پس از وقفه‌ای یک روزه، تردد زائران در مرز رسمی خسروی از سر گرفته شد
09 شهریور 1401 - 10:55
بازدید 115
4
مرز رسمی خسروی پس از وقفه‌ای یک روزه از ساعت ۱۶ امروز (سه‌شنبه) بازگشایی شد و هم اکنون شاهد حضور تعدادی از زائران در سالن پایانه بین المللی مرز خسروی و از سرگیری تردد زائران از این گذرگاه رسمی هستیم.
پ
پ

به گزارش گفتمان: تعدادی از زائران از استان های تهران، مشهد و سایر نقاط کشور برای عزیمت به کشور عراق روز گذشته وارد قصرشیرین شده بودند که با توجه به متوقف شدن خروج زوار از صبح امروز  تا ساعت ۱۶ عصر این تعداد زائر در موکب و مسجد مرز خسروی اسکان یافته و از امکانات موجود در سالن پایانه بین المللی این مرز رسمی برخوردار شدند.

طبق اعلام ستاد اربعین ساعات تردد از مرز رسمی خسروی روزانه از ۵ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر است و زائران در این ساعات، مجاز به خروج از کشور به سمت عراق هستند.

تعداد محدودی از زائران هم اکنون در مرز خسروی حضور دارند که با توجه به پایان یافتن ساعت مجاز تردد طی امروز برای خروج از کشور، در مسجد قرارگاه اربعین در مرز خسروی و موکب برپا شده در این گذرگاه رسمی اسکان یافته اند تا فردا صبح عازم کشور عراق شوند.

زائران از امکانات و شرایط ایجاد شده برای اسکان رضایت نسبی داشتند و از بازشدن مجدد مرز برای عزیمت زائران ابراز خرسندی کردند.

در آن سوی مرز خسروی در گذرگاه منذریه عراق نیز خودروها برای جابجایی زائران پیش بینی شده و کار انتقال زائران را انجام می دهند.

هم اکنون ستاد اربعین با تلاش شبانه روزی پای کار است و در حال تقویت زیرساخت های موجود در مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین است و موکب ها نیز رفته رفته در حال استقرار و برپایی به منظور ارائه خدمات رسانی به زائران هستند.

تردد زائران از مرز خسروی به شرایط عادی بازگشته است

«بهمن امیری مقدم» استاندار کرمانشاه در گفت و گو با بخش ویژه خبری ساعت ۱۶ و ۳۰دقیقه شبکه زاگرس کرمانشاه از بازگشایی مرز خسروی پس از توقف یکروزه تردد زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: هم اکنون شرایط داخلی عراق به ثبات نزدیک شده و روال عادی تردد زائران حسینی از مرز خسروی به حالت عادی برگشته و برقرار است.

وی اظهار داشت: کرمانشاه آمادگی برای پذیرش زایران اربعین و زواری که قبل از اربعین عازم عراق می شوند را دارد و شرایط لازم توسط دستگاه های اجرایی، مسوولان، هیات های  مذهبی و مردم فراهم شده است.

تعدادی از زائران با بازگشایی مرز از خسروی عازم عراق شدند

سرپرست فرمانداری قصرشیرین نیز گفت: با بازگشت نسبی آرامش به عراق و لغو ممنوعیت خروج زوار از مرزها از جمله مرز خسروی به عراق بر اساس تصمیم دولت مرکزی این کشور، از ساعت ۱۶ امروز شاهد از سرگیری تردد زائران گذرگاه رسمی خسروی هستیم و تعدادی از زائران از این مرز رسمی عازم عراق شدند.

«محمد حیدری» افزود: تمامی تمهیدات لازم برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین فراهم شده و هیچ محدودیتی برای پذیرش زائران در قصرشیرین نداریم.

رییس ستاد مدیریت و سامان‌دهی زائران اربعین حسینی در قصرشیرین گفت: آماده سازی زیرساخت ها و تقویت شرایط موجود نیز کماکان ادامه دارد و تعدادی از زائران که به دلیل وقفه یک روزه و منع تردد در خسروی و قصرشیرین حضور داشتند شب گذشته در مساجد و  موکب های برپا شده اسکان یافتند ضمن اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی برای استفاده زوار فراهم شده است.

وی اضافه کرد: تمام اعضای ستاد اربعین و همچنین ستادهای مردمی آمادگی کامل برای خدمت رسانی به زائران در قصرشیرین و مرز رسمی خسروی را دارند و هیچ مشکلی در زمینه خدمات رسانی به زائران وجود ندارد.

حیدری ادامه داد: استقرار ۵۸ گیت ورود و خروج، آماده سازی بیش از ۱۰ توقفگاه خودرو با ظرفیت ۵۰ هزار خودرو، وجود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و وجود امکانات رفاهی و اقامتی شامل ۱۴ هتل و مهمانپذیر با ظرفیت یک هزار و ۵۰ تخت بخشی از امکانات موجود است.

خسروی نزدیکترین مرز به کربلای معلی

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی – منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  – منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به مرقد امامان در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

بیشتر بخوانید:
آغوش باز مرز خسروی به روی زائران عتبات عالیات بعد از ۳ سال
شرایط برای بازگشت زائران از مرز رسمی خسروی فراهم است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.