حساب، حساب دو دوتا چهارتاست/مردم ایلام فقط حق خود را از ذخایر نفت و گازش طلب می کنند
24 بهمن 1401 - 10:34
بازدید 263
8
درخصوص اختلاف دیدگاهی که در خصوص انتقال پرونده مالیاتی پدیدار شده است هم لازم است قانون را فصل الخطاب قرار داده و از کش دادن بیحاصل موضوع در فضای مجازی و رسانه ای پرهیز و با نگاه به امنیت و منافع دو استان به این موضوع ورود شود
نویسنده : علی اصغر اسدی
پ
پ

گفتمان، علی اصغر اسدی: موضوع انتقال دفتر نفت و گاز غرب و مهمتر از آن انتقال پرونده مالیاتی شرکت‌های نفت و گاز به استان ایلام مهمترین حق مطالبه شده مردم استان ایلام است که بر اساس یک حساب دو دو تا چهارتا مطالبه شده که این روزها به یکی از پرچالش ترین مباحث تبدیل شده است .

بدیهی است که آنگونه که آمارها بصورت شفاف مبین آن هستند ،سهم استان ایلام از ذخایر نفت و گاز غرب کشور قابل قیاس با میزان ذخایر دو استان همسایه یعنی لرستان و کرمانشاه نیست

شفاف تر بگوییم که از میزان ۱۳۰هزار بشکه نفت استحصال شده از میادین نفتی سه استان، تنها چیزی نزدیک به ۶هزار بشکه سهم این دو استان بوده و مابقی آن از میادین استان ایلام استخراج و استحصال می شود.

بنابراین ضرورت دارد نمایندگان مردم شریف کرمانشاه با ملحوظ دانستن این واقعیت با حقوق مردم استان روبرو شده و با بیان مسائلی غیر واقع که صرفا مصرف انتخاباتی دارد مراتب رنجش مردم استان و خدشه به وحدت دو استان برادر و هم آیین و فرهنگ را فراهم نیاورند.

مردم استان های کرمانشاه و ایلام در کنار حسن همجواری و وحدت قومی و مذهبی و زبانی ،دارای منافع مشترکی هستند که براساس آن می توان توسعه و رونق هر دو استان را رقم زد.

درخصوص اختلاف دیدگاهی که از موضوع انتقال پرونده مالیاتی نشات گرفته، هم لازم است قانون را فصل الخطاب قرار داده و از کش دادن بیحاصل موضوع در فضای مجازی و رسانه ای پرهیز و با نگاه به امنیت و منافع دو استان به این موضوع ورود شود

آنچه که روشن است و نماینده ایلام نیز بدرستی بدان اشاره داشته اند ،در چنین مواردی قانون تعیین کننده و فصل الخطاب است ،نه کثرت  نمایندگان و نه نفوذ در لایه های قدرت می‌تواند معیاری برای تعیین این حق وحقوق قرار گیرد .

مردم شریف دو استان ایلام و کرمانشاه سالهاست برادرانه و در سایه فرهنگ غنی مشترک و مراودات اجتماعی و قومی بدون از هرگونه تنشی آداب و رسوم همسایگی را به جای می آورند .

برخی مسولین کرمانشاه و نمایندگان مردم شریف این استان باید ضمن لحاظ نمودن این سطح از اشتراکات فرهنگی و قومی در مواضعشان ،سعی کنند نگاه خود را به استان ایلام تغییر داده و هیچگاه گزاره پدر فرزندی را در خصوص حقوق مردم دو استان لحاظ ننمایند.

چرا که این پسر از سال ۵۴ از خانه پدری منفک شده وآن جوان دهه ۵۰ و ۶۰ اکنون خود پدری بزرگ ،مستقل ، صاحب نفوذ و دارای حق تملک و اعمال حق شده است ،ایلام نه صغیر ممیز و غیر ممیزی است که به قیم نیاز داشته باشد و نه جوان غیر رشیدی است که از منظر حقوقی از  توان مدیریت منابع خود عاجز باشد .

جای تعجب دارد در حالیکه این استان سهمی ۹۸درصدی از منابع نفت و گاز  غرب کشور را داراست اما در سایه برخی نگاههای مسموم و فاقد پشتوانه منطقی برخی مسولین وزارت نفت در ادوارگذشته که عموما منبعث از نگاههای قبیله ای بوده است، استان ایلام نتوانسته است از مواهب این حجم از خدمت ذخایرش به صنعت نفت بهره مند شود

درجایی هم  بدلیل استمرار  نگاه پدر فرزندی منسوخ شده از سال ۵۴ ،در مسولین و نمایندگان محترم کرمانشاه و تاثیرگذاری غلط بر مسولین و لابی‌ها لابی نادرست ، این حق بزرگ مردم ایلام نادیده گرفته شده و مانع از بازگشت این حق به سبد مردم ایلام شده اند.

صرفنظر از حرف و حدیث ها وزیان های ناشی از سنگ اندازی چند دهه ای برای استقرار دفتر نفت وگاز در استان ایلام ،اما مقاومت نمایندگان و مسولین کرمانشاه در برابر حق مسلم مردم استان ایلام از مواهب اقتصادی ظرفیت های زیر زمینی آن جای سوال دارد.

هیچ عقل و منطقی نمی تواند پذیرای این مساله باشد که استانی که ذخایرش در خدمت گردش چرخ اقتصاد کشور و استان های همجوارش قرار گرفته و سهم آن از این خدمت بزرگ ،چیزی جز آسیب های زیست محیطی ، تخریب زیر ساخت و بیکاری جوانان تحصیلکرده اش باشد ،اما از سویی نیز شرکت هایی که با نفت و گاز این استان روی پا ایستاده اند، حاضر به پرداخت مالیات آن به استان صاحب ذخایر نباشند !

اینک که قانون مسیری روشن را پیش پای استاندار و نمایندگان ایلام ترسیم نموده تا در چارچوب آن مردم استان از مواهب این ذخایر بهره مند شود ،نماینده مردم شریف کرمانشاه که از قضا عضو هیات رئیسه مجلس قانونگذاری نیز هستند  مسیری بر خلاف قانون در پیش گرفته تا از طریق تهدید و ارعاب وزیر اقتصاد، باردیگر این حق مردم استان را در مسیر تضییع قرار دهند.

پس باید برای رفع این تنازع بی حاصل ،همان قانون و معیارو حساب و کتاب دو دوتا چهارتا مبنای عمل قرار گیرد، سهم مالیات هر استان بر اساس میزان سهم خود از ذخایر نفتی و گازی را به استان خود پرداخت نماید ؛ استان های لرستان و کرمانشاه ۶هزار بشکه نفت روزانه و ایلام ۱۲۵هزار بشکه نفت روزانه !!

مراقبت نماییم که بحث های بیحاصل برای اثبات نمایندگان به مردم ،به منافع دو استان، امنیت آنان و درهم تنیدگی فرهنگی و سنتی‌ دور و درازشان تحت شعاع قرار گیرد !

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.