طرح تخصیص آب به روستاهای حاشیه رودخانه سیمره سیروان آغاز شد
04 مرداد 1401 - 19:57
بازدید 230
5
مدیر جهاد کشاورزی سیروان گفت: طرح ساعت بندی تخصیص آب روستاهای حاشیه رودخانه سیمره در بالادست و پایین دست از امروز آغاز شده است.
پ
پ

به گزارش گفتمان: نورالدین فتاح زاده داشت: باتوجه به خشک شدن بخشی از رودخانه سیمره در دهستان عرب رودبار، از امروز طرح تخصیص آب برای آبیاری شالیزارها و اراضی زراعی روستاهای بالادست و پایین دست رودخانه سیمره اجرا شده است.

وی افزود: در این طرح با رعایت حقابه، روستاهای مشروب از رودخانه سیمره به بالادست و پایین دست تقسیم بندی شده اند و روستاهای هر قسمت ۲۴ ساعت یکبار حق استفاده از آب رودخانه را دارند و نظارت بر میزان آب مصرفی و ساعات تعیین شده به طور جدی انجام می گیرد.

فتاح زاده یادآور شد: با اجرای این طرح و تقسیم بندی آب، به تدریج آب از مناطق بالادست به نقاط پایین دست نیز سرازیر و از قفل شدن روان آب سیمره در مناطق بالادست و خشک شدن پایین دست جلوگیری می شود.

وی گفت: علاوه بر خشکسالی و کاهش محسوس بارش نزولات جوی، مکیدن آب توسط دستگاه پمپاژ آب در خشکیدن رودخانه سیمره تاثیر به سزایی داشته و در این راستا برق ایستگاه پمپاژ آب عرب رودبار قطع شده است.

فتاح زاده اضافه کرد: هرچند کارشناسان شرکت آب منطقه ای از زمستان سال گذشته تاکنون به کرات نسبت به خشکیدن و کاهش آورد رودخانه سیمره به روستاهای جوار این روان آب و عدم کشت برنج هشدار داده بودند، اما بی توجهی روستاییان نسبت به این هشدارها باعث خشک شدن کامل سیمره در منطقه عرب رودبار و روستاهای طرف کوهدشت لرستان در آن سوی رودخانه شده است.

وی تاکید کرد: هرچند کشت های جایگزین با نیاز آبی پایین به کشاورزان پیشنهاد شده است اما به علت صرفه اقتصادی برنج، مردم ۲ طرف رودخانه سیمره در سیروان و کوهدشت اقدام به کشت برنج به عنوان یک محصول با نیاز آبی بالا کرده اند و رودخانه توان تامین آب شالیزارها را ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی سیروان ادامه داد: میزان کشت برنج در این شهرستان باتوجه به هشدارها نسبت به کم آبی و ترویج تغییر الگوی کشت در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، سیلاب ۹۸ باعث شد تعدادی از روستاهای عرب رودبار نظیر چم شیر، چم روطه و داربلوط دچار خسارت شدند و روستای چم شیر باتوجه به رها سازی دریچه های سد سیمره به زیر آب رفت و خسارت های زیادی از جمله خشک شدن باغات انار این روستا را به بار آورد.

طبق رایزنی های انجام گرفته با وزارت نیرو و مسوولان سد سیمره مقرر شد که اراضی پایین دست سد واقع در روستاهای مذبور و روستاهای طرف کوهدشت به تملک سدسیمره درآیند و هم اکنون ۸۰ درصد اراضی چم شیر و ۲۰ درصد مجموع اراضی عرب رودبار به تملک کامل سد سیمره درآمده اند و پول این اراضی به مالکان آنها در عرب رودبار و کوهدشت پرداخت شده است.

اما با این وجود سد سیمره نسبت به تصاحب این اراضی تملیکی خود اقدام نمی کند و این اراضی کماکان در دست کشاورزان قرار دارند و اقدام به کشت برنج و پمپاژ آب برای آبیاری شالیزارهای برنج کرده اند.

منطقه عرب رودبار در شهرستان سیروان دارای ۹ روستا است.

سیمره که از کوه های الوند همدان سرچشمه می گیرد و استان های همدان، لرستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان از این رودخانه مهم که به کرخه می ریزد سهم دارند.

این رودخانه در جغرافیای سرزمینی استان ایلام از شهرستان های سیروان، بدره و دره شهر عبور می کند و در طول مسیر از آب چشمه های فصلی و دائمی تغذیه می کند که امسال سه کیلومتر از این رودخانه در مسیر عرب رودبار و کوهدشت لرستان خشک شده است.

سیمره زیستگاه انواع آبزیان چون گونه های مختلف مارماهی و ماهی و پرندگان آبزی و کنارآبزی است.

بیشتر بخوانید:
مدیران نیروگاه سیمره نسبت به تعهدات خود در قبال مردم روستاهای استان عمل کنند
موافقت وزارت نیرو با احداث سد تنظیمی سیمره در استان ایلام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.