فرزندان تا چه زمانی تحت پوشش بیمه والدین هستند؟
12 مهر 1401 - 21:37
بازدید 75
3
مدیرکل تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: اشتغال به تحصیل دانشگاهی و یا از کار افتادگی نیازمند، دو شرطی است که فرزندان ذکور با دارا بودن یکی از آن‌ها می‌توانند پس از سن ۱۹ سالگی نیز تحت تکفل والدین خود باشند.
منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: عبدالله مختاری درخصوص نحوه بیمه فرزندان پسر و دختر، اظهار کرد: براساس بند سه ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده شرط سنی برای فرزندان پسر ۱۹ سالگی است که این شرط سنی از تاریخ هفت اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ از ۱۸ به ۱۹ سالگی تغییر پیدا کرد بنابراین فرزندان ذکور تا ۱۹ سال تمام تحت تکفل والدین هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری افزود: اشتغال به تحصیل دانشگاهی و یا از کار افتادگی نیازمند، دو شرطی است که فرزندان ذکور با دارا بودن یکی از آن‌ها می‌توانند پس از سن ۱۹ سالگی نیز تحت تکفل والدین خود باشند.

وی ادامه داد: فرزندان ذکور پس از رسیدن به سن ۱۹ سالگی می‌توانند برای داشتن بیمه اقدام کنند و بیمه‌پرداز شوند چراکه سازمان تامین اجتماعی بیمه‌های متنوعی برای این افراد در نظر گرفته است برای مثال بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری و بیمه دانشجویان از جمله این موارد هستند.

مختاری عنوان کرد: سازمان تامین اجتماعی برای افرادی که به بازار کار ورود پیدا می‌کنند بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد را در نظر گرفته است که افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند از این بیمه استفاده کنند البته به شرط داشتن گواهی رشد افراد ۱۵ تا ۱۸ سال نیز می‌توانند تحت پوشش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار بگیرند.

مدیرکل تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد سه نوع حق بیمه درنظر گرفته شده است که شامل نرخ حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد حداقل دستمزد هستند و افراد تحت پوشش این بیمه می‌توانند با توجه به حداقل دستمزد تا هفت برابر این میزان بیمه موردنظر خود را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: نرخ ۱۲ درصد در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد شامل خدماتی همچون بازنشستگی و فوت پس از بازنشستگی می‌شود نرخ ۱۴ درصد خدمات بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی را به فرد بیمه‎‌شده ارائه می‌کند، در نرخ ۱۸ درصد نیز خدمات بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی به شخص ارائه می‌شود بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد می توانند با پرداخت سرانه درمان معادل ۹۲۰۰۰ تومان به ازای هر نفر  از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی نیز بهره‌مند شوند.

مختاری یادآور شد: در ماه‌های ۳۰ روزه از سال افرادی که تحت پوشش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار دارند و نرخ ۱۲ درصد را انتخاب کرده‌اند باید مبلغ تقریبی ۵۰۰ هزار تومان را به عنوان حق بیمه پرداخت کنند همچنین میزان حق بیمه در نرخ ۱۴ درصد حدود ۵۸۵ هزار تومان و در نرخ ۱۸ درصد نیز حدود ۷۵۲ هزار تومان است البته این مبالغ براساس حداقل میزان دستمزد درنظر گرفته شده است و به میزان افزایش دستمزد مبلغ حق بیمه نیز افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: درصورتی که فرزند ذکور پس از رسیدن به سن ۱۹ سالگی به خدمت سربازی اعزام شود مشمول صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح قرار می‌گیرد و از شمول صندوق بیمه‌ای دیگری خارج می‌شود.

وی درخصوص بیمه دانشجویان توضیح داد: در این بیمه نیز نرخ‌های بیان شده در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد وجود دارد اما با این تفاوت که در بیمه دانشجویان فرد می‌تواند همچنان تحت تکفل پدر قرار بگیرد و از خدمات درمانی او استفاده کند اما تا زمانی که دانشجو است بیمه دانشجویی نیز پرداخت کند و  سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

مختاری افزود: بیمه اختیاری منوط به این است که فرد حتما یک ماه سابقه بیمه داشته باشد و یا دارای کارت پایان خدمت باشد، نرخ حق بیمه نیز ۲۷ درصد حداقل دستمزد است البته به این دلیل که در بیمه اختیاری مبلغ حق بیمه حداقل حدود یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان است و تقریبا رقم بالایی محسوب می‌شود مورد استقبال خوبی قرار نگرفته است.

مدیرکل تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: فرزندان اناث تا زمانی که فاقد شغل و شوهر باشند تحت تکفل پدر یا مادر قرار دارند و می‌توانند از خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند البته بیمه‌های بسیاری مانند بیمه دانشجویان، اختیاری، قالیبافی و… برای بانوان نیز وجود دارد که این افراد بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از طرح‌های بسیار خوبی که توسط سازمان تامین اجتماعی اجرا شد بیمه زنان خانه‌دار است، عنوان کرد: این بیمه نیز با نرخ‌های ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد ذکر شده وجود دارد و افراد تحت پوشش می‌توانند با توجه به توان پرداختی حق بیمه خود هریک از این نرخ‌ها را انتخاب کنند./ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.