نقش بانک ها در اقتصاد /آیا بانکها نمی خواهند یا نمی توانند ؟!
04 تیر 1401 - 22:43
بازدید 958
9
در حاشیه نقد استاندار بر شبکه بانکی استان ؛ موضوعی که این روزها به شکل نقد جدی به عملکرد شبکه بانکی کشور ظهور و‌ بروز نماید به گونه ای که از یک سو مردم از عملکرد بانک ها ابراز نارضایتی نموده و ازسویی دیگر مدیران دولتی با فشار بر بانکها آنان را به نقش آفرینی بیشتر در اقتصاد ترغیب نمایند .
نویسنده : علی اصغر اسدی
پ
پ

گفتمان، علی اصغر اسدی :: بانکها در ساختار اقتصاد جامعه نقش پیشران را ایفا می کنند، تولید بیس یک اقتصاد پویا ست و منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد صنایع و دیگر ابزارهای مولد زیربنای تولید محسوب می شود.

به معنای ساده تر زیر بنای فعالیت اقتصادی ،تولید از طریق شکل دهی صنایع کوچک و متوسط و کمک برای سر پا نگه داشتن صنایع موجود است ،و حصول این هدف بدون تامین سرمایه ثابت یا سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی میسور نیست.

از انجاییکه فعالیت گروههای اقتصادی و صنایع مواد در کشور ما بانک محور است ،کوچکترین وقفه در این چرخه می تواند اقتصاد را با اخلال و‌حتی به شکست بکشاند .

این سالها بانکها در تامین سرمایه درگردش ینگاههای تولیدی،اعطای تسهیلات در ایجاد صنایع کوچک و‌بزرگ ،تسهیلات ازدواج و خرید مایحتاج توانسته است تا حدودی نقش واقعی خود در چرخه اقتصاد را نمایان سازد .

اما انباشت تسهیلات معوق بانک ها به بخش خصوصی ،افزایش بدهی دولت به بانکها و حجم بالای سرمایه های غیر نقدی بانکهاباعث شده تا بانکها از نظر مالی در تنگنا قرار گیرند.

تنگنای مالی که این سالها گریبانگیر شبکه بانکی کشور شده است ،باعث شده تا بانکها نتوانند در تامین اهداف اقتصاد کشور و،حفظ پویایی آن وایجاد اشتغال نقش واقعی خود را به منصه ظهور برسانند

موضوعی که این روزها به شکل نقد جدی به عملکرد شبکه بانکی کشور ظهور و‌ بروز نماید به گونه ای که از یک سو مردم از عملکرد بانک ها ابراز نارضایتی نموده و ازسویی دیگر مدیران دولتی با فشار بر بانکها آنان را به نقش آفرینی بیشتر در اقتصاد ترغیب نمایند .

هرچند با توجه به بانک محور بودن نظام مالی کشور، امکان پاسخگویی شبکه بانکی به نیاز مالی تمامی متقاضیان به دلیل محدودیت منابع فراهم نبوده و از طرفی تمامی متقاضیان تسهیلات نیز لزوماً به لحاظ رعایت معیارهای اعتبارسنجی و مقررات بانکی، واجد شرایط دریافت تسهیلات نیستند. بنابراین با علم به مشکلات نظام بانکی باید انتظارات واقعی و قابل حصول داشته باشیم.

با توجه به ظرفیت بالای بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایجاد اشتغال در کشور، رویکرد مجموعه نظام بانکی در راستای حصول به اهداف اقتصاد مقاومتی طی چند سال اخیر بر تقویت تأمین مالی این بنگاه‌ها معطوف بوده است.

این موضوع در طرح اصلاح نظام بانکی و دستورات رئیس‌جمهوری  نیز مورد تأکید بوده و جهت‌گیری طرح اصلاح نظام مالی مطابق استانداردهای جهانی، بر انتقال تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ (به‌ویژه در حوزه تأمین سرمایه ثابت) به بازار سرمایه و تمرکز بیشتر شبکه بانکی بر تأمین مالی خانوارها و بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

البته تحقق کامل این رویکرد – به‌رغم پیشرفت‌های سالهای اخیر در بازار سرمایه و کمک به تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ از این طریق- امری زمان‌بر بوده و در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

امروز نیز استاندار ایلام با انتقاد از کم کاری شبکه بانکی استان در پرداخت تسهیلات مورد نیاز مردم در حوزه های گوناگون آنان را مکلف به همراهی بیشتر با مردم کرد .

حسن بهرام نیا گفت: مدیران بانک‌ها با تشریح موقعیت استان، مافوق خود را در اعطای تسهیلات به مردم مجاب و همراه کنند

وی همچنین از بانکهای خصوصی استان همراهی بیشتر با مردم و کاهش سخت گیری در پرداخت تسهیلات را خواستار شد

اگر چه این موضعگیری استاندار در خصوص ضرورت همراهی بانک ها را باید نشان گرفته از درک و شناخت دقیق ایشان از نقش بانک ها در اقتصاد استان و دلسوزی معنا بخشید.

اما حقیقت این است شبکه بانکی نیز امروز با مشکل عمده کمبود منابع دست وپنجه نرم می کند ،مشکلیوص بانکها در خصوص همراهی بیشتر با مردم را باید برآمده از شناخت دقیق وی از نقش تسهیلگرانه بانکها در تحرک بخشی به اقتصاد و‌ دغدغه مندی در مسیر توسعه استان و رفع موانع اقتصادی معنا که بخش قابل توجه آن از تسهیلات معوق بخش خصوصی و دولتی نشات می گیرد.

بیشتر بخوانید:
بانک های عامل با مجریان طرح های تولیدی همکاری کنند
بانک های استان ایلام در دریافت اقساط مراعات حال مردم را بکنند

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.