندگی و همچنین سلامت روانی و اجتماعی افراد افزایش پیدا کرده و طبیعی است که به موازات آن، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش و انگیزه برای کار و تلاش افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید:
آبدانان سالهاست دستاوردی برای عرضه ندارد
آثار جنگ در آبدانان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.