کمبود معلم و فضای آموزشی در شهر “لیکک” کهگیلویه و بویراحمد
27 بهمن 1401 - 22:21
بازدید 78
6
شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد که از مناطق محروم به شمار می رود در زمینه فضای آموزشی و بانوان معلم با مشکل روبرو است.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: به تازگی امام جمعه شهرستان بهمئی درباره کمبود امکانات سخت افزاری، نرم افزاری و فضای آموزشی در شهرستان بهمئی هشدار داد و تاکید کرد:مسئولان کشوری و به ویژه وزارت آموزش و پرورش لازم است در جهت رفع نیازها و کمبودها اقدامات اساسی انجام دهند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان “بهمئی” در این خصوص گفت: با اینکه در سالجاری ۹ فضای آموزشی ۲ و سه کلاسه در روستاهای این شهرستان ایجاد شده است اما شهر “لِیکَکِ” با کمبود اساسی فضای آموزشی مواجه است به نحوی که ۱۰مدرسه دو شیفت در این شهر داریم.

“مسعود فرحبخش” گفت: با افزایش مهاجرت به شهر “لِیکَکِ” علاوه بر فضای ناکافی آموزشی، معلم زن و مرد در رشته های ریاضی، زبان، علوم تجربی مقاطع متوسطه اول و دوم در شهرستان به شدت کمبود داریم.

فرحبخش حتی به کمبود معلم زن نیز اشاره کرد و گفت: معلمان تخصصی زن در این شهرستان ناکافی هستند و ناگزیر هستیم از ۷۰ معلم مرد در مدارس دخترانه شهر “لیکک” استفاده کنیم.

وی گفت: با افزایش مهاجرت به شهر “لِیکَکِ”، برخی از مهاجران به دلیل عدم توانایی سکونت در شهر، در روستاهای حاشیه شهر “لِیکَکِ” (روستاهای حاشیه شهر لیکک همانند “قلات”، “کِل جمشید” و “کُندیده”، “سیاه شیر”، “سید صفی”، “قبر قیصر”و “گچ بلند”) مستقر می شوند که این روستاها جزو شهر محسوب می شوند و به دلیل جمعیت بالا و نبود مدارس در این روستاهای حاشیه ای، دانش آموزان متوسطه اول و دوم ناگزیر هستند در شهر تحصیل کنند.

وی ادامه داد: در این شهرستان حدود ۲۰ مدرسه ۵۰ ساله وجود دارد که سه باب از آنها در حوزه مرکزی و مابقی در روستاهای اطراف واقع شده است و ۱۰مدرسه کانکسی در روستاهای این شهرستان وجود دارد.

فرحبش توضیح داد: قدمت۲ مدرسه کاردانش دخترانه و پسرانه در خود شهر “لِیکَکِ” بالای ۵۰ سال است و تجهیزات آموزشی آنها قدیمی است و مربوط به یک دهه گذشته است.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان “بهمئی” اضافه کرد: روستاهای شهرستان که بیشترین مشکل را دارند، همانند: “پشت کوه ملاطهماسبی”، “لِیکَفکَنون”، “بَرزیون” که قدمت مدارس این مناطق بالای ۵۰ سال ساخت است اگرچه امکان جایگزین با کانکس وجود دارد و بدلیل جاده نامناسب امکان حمل کانکس به روستاهای یاد شده، وجود ندارد.

فرحبخش به رفع مشکل این شهرستان به خصوص شهر “لیکک اشاره کرد و گفت: باید اولویت توجه معطوف به شهر “لِیکَکِ” باشد و اگر پنج مجتمع آموزشی در سطح شهر “لِیکَکِ” ایجاد شود خیلی از مشکلات آموزشی حل می شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد در توضیح این مشکلات گفت:شهرستان بهمئی از جمله شهرستان های استان می باشد که شرایط سرانه آموزشی بالای ۶ متر مربع برای هر دانش آموز یعنی بالاتر از سرانه متوسط کشوری(۵/۲) دارد.

“سید رضا حسینی نیک” افزود: اگرچه این سرانه در شهر لیکک کمتر و در اکثر روستاها به علت کمتر شدن جمعیت دانش آموزی بیشتر میباشد اما اولویت نوسازی مدارس تکمیل و تجهیز فضای های آموزشی این منطقه است.

حسینی نیک یادآورد شد:مدارسی نظیر: شهدای “مکه”، “رحمت داوری”، “رضوی لیکک” ،حضرت معصومه س و مدرسه ۶کلاسه شهید مظلوم “گچ بلند” در تابستان ۱۴۰۱ساخته ، تکمیل و تحویل شدند.

وی از شروع ساخت مدرسه در برخی از مناطق شهرستان اشاره کرد و گفت: در روستاهای “پاگچی” و “سرلیکک” در شهریور امسال آغاز و در حال تکمیل هستند.

حسینی نیک تاکید کرد: اداره کل نوسازی مدارس تجهیزات آموزشی جهت مهر ۱۴۰۲ و نیازمندیهای شهرستان را بررسی وتامین خواهد شد.

وی که اعتبارات آموزشی را ناچیز شمرد گفت: از خیران و همه توانمندان تقاضای کمک برای تکمیل بیش از ۲۰۰ پروژه در دست اجرای اداره کل نوسازی مدارس در سطح استان را داریم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.