سیب‌زمینی چهارمحال و بختیاری پایین‌ترین حد نیترات را دارد
03 آبان 1401 - 23:12
بازدید 92
3
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به انجام مطالعات انجام شده از مزارع کشت سیب‌زمینی و این محصول برداشت شده ، گفت: پایین‌ترین سطح نیترات سیب‌زمینی متعلق به محصول کشت شده در استان است.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: سیروس بیک‌بکان افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا چهار ماهه اول سالجاری ۴۱ نمونه سیب‌زمینی از مزارع چهارمحال و بختیاری از سوی کارشناسان موسسه خاک و آب و محققان مرکز تحقیقات نمونه‌برداری شد تا براساس استاندارد بین‌المللی باقیمانده نیترات در سیب‌زمینی استان ارزیابی شود.

وی اظهار داشت: براساس نتایج این آزمایش‌ها، غلظت نیترات در ۱۰۰درصد نمونه دریافتی پایین‌تر از از حد مجاز استاندارد ملی ایران است و باقیمانده نیترات در همه نمونه‌ها با اختلاف قابل توجهی کمتر از حد مجاز است.

بیک‌بکان افزود: در سالجاری سیب‌زمینی در سطح پنج‌هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شد و پیش‌بینی می‌شود ۲۲۰ هزار تن سیب‌زمینی از ارقام اگریا، بورن، بانبا، جلی، ساتقه، آگریا، مارفونا و میلوا در استان برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت:با  توجه به پایین بودن ترکیبات مضر سیب زمینی تولیدی استان از جمله نیترات و سولانین نسبت به سایر استان‌ها، ارزش سلامت این محصول را افزایش داده است.

هم‌اکنون ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه ۱.۵میلیون تن انواع محصولات در استان در حوزه کشاورزی فعال است.

نیترات در گیاهان به طور طبیعی در ساقه، و برگ ذخیره می‌شود و در صورتی که کود نیترات در زمان مناسب استفاده شود نیترات در میوه گیاه تجمع می‌کند و گیاهانی مانند سیب زمینی، بادمجان، گوجه، گندم، هویج، کاهو و انواع کلم نیترات بیشتری را در خود ذخیره می‌کنند.

عواملی مانند محیط، دوره نوری، حرارت، شدت نور، مقدار آب محیط و مقدار آب محیط، مقدار و نوع کود مصرفی بر میزان تجمع نیترات در گیاهان اثرگذار است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.