به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار جایگاه خبر و خبرنگار
16 مرداد 1401 - 17:55
بازدید 154
2
خبر به معنای بیان حوادث و رخداد‌های مهم، یکی از مهم‌ترین ابزارهای اطلاع‌رسانی و دست‌یابی به اوضاع پیرامونی است که در آگاهی بخشی و نیز نقش آفرینی در ساختار جامعه جایگاه والایی دارد و خبرنگار کسی است که بر مبنای ارکان و عناصر خبر اقدام به تهیه آن حادثه یا رویداد مورد نظر می نماید.
نویسنده : بهروز مردانی
پ
پ

گفتمان، بهروز مردانی: خبر به معنای بیان حوادث و رخداد‌های مهم، یکی از مهم‌ترین ابزارهای اطلاع‌رسانی و دست‌یابی به اوضاع پیرامونی است که در آگاهی بخشی و نیز نقش آفرینی در ساختار جامعه جایگاه والایی دارد و خبرنگار کسی است که بر مبنای ارکان و عناصر خبر اقدام به تهیه آن حادثه یا رویداد مورد نظر می نماید.

البته جایگاه قلم و خبر نیز نزد خداوند متعال دارای ارج و قداستی است که حتی به قلم سوگند یاد کرده و خبر را در زمره عناوینی که برای پیامبران و وحی آوران بکار برده آورده است .(نبی برگرفته از نباء=خبر).

و اما سوای جایگاه معنوی آن خبر در آیین روزنامه نگاری دارای اصول و ارزشی است که اگر اصول آن رعایت نشود ارزش خود را از دست و از کارکردهای خود دور خواهد ماند .
امروزه که به عصر انفجار اطلاعات و شتاب در سرعت نشر اخبار و رویدادها مشهور است متاسفانه «خبر» چه در بحث صحت و چه در حوزه نگارش از اصول و عناصر خود پیروی نکرده و به نوعی مهجور مانده است.

بطوریکه با رشد و گسترش کانالهای تلگرامی بدون پشتوانه ی علمی و تخصصی هر چند سرعت انتشار اخبار بالا رفت ولی اصول خبر نویسی و حرفه خبرنگاری دستخوش تغییر و خبر از چهارچوبهای خود خارج و خبرنگار نیز منزوی و فاقد تولید محتوا شد.

خبرنگاری که رسالت کشف زوایا و لایه های پنهان جامعه را دارد امروزه با وجود کانالهای تلگرامی و روابط عمومی هایی که اخبار را باب میل خود نوشته و در این کانالها درج می کنند کاملا گوشه گیر و تقزیبا نقش کپی پیست را در تولید خبر را ایفا می کند .

ظهور پدیده شهروند خبرنگار در عرصه رسانه و انتشار آنی اخبار و رویدادها هر چند دارای قابلیتهایی است اما حذف خبرنگار و نقش آن در تهیه خبر خساراتی جبران ناپذیر برای جامعه و جایگاه خبر و تهدیدی جدی در آینده برای این عرصه خواهد بود.

همه ما نیک میدانیم که هر کاری را باید به کاردان و متخصص آن رشته سپرده شود تا به نحو احسنت و شایسته و بدون کمترین ضرر به انجام برسد.
لکن در عرصه خبر و خبرنویسی نیز باید این اصل رعایت و خبر را که دارای قواعد و اصول خاصی است را کاربلدان و ماهران این عرصه به نگارش درآرند تا ماهیت و قابلیت خود را حفظ کرده و کارآمدتر باشد.

لازمه این رخداد مهم منوط به ساماندهی کانالهای تلگرامی و حضور اشخاص آموزش دیده در راس آنها به نحوی که ابتدا الفبای خبر نویسی را آموزش و قواعد و اسلوب آن را یاد تا در انجام رسالت خویش خسرانی متوجه خود و جامعه نشود.

بیشتر بخوانید:
خبرنگاران در خط مقدم آگاهی و طلوع حقیقت
برنامه‌های روز خبرنگار با محوریت هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.