سنگین وزن‌های پشت میزنشین؛ دستاورد بی‌توجهی به ورزش کارمندان
13 آبان 1401 - 11:30
بازدید 74
2
سرمایه انسانی امروزه یکی از مولفه های اساسی در افزایش بهره وری و پیشبرد اهداف سازمانی محسوب می شود که توجه به امر ورزش و سلامتی جسم و روح در تحقق این مهم کمک کند اگر چه به نظر می رسد در استان همدان این مقوله مورد غفلت قرار گرفته است.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: کارکنان دستگاه های اجرایی به عنوان سرمایه‌های انسانی متخصص و توانمند، برای ارتقا راندمان کاری و خدمات کیفی تر به سایر شهروندان، نیاز به سلامت جسم و روح دارند لذا بی‌توجهی به تندرستی و توان روحی و جسمی کارمندان همتراز با مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنها، ضربه جبران ناپذیری به زندگی فردی و اجتماعی آنان وارد می کند.

کارکنان اغلب با ارباب رجوع سروکار دارند و باید با خلقی نیکو و شایسته رضایت آن‌ها را به دست آورند و بر این اساس ضرورت توجه به فعالیت‌های بدنی از جمله “نرمش و ورزش” در این قشر از جامعه بسیار حایز اهمیت است.

از این رو برخورداری از جسم سالم، آرامش روحی، افزایش اعتماد به نفس و مشارکت بیشتر در خدمت به مردم از مهمترین مزایای توجه به ورزش کارمندان در دستگاه های اجرایی است.

سنگین وزن‌های پشت میزنشین

امروزه پیشرفت‌های تکنولوژی و اتوماسیون شدن سیستم‌های اداری گرچه موجب سرعت بخشیدن به کارها و تکریم ارباب رجوع شده اما از سوی دیگر این پشت میز نشستن‌های طولانی مدت منجر به اضافه وزن و چاقی میان کارمندان و حتی مدیران شده است که این روند در سالیان متمادی خطرات جبران ناپذیری دارد.

ساعت‌ها تکیه زدن به صندلی‌ و نگاه کردن به رایانه و سایر تجهیزات الکترونیکی و فنی باعث شده تا محیط کار برای کاربران به فضایی بی‌تحرک و ایستا تبدیل شود و همین مساله علاوه بر توقف فعالیت بدنی و بازتوانی بدن در حین کار، از لحاظ روحی و روانی نیز مسیر سلامت کارمندان را به مخاطره می‌اندازد.

بیماری هایی نظیر دردهای کمر، دیسک، سیاتیک و دردهای عضلانی و مهمتر از آن چاقی بی‌رویه از عوارض ناشی از بی‌تحرکی و نشستن مداوم روی صندلی است که ادامه این روند به ‌تدریج تغییرات نامناسبی را در وضعیت قامت و تناسب افراد ایجاد می‌کند.

به گفته متخصصان علوم ورزشی؛ نشستن‌های طولانی مدت، بیماری قلبی، دیابت و برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و این دسته از افراد همانقدر که نگران میزان قند مواد غذایی و یا چربی خود هستند، باید نگران کم تحرکی و نشستن‌های طولانی مدت باشند و برای رهایی از این مشکلات مدت زمان کمتری را به نشستن اختصاص دهند و حداقل ۲۰ دقیقه در روز پیاده روی سریع یا فعالیت بدنی داشته باشند.

به طور کلی کم تحرکی می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها باشد چراکه بدن اشخاص کم تحرک بسیار ضعیف و آسیب پذیر است بنابراین زمینه بسیار مناسبی برای رسوب چربی و مواد زاید خواهد بود.

 ورزش کارمندان را جدی بگیرید

قطع به یقین یکی از روش‌های مهم برای کنترل وزن کارمندان بخش‌های دولتی و خصوصی و جلوگیری از افزایش بی‌رویه وزن آن‌ها می‌تواند انجام فعالیت‌های ورزشی در ادارات باشد.

اگر مدیران اجرایی دقایقی از ساعات اولیه صبح را به ورزش کارمندان اختصاص دهند علاوه بر تزریق نشاط و شادابی به محیط کار، در برخورد مناسب کارکنان با ارباب رجوع نیز تاثیر مستقیم دارد.

با توجه به اینکه بیشتر ادارات، ساعاتی را به برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اختصاص می‌دهند چرا برنامه‌های ورزشی به خصوص در ساعات اولیه صبح باید مورد کم توجهی مدیران قرار گیرد.

آنچه امروزه نیاز اصلی توسعه ورزش در بین کارکنان و کارمندان دستگاه‌های اجرایی است، به تصویب رساندن فعالیت ورزشی به عنوان یک برنامه روزانه در راستای سلامت گردشگران سیستم اداری و اجرایی کشور است.

رقابت ورزش کارمندان همدان فقط در ۶ رشته

بر اساس آخرین آمارهای موجود بیش از ۵۰ هزار کارمند در دستگاه‌های اجرایی استان همدان با ردیف‌های شغلی مختلف فعالیت دارند که با این وجود برنامه منسجمی از سوی ادارات در توسعه ورزش همگانی شکل نگرفته و حتی در برخی نهادهای دولتی بودجه‌ای برای ورزش اختصاص نیافته است.

با گذشت سال‌ها هنوز برنامه منسجمی برای توسعه ورزش کارکنان دولت اجرایی نشده و به چند برنامه جزیی بسنده شده‌ است حتی زمزمه‌های سه شنبه‌های بدون خودرو که قرار بود به تصویب برسد نیز نتیجه بخش نبود تا پشت میز نشین‌ها همچنان به این رویه ادامه بدهند.

این در حالی است که تیرماه سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد مشترک سازمان‌های امور اداری و استخدامی کشور، تربیت بدنی و برنامه و بودجه آیین‌نامه چگونگی توسعه و تعمیم ورزش کارمندان دولت به تصویب رسید.

در روزهای اخیر نیز نشست برگزاری مسابقات ورزشی کارمندان استان همدان را شاهد بودیم که نکته جالب آن اجرای این رقابت‌ها فقط در ۶ رشته است و جالب‌تر اینکه این مسابقات قرار است با شعار «کارمند تندرست، خدمت بهتر» برگزار شود.

سال‌های قبل استقبال چندانی از این رویداد ورزشی نشد که دلایلی از جمله مخالفت با تامین هزینه ورودی مسابقات از سوی مدیر مربوطه، نبود ورزشکار فعال، عدم صدور مرخصی و سایر موارد عنوان شد.

امسال نیز با این وضعیت بعید به نظر می‌رسد که استقبال خوبی از مسابقات شود مگر اینکه مدیریت ارشد استان تدابیر ضروری را اتخاذ کند.

مسابقات ویژه کارکنان دولت امسال در ۶ رشته آقایان شامل شنا، مینی فوتبال، والیبال، تنیس روی میز، آمادگی جسمانی، دارت و ۶ رشته بانوان در رشته‌های شنا، والیبال، تنیس روی میز، آمادگی جسمانی، داژبال و دارت برگزار می‌شود.

اگرچه شرایط برگزاری مسابقات ورزشی برای کارکنان از استانداردهای لازم برخوردار نیست و می‌شود برنامه ریزی بهتری در این رابطه داشت اما همین وضعیت هم بارقه‌های امید را برای فعالیت بیشتر کارمندان فراهم می‌کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.