«میل کوره آجرپزی» ملایر ثبت ملی شد
18 فروردین 1402 - 10:02
بازدید 68
5
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: «میل کوره آجرپزی» این شهرستان به عنوان یکی از آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی به ثبت رسید.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان:ابراهیم جلیلی” اظهار کرد: این اثر تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی قرار دارد و هرگونه دخل و تصرف در توسعه، مرمت و بازسازی اثر تنها با تایید و نظارت این نهاد امکان‌پذیر است.

وی افزود: به موجب نهضت تفویض اختیار مراتب ثبت اثر فرهنگی و تاریخی میل کوره آجرپزی، واقع در کمربندی ملایر- بروجرد، میدان نیروی انتظامی، پس از طی تشریفات قانونی لازم در جلسه شورای ثبت آثار غیرمنقول کشور در سوم بهمن سال گذشته به عنوان اثر ارزشمند تاریخی- فرهنگی به تصویب رسید و ابلاغ شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر ادامه داد: دی ماه سال ۱۳۹۹ پرونده ثبت میل کوره آجرپزی ملایر برای شورای ثبت میراث فرهنگی ارسال شد که در نهایت این اثر، به عنوان واجد ارزش ثبت ملی شده و مراتب توسط مدیرکل میراث فرهنگی به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است.

جلیلی بیان کرد: در گذشته در سطح شهرستان ملایر کوره‌های آجرپزی به تعداد زیاد وجود داشته و بخش زیادی از این کوره‌ها، دارای میل‌های آجرپزی بودند و در اصل به عنوان یک هواکش و تهویه عمل می‌کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر بیان کرد: بخش میل یا دودکش کوره، یک سازه آجری استوانه‌ای شکل است که قطر دهانه داخلی این استوانه که محل مکش دود و هدایت آن به سمت بالا، بین هفت تا ۱۵ متر است.

وی با بیان اینکه برای سوخت بیشتر این کوره‌ها در گذشته بیشتر از نفت کوره یا مازوت استفاده می‌شد، گفت: این سوخت از طریق دریچه‌هایی از روی بام این سازه به داخل ریخته می‌شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر یادآور شد: بدنه داخلی سازه به واسطه عایق بودن آن از خشت خام ساخته شده و بدنه داخلی سازه به واسطه حرارت زیاد معمولا به پوسته سختی تبدیل و بدنه بیرون همچنان خشت خام باقی می‌ماند.

؛ میل کوره آجرپزی در ورودی شهر ملایر از سمت سامن قرار گرفته و قطر آن حدود ۱۴ متر و ارتفاع آن بیش از ۳۵ متر است.

تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.