سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در سایت جهانی بیستون کرمانشاه
19 دی 1401 - 10:29
بازدید 89
3
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان، ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در سایت جهانی بیستون در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: «محمدرضا سهیلی» اظهار کرد: در این راستا یک تفاهم نامه با بخش خصوصی منعقد شده است که در حال تدوین ریز قرارداد بوده و پیش بینی می شود عملیات اجرایی این طرح در دهه فجر و یا اواخر امسال به طور رسمی آغاز شود.

وی افزود: در این طرح گردشگری جامع فاز نمایشگاهی، خدمات رفاهی، خدمات متنوع ورزشی، اقامتی ، نورپرداری با استفاده از فناوری های نوین، پارکینگ، فراهم ساختن بازدید از کتیبه، ساماندهی راه های دسترسی، گلخانه، توریسم کشاورزی و نمایشگاه صنایع دستی پیش بینی شده است که اجرا و بهره برداری کامل از این امکانات قادر خواهد بود صنعت گردشکری این منطقه را متحول سازد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه یادآور شد: تحول در بخش گردشگری استان با سرمایه‌گذاری در تأسیسات گردشگری محقق می‌شود و این اداره کل از هر فرصتی برای حمایت از سرمایه‌گذاران و حضور آنها استفاده خواهد کرد.

سهیلی اضافه کرد: هم اینک به طور متوسط سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر گردشگر از این سایت جهانی بازدید می کنند که در صورت سرمایه گذاری در ایجاد امکانات جدید برای آن این تعداد به حدود سه برابر خواهد رسید.

بیستون در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه از مناطق کهن ایران محسوب می شود که آثار تاریخی به جا مانده از این منطقه امروز یکی از مناطق دیدنی و گردشگری کشور محسوب می شود که در ۲۲ تیر ماه سال ۱۳۸۵ به شماره ثبت ۱۲۲۲ در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

در عرصه محوطه تاریخی، فرهنگی و طبیعی بیستون ۲۸ اثر ثبت شده ملی وجود دارد و تاکنون در حریم آن نیز بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده که از این تعداد ۸۸ اثر آن در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و پایگاه پژوهشی میراث جهانی بیستون نیز در سال ۱۳۷۹ تاسیس شده است.

آن گونه که از شواهد و مدارک باستان شناسی برمی آید انسان ها، اولین بار در دوره پارینه سنگی میانی در غارها و پناهگاه های صخره ای دشت بیستون ساکن شدند که غارهای شکارچیان، مَرتاریک، مَردودر، مَرآفتاب، مَرخِر و پناهگاه های صخره ای چرخِلان و زرده بیوچِک شواهدی بر این مدعا هستند.

وجود تپه ها و آثار فراوان موجود در دشت بیستون نشان می دهد که این منطقه در پیش از تاریخ از مهمترین مناطق سکونتی منطقه زاگرس و به طور کلی ایران بوده است.

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی، ۲ هزار و ۲۰۰ اثر به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی، ۲ اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.