سعید محمد: منابعی برای اجرای طرح مناطق آزاد کشور نداریم/ کارهایمان قفل شده است
20 تیر 1401 - 12:38
بازدید 102
4
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: علی‌رغم موافقت دولت اما مجلس با تخصیص اعتبار اجرای مناطق آزاد کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مخالفت کرد.
پ
پ

به گزارش گفتمان: سعید محمد در پاسخ به این سؤال که آخرین وضعیت مناطق آزاد کشور به کجا رسید؟ اظهار داشت: کار منطقه آزاد بانه و مریوان با جدیت آغاز، دبیر اجرایی منصوب و دفتر در این مناطق راه‌اندازی و طرح جامع شروع شده است.

وی افزود: اجرای طرح منطقه آزاد بانه و مریوان نیازمند تأمین زیرساخت‌ها از قبیل آب، برق، گاز، تلفن، معابر و احداث سوله‌ها دارد که هزینه‌های آن بالاست و مسئولیت آن نیز طبق قانون بر عهده دولت است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور تصریح کرد: برای تسریع در تأمین زیرساخت‌ها، از محل تهاتر نفت، رقمی برای این منظور در بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاد و دولت نیز موافقت کرد، اما مجلس در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مخالفت و منابعی برای این حوزه تخصیص داده نشد.

وی با بیان اینکه بعد از مخالفت مجلس، در گام بعدی منابعی را از محل مناطق آزاد موجود تخصیص دادیم تا منابع مالی را تأمین کنیم، گفت: ۸ منطقه قبلی و ۷ منطقه موجود در کشور داریم تا از این طریق مناطق معین بتوانند به راه‌اندازی مناطق جدید کمک کنند که این درخواست در هیئت دولت مصوب اما باز هم مجلس شورای اسلامی در ششم تیرماه مخالفت کرد.

محمد با اذعان به اینکه بر اساس مصوبه ابلاغی مجلس، از محل مناطق آزاد موجود حق هزینه‌کرد در منطقه آزاد جدید نداریم، عنوان کرد: عملاً دست و بالمان بسته شده چراکه نه می‌توانیم خودمان از محل مناطق آزاد تأمین منابع کرده نه اینکه از لایحه بودجه دریافت کنیم و این در حالی‌ست که مردم انتظار اجرای مناطق آزاد داشته و به حق هم هست.

وی با بیان اینکه در صورت تأمین منابع، می‌توانستیم فعالیت اجرای مناطق آزاد در کشور را آغاز کنیم، اظهار کرد: حتی سرمایه‌گذاران زیاد داخلی و از کشور همسایه اقلیم کردستان عراق اعلام آمادگی کرده اما عملاً با این مصوبات کارهایمان قفل خواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور ابراز داشت: وضعیت کنونی مناطق آزاد را به رئیس‌جمهور اعلام کرده تا بلکه تدبیری برای آن اندیشیده شود.

بیشتر بخوانید:
منطقه آزاد مهران ،منطقه ای بر روی کاغذ !
ایجاد منطقه آزاد مشترک با اقلیم کردستان عراق پیگیری می‌شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.