آیا رئیسی می داند در وزارت جهاد چه می گذرد؟
09 شهریور 1401 - 11:28
بازدید 121
5
سید امین کاظمی نیا: کابینه ابراهیم رئیسی یک سال پس از شروع با چالش های جدی مواجه شده است. چیدن این کابینه حاصل لابی بوده یا بر اساس صلاحیت ها هنوز مشخص نیست، اما آنچه مشخص است این است که برخی وزرای رئیسی نه تنها از عهده وعده های خود بر نیامده اند، بلکه مرتکب تخلفات عجیبی شده اند.
منبع : انتخاب
پ
پ

سید امین کاظمی نیا: کابینه ابراهیم رئیسی یک سال پس از شروع با چالش های جدی مواجه شده است. چیدن این کابینه حاصل لابی بوده یا بر اساس صلاحیت ها هنوز مشخص نیست، اما آنچه مشخص است این است که برخی وزرای رئیسی نه تنها از عهده وعده های خود بر نیامده اند، بلکه مرتکب تخلفات عجیبی شده اند.

گفتمان: یکی از وزارتخانه هایی که این روزها زیر ذره بین رسانه ها رفته وزارت جهاد کشاورزی است که کسی حاضر نیست از وزیرش دفاع کند. اختلاف بین مخالفان ساداتی نژاد در این است که تخلفات رخ داده در وزارتخانه تحت امر او عامدانه بوده یا از روی ناتوانی؟!

ماجرا از زمانی شروع شد که رسانه ها خبر از انتصاب سه برادر زن ساداتی نژاد در دفتر وزیر خبر دادند، خبری که خیلی زود توسط وزارت جهاد تکذیب شد اما خود تکذبیه به گونه ای ابهام آمیز بود که بیشتر به شایعات دامن می زد. وزارت جهاد گفته بود شایعات بر اساس انتصاب یک فرد امین و مورد اعتماد وزیر به عنوان مدیرکل حراست این وزاتخانه است. بعدها معلوم شد که فرد مورد اعتماد وزیر کسی نیست جز محمد علی نصیری یکی از برادرزن های وزیر که سکان سازمان حراست وزارت جهاد را به عهده گرفته بود.

حراست وزارت جهاد از این حیث اهمیت دارد که به باور خیلی از کارشناسان برغم آنچه که در رسانه ها درباره مافیا مطرح می شود، اصل مافیا در حوزه غذاست. این غذا و امنیت غذایی است که واجد اهمیت بسیار بالایی است و دولت های دنیا تمام تلاششان بر این است که امنیت این حوزه را هر طور شده حفظ کنند. در ایران نیز همواره درباره فعالان صنعت غذا، وارد کنندگان، صادر کنندگان و تامین کنندگان غذای مردم حرف و حدیث های جدی بوده است. از اینرو به نظر می رسد مدیرکل حراست این وزارتخانه باید یک فرد مسلط به این حوزه باشد که این طور نشد.

یکی از اتفاقات عجیبی که خیلی ها را در سال گذشتته به شوک فرو برد کاهش ذخایر استراتژیک کشور در سال ۱۴۰۰ بود که می توانست کشور را وارد یک بحران جدی کند، اما وزیر و حراست کلش متوجه اشتباه بودن گزارش ها نشده بودند و ما در ابتدای سال شاهد کاهش محسوس ذخایر استراتژیک نهاده های دامی در کشور بودیم، به گونه ای که بسیاری از دامداران و مرغدران دچار زیان شدید شدند، گوشت مرغ، گوسفند و گوساله شدیدا گران شد و اعتراض های زیادی از سوی دامداران در سطح کشور مشاهده شد.

گزارش ها درباره تخلفات در حوزه نهاده های دامی بسیار وحشتناک تر از چیزی است که می شود تصور کرد. سال ۱۴۰۰ از ۶/۱۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی، مبلغ ۷/۷ میلیارد دلار برای خوراک دام و طیور اختصاص پیدا کرد که با احتساب قیمت جهانی ۳۸۰ دلار باید ۲۰ میلیون تن نهاده وارد کشور شده باشد. این در حالی است که حداکثر نیاز کشور در این حوزه حدود ۱۰ میلیون تن بوده است. پس یا ۱۰ میلیون تن نهاده اضافه وارد کشور و توزیع شده که معلوم نیست به چه کسانی تعلق گرفته؟! یا ماجرای دیگری وجود دارد. به هر روی صحبت از یک رانت حدودا ۴ میلیارد دلاری است.

رانت حدودا ۴ میلیارد دلاری در اوج فشارهای اقتصادی به کشور و تحریم های خارجی خود به تنهایی یک رسوایی بزرگ است که باید نهادهای ناظر بررسی کنند آیا عامدانه بوده یا ناشی از ناکارآمدی و ضعف مدیریتی؟
اما ماجرا زمانی پیچیده تر می شود که برخی انتصاب ها و اصرارهای عجیب را در وزارت جهاد کشاورزی مشاهده می کنیم. از جمله اصرار برخی افراد در وزارتخانه برای انتصاب آقایان افسردیر و حیدری در اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی است.

در حالی که پیشتر و با نامه سازمان بازرسی کل کشور این افراد متخلف شناخته شده بودند و پرونده های قطوری برایشان در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده بود که شاید به زودی به جزئیات این تخلفات و پرونده ها اشاره کنیم، درست در نقطه اوج سود دهی هیات مدیره تعاونی روستایی، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره کنار گذاشته می شوند و همان افرادی که برایشان پرونده های قطور تشکیل شده بود روی کار می آیند!

این در حالی است که مطابق اساسانامه با درخواست یک پنجم اعضای اتحادیه تعاونی های روستایی یعنی ۶ عضو باید مجمع عمومی فوق العاده برگزار شود که این مجمع با وجود درخواست کتبی ۱۴ عضو و اصرارشان برای تشکیل مجمع عمومی برگزار نمی شود.

همین یک قلم یعنی برگزار نکردن مجمع عمومی فوق العاده اتحادیه های تعاونی های روستایی و کشاورزی ایران توسط وزارت جهاد کشاورزی و مقاومت در برابر اجرای قانون خود نشان دهنده اراده هایی برای اصلاح نشدن رویه ها به نفع کشاورزان و دامداران و روستائیان است.

اکنون اما همچنان این پرسش محل اختلاف است میان کارشناسان که ساداتی نژاد و تیمش تعمدا این وضعیت را در وزارت جهاد به وجود آورده اند یا ناشی از ناکارآمدی و ناتوانی این تیم است. هر چه که باشد سوال اساسی تر این است که آیا سید ابراهیم رئیسی که با وعده مقابله با فساد و اصلاح وضعیت موجود پا به دولت گذاشته چه واکنشی نسبت به اتفاقات و رویدادهای وزارت جهاد خواهد داشت؟

بیشتر بخوانید:
تذکر کتبی ۲۴ نماینده به رئیسی: با توجه به افزایش ۵۰ درصدی شکایت از رسانه‌ها در سه ماه اخیر، شکایات خود را پس بگیرید/ ادامه این رویه، سرمایه اجتماعی دولت را کاهش می‌دهد
رئیسی: امروز ایران از هر زمانی قوی‌تر است؛ توان آمریکایی‌ها را نیز از هر زمانی ضعیف‌تر می‌دانیم

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.