۴۰ محکوم به قصاص در همدان بخشیده شدند
16 فروردین 1402 - 12:00
بازدید 43
3
معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان گفت: ۴۰ محکوم به قصاص نفس در این استان سال گذشته با تلاش های صورت گرفته منجر به عفو و گذشت شدند.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: سید هادی مصطفوی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برخی شهرستان های این استان همچنان فرهنگ های غنی قومی و قبیله ای را حفظ کردند اضافه کرد: در این شهرستان ها با وساطت ریش سفید یک پرونده قتل منجر به گذشت می شود بنابراین می طلبد این خرده فرهنگ ها به عنوان یک ظرفیت از سوی رسانه ترویج شود.

معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان تصریح کرد: ۹۰ درصد قتل ها بدون برنامه ریزی قبلی است و به علت خشم و عصبانیت فرد رخ می دهد.

مصطفوی با بیان اینکه به شهرداری همدان توصیه شد که المانی با مضمون “عصبانیت کلید همه شرارت ها است” در شهر نصب کند افزود: برای پیشگیری از بروز برخی تخلفات از جمله قتل باید بر روی کنترل خشم کار شود همچنین فرهنگ عذر خواهی اشاعه یابد.

معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان اظهار داشت: بسیاری از پرونده های تشکیل شده در مجموعه قضایی برای “رو کم کنی” است در حالیکه مردم باید بدانند که عمر انسان آنقدر طولانی نیست که آن را در راهروها دادگستری صرف کنند.

مصطفوی گفت: تمامی پرونده مطروحه در مجموعه قضایی ابتدا در شورای حل اختلاف بررسی می شود بنابراین شوراهای حل اختلاف اولین نقش را ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه هیات های صلح زیر مجموعه شورای حل اختلاف هستند ادامه داد: اشاعه فرهنگ مصالحه در جامعه اولین اولویت این معاونت با بهره گیری از همه ظرفیت ها به ویژه خبرنگاران است.

معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان ادامه داد: تفاهم نامه ای مشترکی بین دادگستری و اداره کل فرهنگ و ارشاد برای تولید محتوا تنظیم شده که به زودی بین این ۲ مجموعه منعقد می شود.

مصطفوی با تاکید بر اینکه جامعه نیازمند تولید محتوا در حوزه مصالحه است چرا که در این باره ضعف هایی احساس می شود تصریح کرد: برخی مواقع تاثیر کلیپ یک دقیقه ای از صدها منبر و سخنرانی بیشتر است چرا که هر فرد هم اینک دارای یک گوشی تلفن همراه است که به راحتی این کلیپ در اختیار همه قرار می گیرد.

معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان ادامه داد: خبرنگاران و رسانه های جمعی در حذف برخی از فرهنگ های نادرست و ناهنجاری های اجتماعی نقش مهمی داشتند بنابراین با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن برای تقابل با این جبهه با همفکری باید به نقطه نظر مشترک برسیم.

مصطفوی افزود: برقراری ارتباط صمیمی با حوزه رسانه و برگزاری جلسات فصلی با این مجموعه می تواند مجموعه قضایی را در کاهش جمعیت کیفری کمک کند.

وی با بیان اینکه ستاد صبر (صلح، بخشش، رضایت) در همه استان ها از جمله همدان شکل گرفته است اظهار داشت: پویش امام رئوف در حال برگزاری است تا مردم به حرمت امام هشتم از شکایت خود صرفنظر کنند.

معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری همدان ادامه داد: بسیاری از پرونده های متشکله در دادگستری، از جمله جرائم غیر عمد جنبه قضایی ندارند و با وساطت و گذشت می توان پرونده را مختومه کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.