بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای ساخت سدهای کردستان هزینه شد
09 شهریور 1399 - 7:50
بازدید 143
5

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در مجموع برای ساخت سدهای استان، ۱۱ هزار و ۴۹ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و تاکنون هفت هزار و ۹۰۹ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و هزینه شده است. به گزارش گفتمان زاگرس:کامران خرم با بیان اینکه کارهای خوبی در حوزه وزارت نیرو در سال‌های اخیر […]

پ
پ

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در مجموع برای ساخت سدهای استان، ۱۱ هزار و ۴۹ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و تاکنون هفت هزار و ۹۰۹ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و هزینه شده است.

به گزارش گفتمان زاگرس:کامران خرم با بیان اینکه کارهای خوبی در حوزه وزارت نیرو در سال‌های اخیر در کردستان انجام شده‌ است، اظهار داشت: برای ادامه اجرا و تکمیل سدهای استان، سه هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی زمان آغاز ساخت سد گاران مریوان را سال ۸۱ اعلام کرد و افزود: مراحل ساخت این سد (غیر از شبکه پایاب) تمام شده و یک هزار و ۴۷۷ میلیارد ریال اعتبار برای احداث آن تخصیص یافته که بطور کامل هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: برای احداث سد سیازاخ دیواندره نیز یک هزار و ۴۳۳ میلیارد ریال تخصیص یافته و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد ضمن اینکه کل اعتبار برآورد شده برای تکمیل این پروژه ۲ هزار و ۶۳۳ میلیارد ریال است.

خرم به آغاز احداث سد چراغ‌ویس سقز در سال ۸۲ و به تخصیص و هزینه‌کرد یک هزار و ۹۵۹ میلیارد ریالی برای ساخت آن تاکنون اشاره کرد و گفت: برای ادامه اجرای این سد در سال‌های بعد ۷۵۰ میلیارد ریال نیاز است و با اعتبار برآورد شده ۲ هزار و ۷۰۹ میلیارد ریالی تکمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: اعتبار در نظر گرفته برای ساخت و تکمیل سد زیویه کامیاران هم ۵۷۸ میلیارد ریال است که تاکنون ۴۸۸ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و هزینه شده و برای سال‌های بعد نیز ۹۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه برای احداث سد امیرآباد- رمشت کامیاران ۲ هزار و ۲۱۳ میلیارد ریال برآورد شده است، افزود: از ابتدای اجرای این پروژه تاکنون یک هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال هزینه شده و برای ادامه آن در سال‌های بعد ۹۴۰ میلیارد ریال باید تخصیص یابد.

خرم رقم هزینه شده برای اجرای سد عباس‌آباد بانه را یک هزار و ۲۷۹ میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: کل اعتبار برآورد شده برای این طرح یک هزار و ۴۳۹ میلیارد ریال بوده بر همین اساس، برای تکمیل آن ۱۶۰ میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است.

ظرفیت سدهای کردستان ۲ میلیارد و ۶۲۲ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر یک میلیارد و ۵۵۸ میلیون مترمکعب آب پشت این سدها ذخیره است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه،  دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.  

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان است و چهار سد قشلاق، سنگ‌سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره‌برداری رسیده است.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.