کمبود آنتی بیوتیک در کردستان تکذیب شد
01 آبان 1401 - 16:15
بازدید 128
5
مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر کمبودی در زمینه داروهای آنتی بیوتیک خوراکی بزرگسالان در استان نداریم.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: ابراهیم ابراهیمی با بیان اینکه تاکنون پیش نیامده که دارویی در استان نایاب شود، اضافه کرد: هیچ بحثی در زمینه نبود دارو مطرح نیست، هرچند در جاهایی بر اساس تخصص و نوع عفونت های مختلف، مشابهات دارویی وجود دارد و با نظر پزشک معالج می توان داروی دیگری در اختیار بیمار قرار داد.

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه کمبود آنتی بیوتیک کودکان در برخی داروخانه ها مختص استان کردستان نیست و مساله سراسری است گفت: در حال حاضر توزیع این دارو به صورت محدود در داروخانه ها و مراکز دارویی انجم می شود.

وی ادامه داد: یکی از مسایل استان بحث مصرف خودسرانه و بی رویه دارو به ویژه آنتی بیوتیک است که منجر به ایجاد مقاومت های میکروبی و پیامدهای دیگر در بیمار می شود.

برخی رسانه ها و سایت ها بدون بررسی این موضوع پیشتر اعلام کرده بودند که داروخانه های استان با کمبود جدی آنتی بیوتیک بزرگسالان مواجه هستند که بر این اساس این موضوع تکذیب می شود.

ابراهیمی در مورد افزایش قیمت این نوع داروها نیز افزود: با وجود مقاومت سازمان غذا و دارو در برابر افزایش قیمت‌ها اما این نهاد بالاخره به ناچار به آن تن داد و با مطرح شدن طرح دارویار هرچند افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی دارو را شاهد بودیم ولی قرار بر این شد تا این افزایش هزینه از جیب بیمار پرداخت نشود و یارانه به دارو اختصاص یافت تا از طریق سازمان های بیمه گر به عرضه کنندگان دارو پرداخت شود.

وی تاکید کرد: در طرح دارویاری به صراحت قید شده که اگر بیماری به پزشک مراجعه کند و نسخه به دست دارو را تحویل گیرد، مشمول افزایش قیمت دارو نمی شود.

به گفته ابراهیمی در وبیناری که هفته قبل برگزار و طی آن بحث قیمتها مطرح شد تصویب شده است که افزایش قیمت آنتی بیوتیک‌ها اعمال و این افزایش از طریق سازمان های بیمه گر تامین شود.

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: وزرات بهداشت قول داده که کمبودها که سالانه بصورت مقطعی اتفاق می افتد بزودی رفع شود و با افزایش هزینه دوم که طی چند روز آینده اتفاق می افتد، آنتی بیوتیک کودکان در داروخانه ها توزیع شود.

ابراهیمی در مورد سرم های نمکی هم گفت که در بیمارستان ها از این نظر مقداری کمبود بود ولی با این وجود هیچ مشکل حادی پیش نیامد و سازمان غذا و دارو اقدام به واردات سرم کرد و کم کم وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۳ شرکت دارویی استان را تحت پوشش قرار داده است، افزود: سهمیه ۳۰ هزار عددی سرم از امروز وارد شرکت و از فردا در بین داروخانه ها و با اولویت بیمارستان‌ها توزیع می شود.

۲۰۲ داروخانه در کردستان فعالیت دارد و سهم این استان از توزیع داروی کشور(بنا بر تعداد جمعیت) ۲ درصد است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.