سفری خاطره انگیز به سرزمین آبشارهای ایران
29 اسفند 1401 - 14:05
بازدید 167
2
استان لرستان با آب و هوایی کوهستانی و طبیعتی چهارفصل، دلفریب ترین آبشارهای کشور را در دل خود جای داده است که همزمان با فصل بهار پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور هستند.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: استان لرستان با وسعتی در حدود ۳۰ هزار مترمربع در جنوب غربی کشور، با آب،و هوایی معتدل و طبیعتی چهارفصل و قرار گرفتن در دامان کوه های سترگ زاگرس، یکی از زیباترین استان های غرب ایران محسوب می شود به گونه ای که لقب “پایتخت طبیعت ایران” را به این استان سرشار از جاذبه های طبیعی و تاریخی کم نظیر داده اند.

این استان به واسطه آب و هوایی معتدل و کوهستانی و به برکت زمستان هایی سرد و کوه هایی پوشیده از برف، آبشارهای خروشان و کم نظیری را در دل خود جای داده است که همزمان با فصل تغییر و تحول طبیعت، زیباترین مناظر هستی را در دل طبیعت سبز و پرسخاوت بهار به تجلی می گذارد تا گردشگران این جاذبه های پرشکوه به این باور برسند که لرستان سرزمین جاذبه های گردشگری کم نظیر است.

مطابق آمار کارشناسان، در استان لرستان بیش از ۵۰ آبشار کوچک و بزرگ در دل لرستان جای دارد که اغلب آنها در مسیر رودخانه های این استان قرار دارند که از مهمترین و زیباترین این آبشارها که در فصول گردشگری میزبان گردشگران بسیاری از جای جای کشور هستند می توان به آبشار بیشه، افرینه، گریت، آب سفید، چکان، وارک و نوژیان، تله زنگ، سرکانه، شیرز، وقت و ساعت، کول چپ، تاف(برنجه)، ازنادر، اشاره کرد.

آبشار بیشه دلفریب میزبان گردشگران

آبشار بیشه را می توان به جرات نگین آبشارهای کشور نامید چرا که این آبشار در منطقه ای بسیار زیبا و با طبیعتی دلفریب قرار دارد که چشمان هر گردشگری را مجذوب خود می نماید.

آبشار بیشه با قرار گرفتن در ۶۵ کیلومتر خرم‌آباد –دورود در کنار راه‌آهن تهران- جنوب، حوالی ایستگاه بیشه قرارداد و سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر کشور است.

این آبشار با ارتفاع ۴۸ متر و عرض ۲۰ متر یکی از عریض‌ترین آبشارهای کشور محسوب می شود. در بالای آبشار بیشه چشمه‌های پُر آب متعددی از دل کوه می‌جوشد که در وسط ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهد و به رودخانه سزار می پیوندد.

رودهای خروشانی که از جوشش آبشار جان گرفته اند، طراوتی غیرقابل وصف به درختان سر به فلک کشیده و طبیعت منطقه بخشیده اند که دل هر گردشگری را مجذوب خود می کند.

فاصله آبشار بیشه تا شهرستان دورود که یکی از مسیرهای ارتباطی آن است حدود ۳۰ کیلومتر است و امکان برقراری ارتباط در این مسیر فقط از طریق راه آهن امکانپذیر است و راه ارتباطی آن با خرم آباد از طریق ایستگاه سپید دشت است.

قرارگیری این آبشار در کنار جنگل‌های بلوط، روستای بیشه و ایستگاه راه آهن بیشه منطقه ای دیدنی و خیره کننده را برای گردشگران ایجاد کرده است.

آبشار “آب سفید” عروس آبشارهای ایران

آبشار آب سفید الیگودرز را عروس آبشارهای ایران نامیده اند. این آبشار در جنوب شرقی استان لرستان، در دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخش بشارت ذلقی از شهرستان الیگودرز قرار دارد.

ارتفاع آبشار آب سفید ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصول پرآب حدود ۸ متر است که از داخل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید و به رود رودبار لرستان پیوسته و سپس به دز می‌ریزد که در کنار پوشش جنگلی و گیاهی اطراف آبشار زیبایی خیره کننده ای را به این منطقه بخشیده است.

در وصف آبشار آب سفید الیگودرز گفته شده که آب آن به‌ صورت مخلوط با هوا و در اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید درمی‌آید و به همین دلیل به “آب سفید” معروف است و در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

تنها مسیر دسترسی به این آبشار از روستاهای کاکلستان و قلیان می‌گذرد و آب آن یکی از بهترین و سالم ترین آب‌های معدنی به شمار می‌رود.

در امتداد مسیر دسترسی به آبشار آب سفید، زیارتگاه “مومد حسن” قرار دارد که در میان ساکنان مناطق بختیاری‌نشین از جایگاه و احترام خاصی برخوردار است.

افرینه، پرآب ترین آبشار ایران

آبشار “افرینه” پلدختر را پرآب ترین آبشار ایران لقب داده اند، این آبشار در جوار روستای افرینه در جاده خرم‌آباد – اندیمشک قرار دارد، سرچشمه آبشار افرینه در ۳۸ کیلومتری جنوب خرم‌آباد است، این آبشار عریض و پر آب از تلاقی رودهای چشمک و افرینه تشکیل‌شده و پس از عبور از دره پرپیچ‌وخم چولهول آبشار افرینه را می‌سازد و در فصل بهار پذیرای گردشگران بسیاری است.

“نوژیان” مرتفع ترین آبشار ایران

آبشار نوژیان در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد در بخش پاپی به ارتفاع ۹۵ متر و عرض تاج ۵ متر قرار گرفته است و آب آن از چشمه‌های بالادست آبشار تأمین می‌شود و به یکی از زیباترین مناظر طبیعی لرستان تبدیل‌شده است.

گردشگاه جنگلی نوژیان که در بالای کوه تاف قرار دارد هرساله در فصل بهار و تابستان بسیاری از گردشگران را برای تماشای این آبشار زیبا و جمع‌آوری گیاهان دارویی به این منطقه بکر و بی نظیر گردشگری می کشاند.

“تله زنگ” نیگارای ایران

آبشار تله زنگ در میان رشته‌کوه زاگرس در منطقه سردشت در مسیر راه‌آهن سراسری تهران- جنوب در دره‌ای بین کوه چهل‌ویک و سالن کوه قرار دارد.

آبشار تله زنگ یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران محسوب می شود، بلندای آبشار حدود ۱۰۰ متر و پهنای آن ۴۰ متر است و از آن به نیاگارای ایران یاد می‌شود.

آبشار تله زنگ از درون یک غار بیرون می‌آید و از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود و در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری هم وجود دارد که از آن به آبشار دوم “شوی” هم یاد می‌شود.

این آبشار همواره در فصل بهار گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

“چکان” آبشاری با ارتفاع ۳۰ متر

آبشار چکان با ارتفاع ۳۰ متر و عرض تاج ۴ متر، یکی از آبشارهای زیبای شهرستان الیگودرز است که مشرف بر دره چکان و نزدیکی روستاهای حسین‌آباد و دهقادی قرار گرفته است.

آبشار چکان از درون غاری مشرف‌ به زمین های زراعی منطقه چکان بیرون می‌آید و فوران آن ده‌ها متر طول دارد و پس از بیرون آمدن از تونلی زیبا و ریزش از ارتفاع ۳۰ متری با شیبی متوسط در دشت چکان جاری می‌شود.

اطراف این آبشار و امتداد رودخانه پوشیده از درختان میوه همچون گردو، بلوط و گلابی است و کوه‌های اطراف آبشار زیستگاه پرندگانی همچون بلبل، کبک، کبوتر و انواع حیوانات وحشی مانند خرس، پلنگ، گرگ و گراز است.

آبشار “وارک” تلاقی صخره و سنگ

آبشار وارک در جنوب شرقی شهرستان خرم‌آباد در بخش پاپی و دهستان کشور در کنار روستای دار خاتون و در نزدیکی آبشار نوژیان قرار گرفته است.

آبشاروارک از نوع دو قلو است، سرچشمه این آبشار یک صخره سنگی است که پس از طی حدود ۱۵ متر، از صخره دوم فرومی‌ریزد و آبشار دوم را ایجاد می‌کند.

حداکثر ارتفاع آبشار وارک به ۵۷ متر می‌رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را در بر می‌گیرد و یکی از زیباترین مناظر را در این منطقه به وجود می آورد.

آبشار وارک در دل طبیعتِ جنگلی قرار دارد که مملو از درختان بلوط است و زیبایی بی نظیری به این منطقه بخشیده و پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر استان و کشور است.

فاصله آبشار از سه راهی پلیس راه خرم آباد – بروجرد ۴۰ کیلومتر است و چنانچه از پلیس راه حدود ۱۴ کیلومتر در جاده کمربندی خرم آباد به سمت جنوب بروید، به یک سه راهی خواهید رسید که تابلوی راهنمای آبشار نوژیان در سمت مقابل جاده نصب شده است، که برای رسیدن به آبشار وارک از همین جاده استفاده می‌شود.

 

آبشار “کول چپ” زیستگاه سمندر لرستانی

کمتر از یکصد کیلومتری آزادراه خرم‌آباد ـ پل زال نرسیده به تونل دره “کی” تنگه‌ای زیبا با آبشارهای کوتاه و بلند به‌نام “کول چپ” وجود دارد.

کول چپ نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پلدختر است. این روستا در دهستان جلوگیر قرار دارد.

دره کول چپ با صخره‌های زیبا و بی‌نظیر و آبشار کول چپ کنار غارهای تاریخی از جاذبه‌های این منطقه محسوب می شوند.

بنابر اظهارات برخی کارشناسان، “کول چپ” دره‌ای عمیق و کوهستانی است که به‌علت ریزش کوه به‌وجود آمده است.

در کنار این آبشار، آبشارهای‌ فصلی کوچک و بزرگی وجود دارد که از دیدنی‌های دره کول چپ محسوب می شوند که به‌صورت پلکانی به پایین ریخته و حوضچه‌های مختلفی را به‌وجود می‌آورند.دره و آبشار کول ‌چپ یکی از مهمترین زیستگاه‌های سمندر لرستانی است.

این آبشار به دلیل واقع شدن در مسیر آزادراه پل زال در فصل بهار میزبان گردشگران بسیاری است.

علاوه بر آبشارهای گفته شده، ده ها آبشار زیبا در دل طبیعت سرسبز لرستان جای دارند که در فصل بهار زیبایی های خود را به رخ گردشگران می کشانند. در فصل دل انگیز بهار اگر به استان لرستان سفر کردید، بازدید از آبشارهای رویایی این دیار را از دست ندهید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.