دهه فجر و باز طرح هایی که به این دهه نرسیدند
12 بهمن 1401 - 10:53
بازدید 72
4
دهه فجر و هفته دولت دو مناسبتی که هستند که همه ساله در این ایام بیلان کاری حکومت و عملکرد دولتها را با افتتاح و کلنگ زنی از طرح ها و پروژه های مختلف بیان و مردم را از خدمات نظام بهره مند می سازند.
نویسنده : بهروز مردانی
پ
پ

گفتمان، بهروز مردانی: دهه فجر و هفته دولت دو مناسبتی که هستند که همه ساله در این ایام بیلان کاری حکومت و عملکرد دولتها را با افتتاح و کلنگ زنی از طرح ها و پروژه های مختلف بیان و مردم را از خدمات نظام بهره مند می سازند.

اهمیت این دو مناسبت تا بدانجا مهم است که هر طرح مهم و قابل ذکری را که در طول سال آماده بهره برداری است را حتما باید در یکی از روزهای این دو ایام افتتاح نمایند.

باید اشاره کرد که شهرستان محروم و کم برخوردار آبدانان به گواه آمار سالها است که طرحی مهم و پروژه ای قابل اتکا برای افتتاح در این دو مناسبت نداشته و به آسفالت معابر، کلنگ‌زنی مدرسه و افتتاح زمین چمن مصنوعی که در جای خود لازم هستند بسنده کرده است  .

این در حالی است که در این شهرستان پروژه های مختلف و مهمی در حوزه زیرساختی و خدمات تعریف شده که ده ها سال است مردم چشم انتظار بهره برداری از آنها در دهه فجر و یا هفته دولت بوده ولیکن به سرانجامی نرسیده و خبری از افتتاح و بهره مندی از ثمره آنها نیست تا همچنان در پس وعده های دهه فجرها و هفته دولتهای آینده ماندگار باشند.

طرحهایی همچون تونل کبیرکوه، سد ورگر، فرودگاه آبدانان، فاضلاب شهری، درمانگاه تامین اجتماعی و … که هر کدام نقشی اساسی در سرنوشت منطقه و زندگی مردمان این سامان داشته و با بهره برداری از آنها گامی در جهت توسعه و همچنین سنجشی برای عملکرد دولتها می باشد.

این طرحها که ابزاری مهم جهت بهره برداری های سیاسی و انتخاباتی را در طول سالیان گذشته ایفا کرده اند یا در حد کلنگ زنی باقیمانده، یا پیشرفت ناچیزی داشته و یا در مراحل تکمیل به سر می برند تا همچنان نقش کاتالیزور برای این طیفها را داشته باشند.

سد ورگر با هدف تحول در بخش کشاورزی و ایجاد اکوسیستم طبیعی که از حوزه آبریز دینارکوه آبهای سرگردان را جمع آوری می کرد با پیشرفت قریب ۱۵ درصد در کشاکش وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی پاسکاری می شود تا کشاورزان همچنان امیدشان فقط به رحمت الهی باشد. این را اضافه کرد که برداشت از عقبه سد کرخه نیز به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است. 

فرودگاه آبدانان که نقش مدرنیته و توسعه یافتگی آبدانان را یدک می کشید همچنان یا با عدم توجیه یا نبود اعتبار در حد همان فرودگاه نظامی سالیان آغازین انقلاب و حتی متروکه کماکان باقی مانده است.

سیستم فاضلاب که از ضروریات زندگی شهری می باشد چندین مرحله طرح مطالعاتی آن انجام و بایگانی تا اینکه در آغازین روزهای امسال بلاخره کلنگ آن به زمین زده و در همین حد تعریف شده است.

درمانگاه تامین اجتماعی از دیگر طرح های است که نقش بسیار مهمی در رفاه و برخورداری از خدمات بیمه ای مردم دور افتاده آبدانان را می تواند داشته باشد اما علیرغم قول‌های متعدد و آماده بهره برداری ولیکن در گیرودارهای ادارای معطل مانده است.

و بلاخره تونل کبیرکوه قدیمی ترین و مهمترین پروژه شهرستان که سالها پیش می توانست آبدانان را از بن بست جغرافیایی خارج و مانع مهاجرتهای گسترده شود، با اعتبارات قطره چکانی زمان مفید افتتاح را از دست داده و اینک در مراحل پایانی یک روز در میان تعطیل و در انتظار اعتبار به سر می برد.

آری با بهره برداری از هر کدام از این طرح ها و نیز آوردن صنایع ولو خرد می توانستیم واژه محرومیت را از پسوند آبدانان پاک و مردم را از تنگناهای اقتصادی، دغدغه اشتغال و رفاه اجتماعی رهایی داد حال کی این اتفاق بیافتد…؟؟؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.