مدیریت در پس پرده تناقض، ریا و تزویر
08 بهمن 1401 - 10:43
بازدید 84
2
اصولا" این گونه مراسمات و تجمعات مذهبی باید محلی برای وحدت آفرینی و نزدیکی قلوب مسلمین به هم باشد نه اینکه با برخی رفتارها،باعث تفرقه و دوری افراد از هم بشود.نمونه بارز این تفرقه و دو دستگی را می توان در این اداره کل و به لطف مدیریت پر از ضعف مدیر آن دید.
پ
پ

گفتمان: در مذمت و نکوهش ریا و تزویر احادیث و روایات فراوان ذکر شده که به چند نمونه آن می توان اشاره کرد از جمله؛پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:(إن الله لا یقبل عملا فیه‏ مثقال‏ ذره من ریاء) خداوند عملى را که در آن به وزن ذرّه اى ریا باشد نمى پذیرد.امام علی (ع) می فرمایند:(اِعلَمُوا أنَّ یَسِیرَ الریاءِشِرکٌ) بدانید که اندکى ریا هم ، شرک است .

از جمله افرادی که متاسفانه بیشتر در دام ریا قرار می گیرند مدیران و صاحب منصبان سست بنیه از نظر تقوا و ضعیف النفس هستند که با روشهای مختلف از جمله توسل به مقدسات و موازین دینی و مذهبی، بر ناکارامدی وضعف مدیریتی خود سرپوش گذاشته و به نوعی دین و مذهب را سپر مطامع دنیوی خود قرار می دهند.

.پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) دراین باره می فرمایند «وَیلُ لِلَذین یَجتَنِبونَ الدُنیا بِالدین» وای بر کسانی که دین را وسیله کسب دنیا می کنند.

هدف از نگارش این وجیزه اشاره به برگزاری مراسم زیارت عاشورا در یکی از ادارات کل استان در روز های شنبه می باشد،که البته در ابتدا باید گفت که نفس برگزاری چنین مراسمی به خودی خود امری پسندیده بوده و مطابق احادیث و روایات و سخن بزرگان دین اسلام خواندن زیارت عاشورا در ایام هفته سفارش شده و چه چیز بهتر از اینکه پیروان مکتب عاشورا هر روز خود را با نام عزیز زهرا (س) شروع کنند.

اما شکل و سیاق برگزاری این گونه مراسمات و اهداف و اغراض پشت پرده آن، نه تنها به نوعی سبک شمردن شعائر دینی بشمار رفته بلکه ازبارمعنوی آن نیزمی کاهد.

اصولا” این گونه مراسمات و تجمعات مذهبی باید محلی برای وحدت آفرینی و نزدیکی قلوب مسلمین به هم باشد نه اینکه با برخی رفتارها،باعث تفرقه و دوری افراد از هم بشود.نمونه بارز این تفرقه و دو دستگی را می توان در این اداره کل و به لطف مدیریت پر از ضعف مدیر آن دید.

جایی که بواسطه همین مدیریت ساکن و بی ارتباط با بدنه کارمندان چه در ستاد استان و چه در ادارات شهرستانها،موجی از نفرت،تفرقه و انفعال در بین کارکنان ایجاد کرده که شاید سالها باید بگذرد تا این وضع اسفبار به حالت عادی خود برگردد.

مدیری که باگذشت چندماه از شروع مدیریتش هنوز از برخی ادارات تابعه در شهرستان ها بازدید نداشته اند.هنوز خیلی از همکاران در شهرستان ها موفق به دیدار ایشان نشده اند.

ایشان امور اداره را به دست معاون خود سپرده اند در حالی که خود جناب معاون در انتقالی پر حرف و حدیث از یک دستگاه غیر مرتبط که البته این قصه نیز سر دراز دارد،منتقل شده وهیچ آشنایی با پرسنل و اهداف سازمانی ندارند.

مدیری که کل ایام هفته خود را در اتاق مدیریت محبوس کرده و فقط با مانیتور روبروی خود تصاویر دوربین های مداربسته نصب شده در طبقات اداره را رصد میکند و تنها روزی که میتوان روی گل ایشان را دید همان روز شنبه و زیارت عاشورا و گوش دادن به سخنان پر نقص و نقض ایشان هست.

آیا این شیوه برگزاری مراسمات مذهبی محل اشکال نیست؟!

آیا این سوال که البته سوال اکثریت کارکنان آن اداره کل است که پشت برگزاری این نوع مراسمات آن هم با حضور اندک کارکنان و آن هم فقط باحضور نیروهای حلقه ایشان سوال پر رمز و رازی نیست؟

چطور زمانی که بعضی از کارکنان در ایام محرم، تاسوعا وعاشورا با خلوص نیت و با هزینه شخصی اقدام به برگزاری زیارت عاشورا و مراسم سینه زنی آن هم در یک تایم نیم ساعته می کردند،خود جناب مدیر به بهانه های واهی از جمله ضیق وقت از نحوه برگزاری آن ایراد می گرفتند و به جز یکبار آن هم برای مدت کوتاه ،دیگر حضور پیدا نکردند،اما اکنون زمان برگزاری مراسم بدلیل سخنرانی خود ایشان از یکساعت نیز بیشتر طول می کشد!

قطعا” این دو رویی و تناقض در رفتار و گفتار ایشان که البته یکی از هزاران است! از چشم انسان های آگاه و بیدار دل پنهان نمانده و روزی پرده ها فرو افتاده و چهره ریا و تزویر نمایان خواهد شد و چه زیبا فرموده اند حضرت لسان الغیب :

حالی درونِ پرده بسی فتنه می رود، تا آن زمان که پرده براُفتد چه هاکنند!

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.