اجتماعی
| 2 سال قبل

نقش رسانه در ساختن افکار توسعه محور جامعه

گفتمان، طاهر جمشیدزاده: عالیترین دستاورد انسان حاصل توانایی او در پرداختن به اندیشه های پیچیده، تبادل اندیشه و عمل کردن بر اساس اندیشه است. اندیشیدن شامل گستره وسیعی از فعالیت های ذهنی است.

در همه موارد زیر به گونه ای سرگرم اندیشیدن هستیم. هنگام تلاش برای حل مسأله ای که در کلاس داده شده، نامه نوشتن، روزنامه خواندن،تنظیم برنامه تعطیلات، نگرانی درباره مبتلا نشدن به تب کریمه- کنگو و استفاده از گوشت سالم ممهور به مهر سازمان دامپزشکی کشور یا تصمیم گیری در خصوص چیزهایی که باید از سوپر مارکت خرید.

زبان وسیله تبادل اندیشه هاست و علاوه بر آن وسیله ای است همگانی و جهانی، همه جوامع بشری برای خود زبانی دارند و هر کس که از سطح هوش عادی و بهنجار برخوردار باشد زبان مادری خود را فرا می گیرد و بدون تلاش آن را به کار می برد. طبیعی بودن زبان گاه این فکر را پیش می آورد که اصولاً زبان نیازی به تبیین خاصی ندارد که چنین تصوری نابجا و اشتباه است.

بعضی مردم می توانند نوشته های روزنامه ها را بخوانند و بعضی نمی توانند؛ بعضی ریاضیات می دانند و بعضی نمی دانند؛ بعضی ها می توانند شطرنج بازی کنند و بعضی نه. با این اساسا هر آدمی می تواند نظام زبان شناختی بسیار پیچیده ای را فرا گیرد و به کار ببرد.

چرایی این پدیده یکی از معماهای بنیادی در روانشناسی انسان است که زبان رسانه در عصر حاضر که به عصر فناوری ارتباطات و تکنولوژی دیجیتال شهره شده است از همه مهمتر است و مدیوم رسانه امروز در جهان در ساختن افکار توسعه محور جوامع بشری نقش بی بدیل و انکار ناپذیری ایفا می کنند که بدون وجود رسانه ها و تبلیغات گسترده آن ها بشر امروز از رشد اقتصادی و اجتماعی در بازار رقابت مستأصل و ناتوان می ماند و شکست خواهد خورد.

رسانه و اقتصاد همواره در ادوار مختلف و بزنگاه های حساس اقتصادی به عنوان تکمیل کننده یکدیگر عمل کرده اند و به سان بال دو پرنده تشبیه شده اند که شکستن یکی از آن ها فرایند پرواز را با اختلال مواجه می کند و این پروسه را زمان بر و فرسایشی خواهد ساخت. رسانه ها امروزه به عنوان یکی از ارکان کلیدی تأثیرگذار فرهنگی،اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … در جوامع انسانی نقش پر رنگی ایفا می کنند.

رسانه ها یکی از ارکان مهم حکومتی است که مدیریت و هدایت افکار عمومی را در جامعه بر عهده دارند و در ایران از آن ها با عنوان رکن چهارم قانون اساسی یاد می شود، رسانه ها منبع الهام همه حوزه های فرهنگی که شش های جوامع هستند قلمداد می شوند، بنابراین رسانه ها می توانند در توسعه اقتصادی در وضعیت امروز تحریم و تروریسم اقتصادی تمام عیار ایالات متحده که با خروج یکجانبه از برجام در۱۸ اردیبهشت۱۳۹۷ هجری شمسی وضعیت بغرنجی را بر ملت قهرمان و دولت جمهوری اسلامی ایران تحمیل کردند و اکنون به اذعان دولتمردان حاضر در کاخ سفید سیاست کور فشار حداکثری دولت سابق آنها شکست خورده و به بن بست رسیده است نقش حیاتی و‌ خطیری دارند که نشست صمیمی رییس جمهوری در بدو ورود به پاستور با اصحاب رسانه و جراید مختلف حکایت از نقش مهم و کلیدی رسانه ها در کشور دارد.

با وجود اهمیت نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی  تا کنون در ادوار گذشته در دولت های سابق به جز دوره اصلاحات که رسانه ها نقش ویژه ای در جامعه یافتند و از آن ها به عنوان دوره چهارم طلایی مطبوعات در ایران یاد می شود به رسانه و اهمیت آن بهای زیادی داده نشده است؛ بنابراین بررسی نقش حیاتی رسانه ها در توسعه اقتصادی نه تنها به تدوین راهبردها در مدیریت رسانه ها برای پیشرفت جامعه کمک مهمی ایفا می کنند بلکه از سوی دیگر مسوولین کشور را نیز با جایگاه رسانه ها در برنامه ریزی های کلان و اجرای موفق آنها با خبر و واقف می سازند که می طلبد هیأت دولت در نقش پر رنگ خود برای مرتفع ساختن مصائب معیشتی و اقتصادی جامعه نشست های تخصصی و اقتصادی خود را هر چند ماه یا هر فصل یک بار به سامان برساند که قطعا تأثیر گذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
رسانه‌ها به عنوان زبان گویا و ناظر در هر جامعه‌ای به شمار می‌روند
میزان ارتباط مدیران با رسانه‌ها در ارزیابی‌ها لحاظ خواهد شد