بی تدبیری مسئولان داد دامداران و صادر کنندگان دام در آبدانان را در آورد
20 دی 1401 - 10:41
بازدید 136
4
از چند وقت پیش و بر اساس مصوبه هیات دولت و نیز پیگیری اعضای کمیسیون کشاورزی در سفر به استان ایلام صادرات دام مازاد و سبک این استان به منظور حمایت از دامداران آزاد و پرونده های مجوز برای صادر کنندگان تشکیل و طی فرایندی صادرات دام مازاد استان انجام گرفت.
نویسنده : بهروز مردانی
پ
پ

به گزارش گفتمان: از چند وقت پیش و بر اساس مصوبه هیات دولت و نیز پیگیری اعضای کمیسیون کشاورزی در سفر به استان ایلام صادرات دام مازاد و سبک این استان به منظور حمایت از دامداران آزاد و پرونده های مجوز برای صادر کنندگان تشکیل و طی فرایندی صادرات دام مازاد استان انجام گرفت.

فرایندی که طی آن دام زنده به مدت یک ماه قرنطینه و پلاک کوبی شده سپس با مجوز وزارت جهاد کشاورزی از طریق مبادی قانونی صادر می گردد.

این روند نیز در در شهرستان آبدانان به عنوان قطب دامپروری استان شکل و تعدادی از صادر کنندگان با هماهنگی دستگاههای مربوطه مجوزهای لازم جهت صادرات دام کسب نمودند .

اکنون که بنا به دلایلی صادرات دام متوقف و انجام نمی گیرد بخش عمده ای از دام‌های این شهرستان که مراحل قرنطینه را سپری و موعد صادراتشان فرا رسیده پشت تصمیمات غیر کارشناسی مسئولان جهاد کشاورزی معطل و دامداران را متضرر و صدای آنها را در آورده است.

به گفته یکی از این دامداران صادر کننده بیش از شش هزار راس دام سبک شهرستان از تعداد قریب به ۱۸ دامدار صادر کننده مراحل قرنطینه را گذرانده و در انتظار صادرات هستند که اینک با پاسخ منفی مسئولان مواجه و بلاتکلیف مانده اند.

این دامدار به نمایندگی از صادر کنندگان در گفتگو با خبرنگار ما می گوید بر اساس دستور العمل وزارت جهاد کشاورزی اقدام به خرید دام، پلاک کوبی و قرنطینه به مدت یک ماه نمودیم که پس از طی این مراحل اینک که موعد صادر آنها فرارسیده متولیان جهاد کشاورزی شهرستان به بهانه های واهی از صدور مجوز خود داری و کسی پاسخگو و مسئولیت خسران ما را پذیرا نمی باشد.

وی با ابراز گلایه از سرگردانی و پاس دادن به این اداره و آن ارگان این سوال مطرح می کند که اگر بنا را بر تنظیم بازار بوده چرا مسئولان بدون توجه به افزایش قیمت دام و پیش بینی چنین شرایطی این تعداد دام ما را در نوبت صادر قرار که اینک فقط شاهد متضرر شدن دامدار باشند .

او ادامه می‌دهد از آنجا که این کار با نظارت خود جهاد کشاورزی بوده و هزینه های و موجب فراهم آوردن هزینه های سرسام آور برای صادر کننده شده است لذا چاره ای نیست جز اینکه دولت جهت جبران این خسارات دام ما را به قیمت مناسب خریده تا بخشی از ضررهای متحمله را جبران نماید.

در گفتگو با مدیرکل جهاد کشاورزی استان در این خصوص می گوید بر اساس مصوبه وزارت کشور قریب بر ۲۴ هزار راس دام سبک استان به کشورهای مجاور صادرات داشتیم که به علت افزایش قیمت گوشت روند صادرات متوقف و دام تعدادی از صادر کنندگان که در مرحله قرنطینه بوده اند باقی مانده است.

آذرنوش عموزاده با اشاره به تعداد ۱۷ نفر از صادر کنندگان در آبدانان اظهار میدارد با توجه به پیش بینی روند توقف صادرات این موضوع را به آنها اطلاع و متذکر شده که تضمینی برای صدور دام وجود نخواهد داشت.

وی خاطرنشان می کند این مشکل کشوری بوده و با پیگیریهای متعدد دنبال راهی هستیم تا در صورت مهیا شدن صادرات این تعداد دام صادر تا صادر کنندگان متضرر نشوند.

بیشتر بخوانید:
خریداری ۱۹۰۰ راس دام در سطح شهرستان آبدانان
بیکاری در آبدانان ۱۴ درصد!!!؟؟؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.