صدا و سیمای استان ایلام زیر تیغ انتقادات
15 مرداد 1401 - 12:28
بازدید 84
4
صدا و سیما قدرتمندترین، فراگیرترین و پرنفوذترین رسانه خبری و نهاد آموزشی، فرهنگی در ایران به‌شمار می‌رود که با پخش برنامه های متنوع، به روز و متناسب با نیاز همه اقشار جامعه تولید محتوا می کند.
نویسنده : بهروز مردانی
پ
پ

گفتمان، بهروز مردانی: صدا و سیما قدرتمندترین، فراگیرترین و پرنفوذترین رسانه خبری و نهاد آموزشی، فرهنگی در ایران به‌شمار می‌رود که با پخش برنامه های متنوع، به روز و متناسب با نیاز همه اقشار جامعه تولید محتوا می کند.
از مهمترین کارکردهای صدا و سیما تاسیس شبکه های استانی در راستای انتشار اخبار محلی، ترویج خرده فرهنگها و معرفی آداب، گویش و رسوم اقوام مختلف هر منطقه است .
به همین منظور شبکه استانی ایلام بصورت رسمی در سال ۱۳۸۳ و با شعار «شبکه ایلام شبکه هر ایلامی» و با هدف پخش اخبار و تولید برنامه های محلی و سرگرم کننده تاسیس گردید.
استانی با اقوام و گویشهای مختلف و متنوع ولیکن با فرهنگ و آداب و رسوم تقریبا مشابه که به دو منطقه جغرافیایی شمال و جنوب تقسیم بندی شده و به تبع دارای ذایقه های مختلف که بخش سیمای استان را با چالش مواجه کرده است.
همانطور که در شعار این شبکه آمده که «شبکه ایلام برای هر ایلامی» است بایستی قاپ همه اقوام و گویشهای مختلف استان در این سیمای فراگیر گنجانده و همگی به نحوی از آن سهیم و برخوردار شوند.
حال اینکه این موضوع چقدر به واقعیت پیوسته مبحث این مرقومه نیست و در مجالی دیگر به آن پرداخته خواهد شد.
اما بحث این نوشتار انتقادات شدیدی است که این روزها متوجه سیما استان شده و تا حدودی نگرانی صاحب نظران و رویگردانی مخاطبان را فراهم آورده است.
بطوریکه اوج این انتقادات به عدم پوشش مراسم ترحیم دکتر عادل آذر و دلخوری مردمان حوزه جنوب بود که حتی تهدید به تحریم این شبکه نمودند.
هفتم مرداد مصادف با رحلت جانگداز پرفسور عادل آذر چهره شناخته شده ملی و شخصیت برجسته و ممتاز منطقه زاگرس بود که مصیبتی عظیم و دردناک برای استان و خبری ناگوار که در صدر اخبار رسانه های کشور قرار گرفت.
ولیکن بی تفاوتی و کم توجهی سیمای استان در تولید و پوشش مراسم سوگ و ماتم دکتر آذر مردمان ماتم زده خطه جنوب را آزرده خاطر و موجب ناراحتی قاطبه مردم گردید تا جاییکه بهزاد علیزاده نماینده مردم حوزه جنوبی استان در مجلس شورای اسلامی با دلخوری و ابراز گلایه از صدا و سیمای استان اعتراض خود را نسبت به این رسانه اظهار نمودند.
و اما انتقادات به سیمای استان به اینجا ختم نشد و دیروز استاندار ایلام از نحوه عملکرد این شبکه در خصوص اربعین انتقاد و به متولیان آن هشدار داد که نسبت به انعکاس اخبار و رویدادهای اربعین جدیت بیشتری به خرج دهند .
بطور مشخص می توان گفت مهمترین ویژگی بارز یک رسانه مانند صدا و سیما جلب رضایت مخاطب است که با وجود گلایه ها و انتقادات مطرح شده این قابلیت در استان محقق نشده و دست اندرکاران این سازمان در اقناع سازی مخاطبان خود موفق عمل نکرده اند . بنابراین برای پوشش ضعفها و رضایت مندی آحاد مردم می طلبد متولیان امر از تجربه و دانش نخبگان و اندیشمندان این عرصه استفاده و رضایت خاطر عموم مخاطبان این رسانه را فراهم آورند.

بیشتر بخوانید:
رییس خانه مطبوعات ایلام: صدا و سیما حرفه ای تر عمل کند
پاسخ صدا و سیمای مرکز ایلام به عذرخواهی فرماندار ملکشاهی: به برنامه نیا!!

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.